SMV har ju släppt en ny modell, Drömminge. https://www.smalandsvillan.se/vara-hus/villa-dromminge/

Ser väl ut som ett villa fredriksdal som man har kompletterat med ytterligare en modul på tvären så att huset ser ut som ett T. Inte speciellt fantasifullt, men går ju enkelt att massproducera.

Jag gillar inte alls huset, en massa celler och ett jättestort tvättrum medan man har ett väldigt litet och mörkt vardagsrum. Får klaustrofobi av att se planlösningen. Bra med många sovrum är det väl, men de sociala ytorna är väldigt begränsade. Köket har också det väldigt begränsade arbetsytor, även om bardisken är väldigt trevlig. Märkligt att klädvården är större än köket, var är man mest? Inte är det och tvättar kläder...

Tyvärr, SMV, får tummen ner av familj HLH. Vad tycker ni andra? Priset var väldigt saftigt det också, 2,7 mille.

/HLH
 
Exteriört är det inga konstigheter, tycker det ser rätt trevligt ut.
Håller helt med om den underliga planlösningen, här har nog SMV haft otur när dom tänkte.
 
Ja, den stora tvättstugan var verkligen märklig. Ett lyxigt badrum med bastu istället hade varit mer populärt hos mig, håller med om att köket borde vara större i ett hus av den storleken. Men bra att det fanns ett allrum utöver vardagsrummet.
 
H hemljuvahem86 skrev:
SMV har ju släppt en ny modell, Drömminge. [länk]

Ser väl ut som ett villa fredriksdal som man har kompletterat med ytterligare en modul på tvären så att huset ser ut som ett T. Inte speciellt fantasifullt, men går ju enkelt att massproducera.

Jag gillar inte alls huset, en massa celler och ett jättestort tvättrum medan man har ett väldigt litet och mörkt vardagsrum. Får klaustrofobi av att se planlösningen. Bra med många sovrum är det väl, men de sociala ytorna är väldigt begränsade. Köket har också det väldigt begränsade arbetsytor, även om bardisken är väldigt trevlig. Märkligt att klädvården är större än köket, var är man mest? Inte är det och tvättar kläder...

Tyvärr, SMV, får tummen ner av familj HLH. Vad tycker ni andra? Priset var väldigt saftigt det också, 2,7 mille.

/HLH
Tur att smaken är olika. Jag hade gärna sett att köket var något större men jag uppskattar verkligen att tvättstugan är stor. Inte för att så lång tid spenderas där utan för att kunna få plats med en torkställning och även kunna använda den som groventré.
 
Det är nog olika för olika familjer, vi tvättar också mycket men den tvätt som får plats i vår enda tvättmaskin, ryms på en tvättställning a´la ICA för 150 kr. I undantagsfall torktumlar vi. Vårat tvättrum är avlångt och bara 7 m2 vilket är helt värdelöst. Minimalt med avlastningsyta är det också. Men det hade räckt att bredda det till säg 12 m2 så hade det funnits mycket plats.

Främst är det för mycket väggar i huset som jag stör mig på. Sovdelen/ungdomsdelen ska ju självklart vara avdelat och ha väggar och dörrar, men resten av huset känns väldigt klaustrofobiskt, speciellt kök-vardagsrum. Borde gå att utnyttja husets enorma yta bättre. Jag tänker kök + vardagsrum åt höger, tvätt, badrum etc i mitten och sen sovavdelning åt vänster i den flygeln. Nu är köket och vardagsrummet inklämt i mitten vilket gör att det finns inga fönster åt sidorna som skapar ljus och öppenhet, det är nog detta som gör att det känns konstigt. De skulle tagit ett spegelvänt villa kalmar istället, mycket bättre planlösning.

Bra med ett stort hus får man ju säga. Kul också att de valt att sätta in lite mer fönster här och där.

/HLH
 
BirgitS
Det är väl bra med en groventré som verkligen fungerar som entré med gott om utrymme för sko- och klädförvaring i stället för det vanliga att stövlar, skor och ytterkläder ska samsas med ren tvätt. Själva tvättstugedelen på ritningen är ju inte mer än ungefär hälften dvs 8 kvm.

Ett vardagsrum som är 31 kvm kan jag inte tycka är litet, det rymmer ju gott och väl både stor sittgrupp och matsalsbord.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.