hej! Vi har sommarhus med 6000 kvm tomt på en udde. Markägaren för marken runt omkring tänker stängsla av udden utanför och ha får. Jättetrevligt och så men får han sätta stängslet dikt an mot vårt befintliga staket utan bygglov eller godkännande från oss?
 
Det är väl inte dikt an om det är 30 cm utanför din tomt? Han får sätta sitt stängsel men det får så klart inte påverka ditt eget staket eller fästas i det.
 
Ett elstängsel, som jag förmodar det är frågan om, syns ju knappt heller.
Bygglov för staket och stängsel har jag aldrig hört talas om.
 
Får har knappast elstängsel, de har fårstaket.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Toppen, ville bara höra mig för
 
TF83
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Får har knappast elstängsel, de har fårstaket.
Vi har kört med elstängsel till våra får hela tiden och vet flertalet till härikring som gör det :)
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Får har knappast elstängsel, de har fårstaket.
Det finns nog båda varianterna.
Men till skillnad mot stängsel runt häst- och kohagar så sitter stängseltrådarna tätare och närmare marken mot får.
Dessutom är får svårare att stängsla in med el, för deras tjocka ull-päls isolerar rätt bra mot elchockerna.
Så de rymmer oftare än de större djuren.

Ooops, tvåa på bollen :)
 
Till får har man naturligtvis fårstängsel:
Två får betar bredvid ett fårstängsel, ett svart och ett vitt får.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen finns det säkert varianter av elstängsel som också används.
 
TF83
Alfredo Alfredo skrev:
Till får har man naturligtvis fårstängsel:
[bild]
Sen finns det säkert varianter av elstängsel som också används.
Ja det finns väldigt mycket varianter, just fårstängsel är såklart inte det enda alternativet, vi har som sades bara kört med elstängsel och har aldrig haft något problem med det, har man ett kraftigt aggregat så lär de sig fort att det gör ont att nudda trådarna, och då går de inte nära elstängslet överhuvudtaget.

Fårstängsel funkar såklart också bra men min erfarenhet av det är att näten kan få rätt hög belastning på sig då fåren trycker på dem så de lossnar när de försöker beta på andra sidan stängslet, och har de lärt sig att nätet inte är farligt så blir det just som på bilden ovan.. de kan börja "ge sig på" nätet.
Bäst stängsel är dock bra bete, så att de inte har någon anledning att trycka efter vilket stängsel man en har.

Många verkar tycka att det är bra att kombinera fårstängsel och eltråd för att få hängslen och livrem, Speciellt om det är mot en väg eller dyl. Vill man lära sig mer om stängsling av får kan man även läsa lite här :) https://www.alternativ.nu/index.php?board=326.0

Förlåt för offtopic :)

13238956_487090878168085_6240048740443368517_n.jpg
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
K
Vad trevligt!
Kul med djur utanför tomten som håller landskapen öppna och hjälper den biologiska mångfalden.
 
  • Gilla
fia_mstd och 2 till
  • Laddar…
K Kortling skrev:
Vad trevligt!
Kul med djur utanför tomten som håller landskapen öppna och hjälper den biologiska mångfalden.
Japp!
Mycket bra mot den biologiska enfalden också :)

Fåren funkar som robotgräsklippare, fast bättre.
Betar där det växer mest, gödslar samtidigt, och tillverkar ersättningsklippare (lamm) varje år.
Behöver dessutom aldrig laddas (y)
 
  • Gilla
mekar-anders och 9 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Till får har man naturligtvis fårstängsel:
[bild]
Sen finns det säkert varianter av elstängsel som också används.
Det där är väl LAMM och inte får?...
 
S sune73 skrev:
Det där är väl LAMM och inte får?...
Detaljer, detaljer... ;) Det är nog kameravinkeln som luras. :p Vart går gränsen egentligen?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Detaljer, detaljer... ;) Det är nog kameravinkeln som luras. :p Vart går gränsen egentligen?
Detaljer ja.
Vuxna får är antingen tackor eller baggar.
Ungfår är lamm första året/åren, innan de är könsmogna.

Ni minns väl förresten den gamla historien. Kandidaten Lamm hade fått sin doktorsavhandling godkänd av opponenten Bagge.
Tacktalet lät så här: Lamm får tacka Bagge.
I Uppsala fanns på min tid en kandidat Öh, avundad och retad för att ha studentkårens kortaste efternamn. Där disputerade också 1908 sedermera professorn Martin Lamm och harangerade sin opponent Gösta Bagge med orden "Lamm får tacka Bagge".
Fast jag hade för mig att det var i Lundagård :confused:
 
  • Gilla
Sylvestris och 1 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Får har knappast elstängsel, de har fårstaket.
Det vanligaste är nog faktiskt elstängsel.

/Fårägare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.