Det var mycket intressant sagt här. För att sammanfatta:

krypgrunder fungerar jättebra om de byggs och sköts på rätt sätt.

Bygget: De skall vara varmt byggda, gärna i leca och med isolering på utsida och mark. De skall ha lite ventilation, inte mycket. Det skall vara väl dränerat.

Skötsel: man skall se till att det tillförs värme om det krävs. Det finns minst två bra metoder. En termisk avfuktare, jag använder trygghetsvakten i bägge mina hus eller en solfångare, t ex Aidt Miljö AS
De senare finns på
http://www.aidt.dk/Svensk/hovedsite.htm
och de förra på
www.trygghetsvakten.se

Jag föredrar trygghetsvakten, jag slipper se den i trädgården och vet att det alltid värms när det behövs, även om det är mulet. Driftskostnaden blir bara några hundra per år om man har isolering och lite ventilation.

Jag har också sett någon som föreslog att man skulle byta ut muren i söder mot en svart sockel men det ser nog lite konstigt ut på de flesta hus.
 
Ojojoj, Inger. Nu får jag väldigt dåligt samvete för att jag har spolierat ditt ädla syfte med "intetsägande information. Där ser man hur olika man kan uppfatta världen!

Från min sida ska du iallafall få ha "din tråd" i fred efter detta sista inlägg. Kanske kan du be moderatorn att radera de inlägg du inte vill ha med.

För övrigt så har iallafall Finndomokoncernen (Modulent/Hjältevad) sedan årskiftet isolerad grund med avfuktare.

Och till er andra - vi hörs i en annan tråd...

 
Hej Inger!

Det är ju tråkigt att blir upprörd över att någon/några i en diskussion inte odelat håller med dig. För min del tycker jag det är uppfriskande och lärorikt med en sådan här diskussion.
Jag är väl i och för sig fortfarande en amatör när det gäller diskusssioner på forum på nätet men jag tycker nog att vi hållit oss väl inom det rubriken anger, fukt i krypgrunder.

Ang. Dina svar:

1. Visst kan det tyckas att jag är petnoga men 1 gram vatten/m2 luft i en varm grund är inte så farligt medan , som Du mycket riktigt skriver, vid 0-5 grader betyder grammet ofantligt mycket mer. Faktum kvarstår 1 gr vatten ger inte alltid 100% som Du skrev.

2. Här måste Du hålla isär dränering och kapillärbrytning.
Därneringslager består i de flesta fall av makadam eller singel. Makadamen/singlet skyddas av filterduk vilket eliminerar igensättning.
Det kapillärbrytande lagret oftast är någon typ av cellplastisolering eller plastfolie/membran.
Visst man kan ha Tvättad makadam eller singel men den är oftast rätt skitig innan den kommit på plats och är därför inte helt säker som kapillärbrytande lager.

3. Håller helt med om att de allra flesta krypgrunder byggs helt felaktigt vad gäller fuktsäkerhet. Det har lett till oerhört många skador samt att många tror att det inte går att bygga en fuktsäker krypgrund. Jag försöker bara bidra till att visa att det går att bygga HELT fuktsäkra krypgrunder. Jag tror till motsats till dig att det finns en och annan som läser denna tråd som är nyfiken på hur det går till.

Du skriver även i ett annat inlägg:
"Jag vill även att Pre-fabtillverkarna ska tvingas - p.g.a. opinionen - att isolera sina krypgrunder samt att alla installerar avfuktare som standard. "

Bygger man varma krypgrunder blir avfuktaren överflödig!

Inger skriver:
"Många husköpare vet inte ett skit om byggteknik. De bekymrar sig mest över tapetval och tillval av "lull-lull". "

Helt rätt kunde inte skrivit det bättre själv. Det är också därför jag skriver här , just för att upplysa så att det blir rätt och fuktsäkert.

Slutligen tror jag tror att vi kan vara ense om att alla här vill att vi skall bygga fuktsäkra krypgrunder samt att de flesta husleverantörer skärper till sig rejält!

Ha de bra allihop! :)

 
Jag antar att du menar krypgrund eftersom det rör sig om ett nybygge.
Min erfarenhet är att du/man kommer alltid att få fuktproblem/mögeltillväxt i en krypgrund på sommaren. Då går RF (relativ luftfuktighet) över 80% och du får en påverkan.
Sätt in en avfuktare under de varma månaderna jun-aug och stäng till ventilationen.

Annars får du bygga en varm isolerad och oventilerad krypgrund, då snackar vi. Men vem gör det?

//Johan
 
Hej

Även plattor på mark har sinna problem bra källor till information finns på SP och www.indoorair.se.

Titta på deras senaste rapporter

Jag skall montera i luftavfuktare, sorbtions modell, och även lägga 5cm cellplast i botten.

/Matte
 
Milkshaken
Hej. har hållit koll på tyråden ett tag, ... en tanke som slår mig är att,,, Märkligt att det inte finns en spray som kan impregnera alla material,,,,, jag menar som gör att det inte blir bakteriella inslag, att det inte blir att fukt tränger in o.dyl.

Själv ska jag montera en SV 3 (Solluftfångare) i min krypgrund och sen se hur det blir, jag ska även plugga igen alla ventiler utom en, där jag ska sätta en skruvventil så jag kan justera luftflödet,,,, under eller övertryck i all ära,,, jag tror på detta med att tillföra värme som innehåller torr och frisk luft, . visst den kommer bara funka när solen lyser eller det är ett starkt LUXvärde,,,,, men det är 9 av 10 dagar mest då som den största värmeskillnaden.... (Läs Kondens i krypgrund) ... sen att jag är övertygad om att min krypgrund kommer tillföra gratis värme på vintern genom att värme går upp i bjälklaget.... det köper mej mycket det.....:)

Kom gärna med svar....:)
 
Milkshaken: Hur skall du få tag på varm torr luft? Enligt fysikens regler kan varm luft ta mer fukt relativt kall. Så för att få torr luft måste man avfukta den... Eller vara på ett ställe där inte luften kan bli mättad med fukt. Typ en öken?

Men jag förstår vad du vill åt. Vid högre temperatur kan luften innehålla mer fukt innan den kondenserar.
 
Milkshaken skrev:
Hej. har hållit koll på tyråden ett tag, ... en tanke som slår mig är att,,, Märkligt att det inte finns en spray som kan impregnera alla material,,,,, jag menar som gör att det inte blir bakteriella inslag, att det inte blir att fukt tränger in o.dyl.    

Själv ska jag montera en SV 3 (Solluftfångare) i min krypgrund och sen se hur det blir, jag ska även plugga igen alla ventiler utom en, där jag ska sätta en skruvventil så jag kan justera luftflödet,,,, under eller övertryck i all ära,,, jag tror på detta med att tillföra värme som innehåller torr och frisk luft, . visst den kommer bara funka när solen lyser eller det är ett starkt LUXvärde,,,,, men det är 9 av 10 dagar mest då som den största värmeskillnaden.... (Läs Kondens i krypgrund) ... sen att jag är övertygad om att min krypgrund kommer tillföra gratis värme på vintern genom att värme går upp i bjälklaget.... det köper mej mycket det.....:)

Kom gärna med svar....:)
Hade en fundering angående luftsolfångare.
Hjälper de egentligen i en krypgrund?
Problemen i en uteluftsventilerad krypgrund är ju störst på sommaren
när varm luft kommer in i grunden och kondenserar.
Gör inte en luftsolfångare samma sak egentligen?
Dvs blåser in varm luft som kondenserar i en krypgrund?

Eller missar jag något?
 
Milkshaken
Som jag fattat det så funkar det kortfattat såhär...: Solen lyser, strålarna tas emot av cellerna, och då bildas värme, + att en fläkt startar,,, den fläkten suger in luft uteifrån, och iom att panelen blir varm så värms luften upp och blir därmed torr, + att syret i luften får mer utrymme,,, sen blåses det in med samma fläkt in i utrymmet man vill ha uppvärmt... Alltså torr varm syrerik luft blåses in .... Jag tror på detta, och har bestämt mej för att testa... om ni som har solarventi läser detta så svara gärna med eran erfarenhet....

Har inte beställt än men får hem på 3 dagar, så skynda att svara ni som har ...

jag ska ju naturligtvis isolera marken med ISODRÄNskivor oxå, vitsen för mej är att jag hoppas på gratisvärme underifrån bjälklaget även på vintern... + att det kommer förhoppningsvis kommer bli ett torrare klimat i torpargrunden.... mitt utrymme som är torpargrund är på ca. 20 kvm och sovrummet vilar på det...:)

Jag har ju dessutom elvärme i kåken så alla medel att få ett bra inomhusklimat till en låg kostnad är värda att testa tycker jag !
 
Inger.P. skrev:
Hjältevadshus isolerar sina krypgrunder nyförtiden - som standard. Det tycker jag är bra - att de tar sitt ansvar.
Det är definitivt något som alla hustillverkare som bygger hus på krypgrunder borde ta efter! Något som man som husköpare borde KRÄVA  >:( att få för att överhuvudtaget bygga på krypgrund!
Säljer hjältevadshus krypgrunden också ? Har svagt minne av att det inte ingick i deras åtagande när jag läste igenom deras leveransspecifikationer för stockholm. Då skulle det väl innebära att det är lokala entreprenörer som gör krypgrunder där det byggs hjältevadshus ? Men jag kan minnas fel...

/V
 
Fom januari 2005 började Hjältevad med isolerad grund + avfuktare, om jag inte minns fel..
 
Milkshaken
Nu har jag fått hem 2 soluftfångare.... SV3 och SV14... ska montera dom såfort jag får tid,,,,,, När jag var o hämtade dom så hade företaget som sålde dom(franchise) en SV14 på väggen,,, den var avstängd,,,,, Jag gick o knäppte på den och drog upp fullt på styrreglereringen...... hehe jag förstod varför han hade den avstängd för i verkstan,,,, den gav vid inblåset 62gr.!!!!!! torr go luft...... utomhus var det ca. 25 grader ..... så....

återkommer med rapporter,,,, kommer först att bli med oisolerad mark,, men ska lägga in isodrän som markisolering sen i krypgrunden,,, där SV3,n ska hänga..... :)
 
Milkshaken
Inger: om du läste mitt tidigare inlägg så förstår du varför den är torr..
 
Inger.P. skrev:
Hur vet du att luften är "torr"?

Rekommenderar firman dessa "solvärmare" för att "blåsa bort" fukt i krypgrunder? Är metoden beprövad?
Att värma upp krypgrunden, och därigenom skapa en varmgrund, är en beprövad metod med hundratals år på nacken. Förr skedde det dock normalt genom att murstocken gick ner i grunden och/eller genom att bjälklaget var dåligt isolerat, och därmed värmde upp grunden (och vid uppvärmning minskar ju den relativa luftfuktigheten om vatteninnehållet förblir detsamma), men samma effekt uppstår förstås vid all uppvärmning av luften i krypgrunden, även när värmen kommer från solceller.
 
Milkshaken
Ja och det blir ju även syre som blåses in pga av att fukten dunstar i cellpaketet och iom att luften tas uteifrån så blir det varm torr syrerik luft som blåser in.

Syre är ju något som tex inte mögelsporertycker om,,,

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.