Hej,

Vi håller på och planera för en tillbyggnad på sammanlagt 24 kvm. Tillbyggnaden skall fungera som ett förlängt vardagsrum med skjutglasdörrar ut mot trädgården. En vinterträdgård kan man väl delvis kalla det. Rummet kommer bli 4m brett och 6m långt, yttre mått.

Vi har kontakt med ett byggföretag som har lämnat en offert. Vi känner att den är i högsta laget och skulle vilja komma ner lite i pris och har diskuterat detta med företaget som menar på att vi kan göra lite arbete själva och sen kan vi försöka hitta lite billigare material. Offerten vi fått är på cirka 550.000 utan ROT, varav cirka 200.000 är arbetskostnad så vi kan inte nyttja mer än cirka 60.000 ROT...

Så här kommer er expertis in i bilden. Jag tänkte att jag bifogar materialet så får ni gärna ögna igenom och säga om det är något vi kan dra ner på eller byta ut. Det som inte finns med på bifogad fil är skjutdörren. Företaget har valt ett skjutglasparti från Villafönster med måtten 4,5x2,1m till en kostnad av 98.000.

Jag har kikat på lite olika skjutglaspartier, för det känns som att det är där det finns lite pengar att spara in. Då jag inte har någon koll på kvalité och exakt vad man bör ha så får ni gärna kommentera vad ni tycker om följande:

- Byggmax. Skräp?
https://www.byggmax.se/uterum-och-altantak/uterum/skjutdörrar-uterum/skjutdörr-vinter-vit-p68000057

- Bauhaus, två olika storlekar.
https://www.bauhaus.se/skjutparti-4-delat-4500x2100-for-husfasad.html
https://www.bauhaus.se/skjutparti-2-delat-4000x2100-for-husfasad.html

- Bygghemma. De har flera olika modeller men fåtal visar U-värde så svårt att veta vad man ska välja?

- Byggshop.se
https://www.byggshop.se/utomhus/tra...klusiv-1-skjutbar-och-2-fasta/p-511918-511963

- XLhemma
http://www.xlhemma.se/tradgard-och-...uminium-norrland-plus-4-delad/p-834422-834449

Vi skall även ha ett fönster på gavelväggen för ljusinsläpp. Fönstret finns med på bifogad fil och skulle kosta cirka 15.000. Vi skulle dock kunna tänka oss titta på andra alternativ, möjligtvis ett långsmalt istället för två trekantsfönster.

Uppskattar all er hjälp!

Mvh
 
  • Offertdokument med kostnadskalkyl och specifikationer för olika byggmaterial och arbete för en tillbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Robin2161 Robin2161 skrev:
Någon som har möjlighet att hjälpa till? :)
Den hjälp jag kan bidra med är att ta in fler offerter. Ta in iaf från 3 företag som får räkna på det. Kolla upp referenser mm
 
P Pappa1986 skrev:
Den hjälp jag kan bidra med är att ta in fler offerter. Ta in iaf från 3 företag som får räkna på det. Kolla upp referenser mm
Tack för ditt svar! Det nämnde jag inte nej, men det har vi givetvis gjort. Denna offert jag är mest intresserad är av ett företag vi har anlitat oss av tidigare som då gjort ett bra jobb.
 
En komplex fråga!
Börja med att skilja på material- och arbetskostnad, så blir det lättare att analysera de olika delarna.
Men var skall detta byggas? Är det i Blekinge eller i polartrakterna?

Robin2161 Robin2161 skrev:
Fönstret finns med på bifogad fil och skulle kosta cirka 15.000
Det låter ju aningen dyrt för ett enda fönster.

Kanske en ritning skulle underlätta för forummedlemmarna att göra en uppskattning...
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
En komplex fråga!
Börja med att skilja på material- och arbetskostnad, så blir det lättare att analysera de olika delarna.
Men var skall detta byggas? Är det i Blekinge eller i polartrakterna?


Det låter ju aningen dyrt för ett enda fönster.

Kanske en ritning skulle underlätta för forummedlemmarna att göra en uppskattning...
Arbetskostnad: 200.000 ungefär
Material: 270.000 ungefär

Bygge i Halland. Bifogar skiss snart
 
Skiss
 
  • Arkitektonisk skiss av husfasad och sektion med tillbyggnad, markerat "TILLBYGGNAD 4000" och "6000".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Överväg att låta firman arbeta på löpande räkning istället för fastpris. Om det är en bra firma som du har bra erfarenhet av sedan tidigare, så blir det sannolikt billigare med löpande.
 
H hempularen skrev:
Överväg att låta firman arbeta på löpande räkning istället för fastpris. Om det är en bra firma som du har bra erfarenhet av sedan tidigare, så blir det sannolikt billigare med löpande.
De har gjort ett bra jobb tidigare men vågar man det? Ovissheten om slutsumman känns sådär dessvärre...
 
I det bifogade dokumentet hittar jag inget om el o VVS. Ligger det utöver den givna offerten?
 
för mig låter det som VÄLDIGT välisolerat emot det andra husets standard. 195+70+70klimatskiva? emot 120mm i rivning?

utöver det undrar jag vart dom skall ha in 145mm isoleringen dom specat in där..

och skall ni inte ha öppet till nock?, varför mellanbjälklag på 195mm ???
 
H hempularen skrev:
I det bifogade dokumentet hittar jag inget om el o VVS. Ligger det utöver den givna offerten?
Inget behov av VVS. El tillkommer på cirka 24.000, om vi vill ha golvvärme. Annars 3 eluttag, dragning för spotlights och 6 spottar.
 
M MagicFingers skrev:
för mig låter det som VÄLDIGT välisolerat emot det andra husets standard. 195+70+70klimatskiva? emot 120mm i rivning?

utöver det undrar jag vart dom skall ha in 145mm isoleringen dom specat in där..

och skall ni inte ha öppet till nock?, varför mellanbjälklag på 195mm ???
Tack för din input! Kan inget om det där så. Det är alltså inte standard utan har de tagit i?

Det ska vara öppet upp i nock, vad har mellanbjälklaget för funktion? Ingen bärighet mot vägg som rivs då?
 
Robin2161 Robin2161 skrev:
De har gjort ett bra jobb tidigare men vågar man det? Ovissheten om slutsumman känns sådär dessvärre...
Byggaren föreslog faktiskt löpande offert nu när jag sade att vi kan tänka oss att göra en del själva.. Fortfarande lite tveksam dock, någon som har erfarenheter från det själv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.