Jag ska bygga ett uterum, 14 kvm, i anslutning till huset. Har av kommunen fått veta att det går bra med bygganmälan och att det klassas som Attefallshus.
Bygganmälan är inskickad men nu verkar det som om snickarkillarna har möjlighet att komma tidigare än planerat. Kan/får man börja bygga innan kommunen svarat på bygganmälan?
 
Nej du får inte börja innan.
Men om du är 100% säker på att du har gjort en korrekt anmälan så är risken väldigt liten för påföljder.
 
Byggsanktionsavgiften för att påbörja ett bygge utan startbesked är i normalfallet ett halvt basbelopp (22 000). Men sedan ges det rabatt på 50 - 75% om det gäller ett enklare bygge.

Men som sagt risken att det skall upptäckas är rätt låg, givet att din bygganmälan verkligen går igenom.
 
Jag har lite svårt att hålla isär bygglov och bygganmälan. Måste man alltså få sin bygganmälan beviljad för att få sätta igång -det är ju ungefär som att få bygglov i så fall?
 
H hempularen skrev:
Byggsanktionsavgiften för att påbörja ett bygge utan startbesked är i normalfallet ett halvt basbelopp (22 000). Men sedan ges det rabatt på 50 - 75% om det gäller ett enklare bygge.

Men som sagt risken att det skall upptäckas är rätt låg, givet att din bygganmälan verkligen går igenom.
Risken att bli upptäckt är kanske inte så stor MEN jag mitt hus ligger ca 300 m från kommunhuset/byggnadskontoret. Det kan ju råka vara någon ute på lunchpromenad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.