Hej!

Tänkte bygga en altan nu i vår.
Jag undrar därför om det räcker att kapa rötter från träd och buskar jämns med marken och täcka dessa med markduk och grus för att det inte ska växa upp igen?

Givet vore att gräva bort alla rötter men vill helst slippa det, plus att det går en kollektorslinga till BV som försvårar det hela.

Finns det något annat jag kan göra?
Ge mig era bästa tips!
 
Hallå? Ingen som har något tips? :surprised:
 
Hehe, tror du själv att du blir av med ett träds rötter genom att täcka över roten med markduk? =)
Vad är du orolig för? Att roten ska växa upp genom golvet på altanen?
Gräset räcker nog med markduk. Lägg en presenning annars. Det täcker bättre.
 
  • Gilla
jesper dahlkvist
  • Laddar…
Sopa i några kopparspikar i dem. Har sett stora Pilträd dö efter att nån slagit i spik i stammen.
 
  • Gilla
jesper dahlkvist
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Hehe, tror du själv att du blir av med ett träds rötter genom att täcka över roten med markduk? =)
Vad är du orolig för? Att roten ska växa upp genom golvet på altanen?
Gräset räcker nog med markduk. Lägg en presenning annars. Det täcker bättre.
Tack! :)

Jag tror inte rötterna kommer försvinna men det som oroar mig är att roten ska slå skott som kommer upp genom altanen :S
 
S SpackelFredrik skrev:
Sopa i några kopparspikar i dem. Har sett stora Pilträd dö efter att nån slagit i spik i stammen.
Ska läsa lite mer om kopparspik, tack!
 
BirgitS
Olika träd och buskar har olika förmåga att skjuta rotskott. Om det kommer upp något är det viktigt att det är helt mörkt under det du täcker med för det minsta ljus kan hålla igång fotosyntesen är därmed ge energi för tillväxt.

S SpackelFredrik skrev:
Sopa i några kopparspikar i dem. Har sett stora Pilträd dö efter att nån slagit i spik i stammen.
Fast det brukar väl ta några år?
 
  • Gilla
jesper dahlkvist
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Olika träd och buskar har olika förmåga att skjuta rotskott. Om det kommer upp något är det viktigt att det är helt mörkt under det du täcker med för det minsta ljus kan hålla igång fotosyntesen är därmed ge energi för tillväxt.


Fast det brukar väl ta några år?
Ok, jag förstår, tack! :)

Jag kommer förmodligen göra såhär:
Ecoplugg i stora rötter, på med en tjock presenning, grus över det.

Sen kommer altanen uppepå det med relativt täckande väggar. Sen får jag väl se till att kika till där under då och då och gå på med sekatören om det poppar upp något skott :rofl:
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.