Hej!

Min svåger fällde en ek för två år sedan och sedan har stammen legat kvar. Jag behöver ved till min rök. Frågan är om jag kan använda stammen eller har den blivit förstörd? Torkar den även om man inte hugger upp den? Dvs jag skulle kunna hugga upp den nu och börja elda direkt? har läst någonstans att ek behöver längre tid på sig att torka? Vad råder ni mig till? Stammen är min om jag vill ha den.
 
Om den legat utan täckning är den inte torr. Troligen är stammen inte förstörd, ek är väldigt tåligt. Möjligen kan ytveden ha blivit maskäten och börjat ruttna.
 
  • Gilla
greenteng
  • Laddar…
Skall du ha den till grillen/röken tycker jag att du skall klyva efterhand som du använder. Lite fuktig ved ger bättre rök och det är lättare att hålla temperaturen i röken nere.
Jag använder sådan ved till min klotgrill som jag ofta kallröker i.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 2 till
  • Laddar…
ylven ylven skrev:
Om den legat utan täckning är den inte torr. Troligen är stammen inte förstörd, ek är väldigt tåligt. Möjligen kan ytveden ha blivit maskäten och börjat ruttna.
Ok! Nej det har legat helt fritt. Får ta mig en närmare titt.
 
G gaidin skrev:
Skall du ha den till grillen/röken tycker jag att du skall klyva efterhand som du använder. Lite fuktig ved ger bättre rök och det är lättare att hålla temperaturen i röken nere.
Jag använder sådan ved till min klotgrill som jag ofta kallröker i.
Ok vad bra. Det jag mest tänkte om den inte var tillräckligt torr var om det fanns garvsyra kvar som kan ge maten dålig smak?
 
greenteng greenteng skrev:
Ok vad bra. Det jag mest tänkte om den inte var tillräckligt torr var om det fanns garvsyra kvar som kan ge maten dålig smak?
Nu har ju jag bara provat i en klotgrill där jag tänder veden och låter den pyra, eller eldar med kol och lägger vedstickor i kolen och jag har inte känt någon dålig smak av veden men jag kan säkert ha missat något.
Har du en riktig rök så eldar man väl normalt sett under spån av det virke man vill ha smak av och då kanske det är annorlunda.

Testa? Man lär sig massor av att misslyckas också! :)
 
G gaidin skrev:
Nu har ju jag bara provat i en klotgrill där jag tänder veden och låter den pyra, eller eldar med kol och lägger vedstickor i kolen och jag har inte känt någon dålig smak av veden men jag kan säkert ha missat något.
Har du en riktig rök så eldar man väl normalt sett under spån av det virke man vill ha smak av och då kanske det är annorlunda.

Testa? Man lär sig massor av att misslyckas också! :)
Aha ok! Japp det är en riktigt rök (inte klar än dock) som man eldar med vedklabbar. Jag får testa. Ska hugga upp redan nu så kanske det hinner torka något till sommaren när grillsäsongen är igång på riktig?
 
greenteng greenteng skrev:
Aha ok! Japp det är en riktigt rök (inte klar än dock) som man eldar med vedklabbar. Jag får testa. Ska hugga upp redan nu så kanske det hinner torka något till sommaren när grillsäsongen är igång på riktig?
Gör så, bra om den hinner torka något, det kan vara svårt att få fyr annars, lättare att fukta den ifall den mot förmodan skulle hinna bli för torr.
Ja, den innehåller garvsyra, men nej det kommer inte att smaka illa. Britter (har jag för mig) röker traditionellt med ek, så kippers, hårdrökt kallrökt sill, är ekrökt.
Innehållet av garvsyra avtar med åren, men jag undviker ek i min keramiska vedpanna, det sliter för mycket. Bättre att använda i bastuugnen eller i grillen: trava upp, elda, vänta tills det blir glöd, grilla. Jag kan inte minnas när jag köpte grillkol senast.
 
  • Gilla
greenteng
  • Laddar…
Stenolofanders Stenolofanders skrev:
Gör så, bra om den hinner torka något, det kan vara svårt att få fyr annars, lättare att fukta den ifall den mot förmodan skulle hinna bli för torr.
Ja, den innehåller garvsyra, men nej det kommer inte att smaka illa. Britter (har jag för mig) röker traditionellt med ek, så kippers, hårdrökt kallrökt sill, är ekrökt.
Innehållet av garvsyra avtar med åren, men jag undviker ek i min keramiska vedpanna, det sliter för mycket. Bättre att använda i bastuugnen eller i grillen: trava upp, elda, vänta tills det blir glöd, grilla. Jag kan inte minnas när jag köpte grillkol senast.
Ah! Vad bra. Tack för infon. Då har jag lite bättre koll och ska testa att röka lite i sommar med ekstammen
 
Eken uppsågad för Någon vecka sedan. Mätte med en ganska simpel fuktmätare idag (inställd på trä). Stack jag den långt in i vedklabbarna så visade den 30-35%. Om jag stack ytligt så var det runt 15%. Vad ska det vara för att man ska anse det som eldningsdugligt?
 
Under 20% har jag för mig.
 
D Daniel 109 skrev:
Under 20% har jag för mig.
Aha ok! Vilket av mina värden tror du ligger närmast sanningen?
 
Det högre ligger nog närmare snittet. Ytan är säkert ordentligt torr.
 
  • Gilla
greenteng
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.