Har haft uppe detta i tidigare inlägg men drar valsen en gång till eftersom det nu hänt mer...

I vårt nybyggda hus så kom en kakelsättaren och gjorde om en sprucken fog i golvet (han var dock inte den som gjorde jobbet i badrummet från första början). Han fyllde i med nytt (dessvärre med fel färg på fogen) Han kom dock och fixade detta vid ett senare tillfälle. Denna fogen sprack sedan på nytt och vi anmälde det till husleverantören. De kollade ritningar om det kunde vara något underliggande fel (skarvar i golv etc) De kom dock fram till att inget var fel. Vi stod på oss och förklarade att något måste vara fel när man har en 20 cm lång spricka i fogen.

Till slut kom en byggledare ut till oss (inte samma som vi hade när huset byggdes dock). Han malde mest om att sånt här kan hända och att det bara är ett vanligt fogsläpp. Kakelsättaren som hjälpt oss blev till slut kontaktad och kom ut och fyllde i ny fog. Han lyfte även upp närliggande kakelplatta för att se om det var bom vilket det inte var. Han bad oss sedan att ringa direkt ifall det skulle spricka igen. Nu har det så klart spruckit igen och jag har ringt honom. Han blev irriterad för att han säger själv att han visste att det skulle hända. Han står självklart på vår sida och tänker lägga fram sin åsikt till sin chef och till husleverantören vad det kan vara för fel. Han tror nämligen något är fel på golvet under.

Vad har husleverantören för skyldigheter gentemot oss egentligen? Eftersom det nu spruckit 3 gånger så fattar man ganska lätt att något är fel. Kakelsättaren knackade i golvet och vi hörde inte bom någonstans. Har vi rätt att få hela badrummet omkaklat? Är så helvetes irriterad på byggledaren som kom ut och skratta åt det hela och sa att det inte var en stor grej utan sa mest att det bara är ett vanligt fogsläpp samt att man bara stör sig på sprickan estetiskt. Har någon här annars någon teori vad tusan det är för fel? Har vi rätt att få badrummet omgjort för såhär ska det ju inte behöva vara.
 
Nedre eller övre plan? Golvvärme (el/vatten)?
 
H Holmspel skrev:
Nedre eller övre plan? Golvvärme (el/vatten)?
Nedre plan. Golvvärme med vatten. Har inte varit värme på så klart för att förhindra sprickningar av värmen.
 
Vad är det för typ av grund/bjälklag? Om det är platta på mark så är ju felet extremt konstigt. Då har du ju i princip kompakt betong och andra cementbaserade material hela vägen nedåt.

Är det däremot en krypgrund, med träbjälklag så finns det ju ett antal möjliga fel.

Hur ligger felet i förhållande till golvbrunnen? Hur nära en vägg?
 
När det gäller vad du har rätt till, så tror jag det kan vara lite knepigt. Jag kan ha fel, men jag tror att bevisbördan om att något är fel i underlaget ligger på dig. Sedan kanske man kan hävda att 3ggr samma fel är bevis för fel i underlaget, men det är nog inte ett bombsäkert bevis.

Jag skulle försöka med en expert besiktningsman, ring BKR och be om en besiktning. Får du ett utlåtande från dem om att det måste vara fel i underlaget så kan nog byggfirman iofs. strunta i det, men det är ändå ett tungt argument.

Det är tänkbart att man kan leta sprickor i underlaget med ultraljudsröntgen. Men jag tror inte det är brukligt.
 
H hempularen skrev:
Vad är det för typ av grund/bjälklag? Om det är platta på mark så är ju felet extremt konstigt. Då har du ju i princip kompakt betong och andra cementbaserade material hela vägen nedåt.

Är det däremot en krypgrund, med träbjälklag så finns det ju ett antal möjliga fel.

Hur ligger felet i förhållande till golvbrunnen? Hur nära en vägg?
Krypgrund! Sprickan är inte så långt ifrån golvtröskeln. Samma husleverantör på alla hus i området men vi är de enda som fått detta problemet. Sjukt störande!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.