Hej!

Vi har stående träpanel på ett timmerhus från 1909 (tillbyggd 1980) i Dalsland. Den gamla grunden är torpargrund/natursten, men bara några cm av grunden syns ovan mark (se bifogad Paintmästerverk).

Enkel ritning i Paint som visar en sektion av hus med träpanel nära marken och gräs, markerat med en grön pil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ändträet på panelen också är väldigt nära mark och mår inte så bra av det. Det är gräs runt huset.

Vad kan man göra åt saken? Skulle det då hjälpa att lägga grus runt huset? Jag är lite rädd för att gräva runt en naturstensgrund, men det är kanske ingen fara om det handlar om 20 - 30 cm? Vi tänker inte dränera eftersom grunden inte har några stora problem med fukt.

Eller är det offerbräda som gäller?

Tack! :)
 
Microkatten
Hur hög är grunden, d.v.s hur högt upp ligger första timmervarvet? Är det tilläggsisolerat på utsidan eftersom panelen ligger utanför grunden?

Är panelen ”nerdragen” över en högre grund går det ev att avsluta brädorna högre upp över marken. Ligger även timret lågt så bör man nog se över marknivån, vilket man förstås även kan göra ändå. Inte sällan har marknivån höjts under årens lopp.

Se till att ändträt i panelen är väl inoljat.

Använd fotbräda/vattenlist/offerbräda (kärt barn har många namn) , som dels för ut vattnet något från grunden, och dels är enkel att byta. Dessutom blir det känsliga ändträt i panelen inte lika utsatt. Det förutsätter förstås att de finns/kan göras plats för en sådan.

Undvik också att panelen står fuktigt, t.ex. inbäddad i högt gräs. Jag tycker själv det är fint med t.ex. gräs mot grunden, och att lägga en remsa grus runt om huset kan bli lite sterilt. Kanske man kan grusa lite där det är mest problem?

Ett annat sätt att göra det enkelt att byta rutten panel var förr att sätta nedersta delen av fasaden med horisontell panel. Men det beror ju i högsta grad vilken stil på huset man vill ha.

Det var väl några idéer...
 
  • Gilla
Xortoz och 1 till
  • Laddar…
Har samma problem på vår gamla loge.
Där ligger dock syllen lågt så jag var tvungen att dra ner fasadbrädorna lågt. Bytte den nedre tredjedelen av fasaden. Använde tjärfärg (tjära med rödpigment). Hoppas att det stoppar rötskador.

Gräs är bättre än grus, för med grus skvätter regnet upp på fasaden.
 
  • Gilla
helwel
  • Laddar…
Gissningsvis har marken runt huset stigit, dvs kommit högre och högre medan åren och decennierna passerat.
Du skriver att det är gräs runt huset, och det är typiskt att marken stiger, allt eftersom gräset växer, vissnar och förvandlas till humus/jord och nytt gräs växer upp.

Mitt råd: Gräv undan 20-30 cm jord och grästorv runt huset, och lägg sedan plattor eller grus runt grunden.
Med avrinning utåt, så vatten inte blir stående.
Och om du lägger grus, håll efter så inte gräs och ogräs börjar växa där igen.
Nu för tiden är det ju faktiskt "Big NoNo" att ha rabatter, buskar och annan växtlighet längs husgrunden.
 
  • Gilla
helwel
  • Laddar…
Tack för alla svar!

Ni har nog rätt att marknivån höjts - det är högst en 5cm av grunden som syns ovan mark och sen ligger första timmervarvet (dvs fasaden är inte nerdragen över grunden - ingen tilläggsisolering heller).

Ska absolut olja in ordentligt (tack för tips on tjärfärg) och hålla gräset is styr så att panelen håller tills vi kan gräva.

@KnockOnWood Menar ni 1) gräva ner 20-30 cm runt huset och 3 meter ut så att grunden kommer fram eller 2) gräva ett 20 - 30 cm dike runt huset och fylla på med grus? Så här förstod jag alternativ #1:

Schematisk illustration av ett hus och marknivå, med markerad grund och framtida marknivå samt stenläggning som dränering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H helwel skrev:
@KnockOnWood Menar ni 1) gräva ner 20-30 cm runt huset och 3 meter ut så att grunden kommer fram eller 2) gräva ett 20 - 30 cm dike runt huset och fylla på med grus? Så här förstod jag alternativ #1:
Jag tror du förstod mig helt rätt, även om jag uttryckte mig otydligt.
Din skiss ser mycket bra ut. Så skulle jag gjort.
 
  • Gilla
helwel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.