P Pumba skrev:
Det är väl ingen som kör mineralolja till sågkedjan nu för tiden, så riktigt så enkelt är de nog inte
Jodå, visst används det. Biologisk olja blir som klister bara, speciellt när det blir kallt ute.
 
S smurfen72 skrev:
Det är nog väldigt lite olja som kommer från sågkedjan. Naturen tvingas ta hand om massor med olja gissa hur mycket det läcker ur en skogsmaskin i daglig drift och hur mycket som sprutar ur när det går en slang. Tittar man på ett asfalterat industriområde där det sker mycket truck trafik ser man regnbågens alla färger så fort det regnar och allt rinner ut i havet med dagvattnet.
Ja herrejösses! Det som hamnar i avloppet från en töande bil är försvinnade lite.
Det är i viss mån lättare att reglera privatpersoner än företag.....då kan de ju inte bedriva sin verksamhet för guds skull:rolleyes:.
F.ö kastar sågen ur sig en tank med olja för varje förbrukad tank med soppa, om sågen är rätt inställd. Det blir en hel del sammantaget även om motorsågen inte är lika förekommande idag uti skogarna.
 
Redigerat:
K
Är det inte dessutom så att du har rätt att tvätta bilen på gräsmattan eftersom de farliga ämnen som gör att det är förbjudet att tvätta på gatan då tas han om av marken.

I vårt garage löste vi det hela genom att det är någon cm lägre mitt under bilen så att ev pöl samlas där. Funkar bra, men så har vi ju inte speciellt mycket snö här i Skåne
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
M MagHam skrev:
smurfen72 har nog inte kört motorsåg... ;) Tänkte precis skriva det som Nils82 påpekade.
Man tankar både bensin och kedjeolja samtidigt. Beroende på inställning och såg så kan det variera lite men ett par deciliter sågkedjeolja per liter bensin är normalt.

Denna kombidunk för tankning visar ett realistiskt förhållande:
[länk]
Jo då har kört en del motorsåg har faktiskt motorsågs körkort och lite egen skog men andelen olja känns liten när en skogsmaskin spiller 100 liter direkt vid slangbrott.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Ja då är vi överens om att det spills en del olja (på marken) i naturen på olika sätt. Det verkar inte ha någon katastrofal påverkan.
Kanhända är reningsprocessen i avlopp mycket känsligare? Jag vet inte...
En sak är säker: En hel ordentligt skött bil som det töar lite snö från kan inte vara någon stor bov i dramat.
 
K
M MagHam skrev:
Ja då är vi överens om att det spills en del olja (på marken) i naturen på olika sätt. Det verkar inte ha någon katastrofal påverkan.
Problemet är att det samlas väldigt mycket olja via dagvattnet på ett och samma ställe,vilket inte naturen fixar.

Varför reningsverket inte kan ta emot vet jag inte. Borde vara en smal sak att samla upp och filtrera bort.
 
Jag förstår poängen, dvs. att olja och annat miljöfarligt inte ska kunna komma ut i avloppsnätet av misstag (vält spilloljedunk i garaget eller whatever), eller för att, som någon skrev, folk skulle få för sig att tvätta bilen med avfettning i garaget. Vad jag har svårt att förstå är att just smältvatten i sig skulle innehålla så mycket farligt, mer än salt, grus och skit från vägarna (och kanske lite bromsdamm). Borde isf vara lika förbjudet att stå parkerad på garageuppfarten eller gatan, där allt från bilen kommer rinna ner i dagvattenbrunnar istället.
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
I så fall ska det väl sitta oljeavskiljare på alla avlopp inklusive diskbänken? Vilken oansvarig person som helst kan ju hälla ut spillolja i inomhusavloppet.
Resonemanget med garage bygger på antagandet att bilar generellt är som oljeläckande såll. Eller att man tvättar sitt fordon med avfettning och lösningsmedel i garaget. Verkligheten är att det är lite snö som smälter ibland.
Det var säkert det "acrophobic" menade.
ja fast nu är ju reglerna som de är. Det är inte jag som skrivit dem. Om du för logikens skull tycker vi borde ha oljeavskiljare överallt så får du ta upp det med berörd myndighet men förvänta dig inga ryggdunkningar och gratulationer av oss övriga.:D
 
Det är nog inte dumt med nån typ av olje avskiljare och en burk som går att lyfta ur har golvbrunn i mitt garage och den får jag rensa med händerna från oljeblandat grus ibland vilket inte är nån höjdare. Jag har planer på att byta en del avlopps stammar och då blir nån typ av bättre golvbrunn till garaget också.
 
Jag tror att alla gladeligen skulle sätta dit en lite dyrare brunn som även har en oljeavskiljare om inte priset va så högt och tillgängligheten vore så svår. Fanns det bra avskilljare på de vanliga handlarna till kanske max dubbla priset mot en vanlig i plast skulle detta vara ett ickeproblem.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Finns det brunnar med oljeavskiljare i ?
 
Mikael_L
Purus har en oljespärr för sina vanliga plastbrunnar, dvs en annan vattenlåsinsats.
http://www.purus.se/produkter/produkt/bolja-oljesparr/

Men denna är alltså ingen oljeavskiljare, och blir inte godkänd av kommunen såsom oljeavskiljare i garaget. I alla fall om kommunen gör rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.