Visst är det så askur, att det är först efteråt som man ser resultaten, bra eller dåligt.
Dagens byggnadsteknik när det gäller krypgrunder som vi diskuterar här är ju både vin och vatten (vatten=fukt, där fick jag till det ;D).
Vi behöver dock ingen kristallkula, och facit finns redan när det gäller fuktiga resp. fuktsäkra krypgrunder.
När det gäller fukt så gäller det att följa och tolka naturlagarna (fuktmekaniken) rätt och bygga därefter så kommer det att fungera, oavsett var i huset man bygger. Kanske lättare sagt än gjort men så är det.

Sen måste jag erkänna att p.g.a. att jag har skrivit lite "kryckigt" så har du helt rätt Grunt. Jag har missat att skriva att värmeisolerar man marken och grundmurar i krypgrunden så pluggar man normalt igen ventilerna. Då blir det vintertid betydligt högre temp i krypgrunden (och torrare) och då blir ju även golven varmare förstås.

Ha de! :)
 
Hej,
Det klassiska problemet med s.k. torpargrund är just fuktproblemen under våren och sommaren. Fukttekniskt fungerar det så att varm fuktig luft tillförs kryprummet. P g a underliggande marks "kyla" så sänks temperaturen i kryprummet vilket resulterar i att RH (relativafuktigheten) höjs och därmed ökar risken för fuktskador. Det finns ett antal studier som visar att rh överstiger kritiska värden under sommaren som medför angrepp på organiska material (mögel, röta). Vad skall man göra? förslagsvis isolera på marken I KRYPGRUNDEN samt att lägga ut en ångtät folie. Det snoppar av den avkylande effekten samt reducerar den tillförda fukten till kryprummet. Räcker det, tjaa... alla åtgärder som sänker rh i kryprummet är positiva (större värmeförlust från bjälklaget, avdunstare i kryprummet men det är en mycket dåligt lösning). Ett knep, men det är mycket kontroversiell, täta tilluften til krypgrunden. Då blir det varnare samt att fukttillskottet blir minder (vilket är det egentliga problemet). krypgrunder bör man undvika p g a att det uppstår höga rh under sommaren, detta gäller särskilt välisolerade grunder!!
 
Investera 25-30 tusen kr ie n ricktig sorbitionsavfuktare från tex Munters torkteknik, täta ventiler med cellplast och skumm, tenotät på marken,koppla på en hygrostat och en trådlös hygrometer.Nu har du den bästa tänkabara lösningen, desutom behöver du aldrig gå ner i grunden för att kolla hur det står till, när du har en display inomhus som visar Rf och temp och ev även daggpunkt.
 
Phille skrev:
Investera 25-30 tusen kr ie n ricktig sorbitionsavfuktare från tex Munters torkteknik, täta ventiler med cellplast och skumm, tenotät på marken,koppla på en hygrostat och en trådlös hygrometer.Nu har du den bästa tänkabara lösningen, desutom behöver du aldrig gå ner i grunden för att kolla hur det står till, när du har en display inomhus som visar Rf och temp och ev även daggpunkt.
En sorbtionsfuktare är kanske bästa tänkbara lösning. Men är det värt pengarna? OK-den avfuktar även när det är kallt men det är ju inte då mögel/rötproblem uppstår. OK-den skapar undertryck men det kan en frånluftsfläkt för några hundralappar också göra.
 
Nu behöver man ju inte hamna uppåt en 30 tusen för en sorptionsavfuktare. En Munters kan man väl få för en ca 12 000 kr ?
En kondensavfuktare för samma storlek hamnar väl på en 3000-5000 kr. Sen skall man ha en fläkt för att skapa undertryck också, går väl på en tusenlapp kanske?

Visst är det en prisskillnad, men inte så stor...

En fördel med sorptionsavfuktaren är ju att man slipper bekymra sig om att avleda kondensvattnet också.
 
Grunt skrev:
Nu behöver man ju inte hamna uppåt en 30 tusen för en sorptionsavfuktare. En Munters kan man väl få för en ca 12 000 kr ?
En kondensavfuktare för samma storlek hamnar väl på en 3000-5000 kr. Sen skall man ha en fläkt för att skapa undertryck också, går väl på en tusenlapp kanske?

Visst är det en prisskillnad, men inte så stor...

En fördel med sorptionsavfuktaren är ju att man slipper bekymra sig om att avleda kondensvattnet också.
Priset var ett ca pris Inkl Arbete, med plastning och dragning av spirorör och tätning aav ventiler.

ASKUR= men det är väll rätt små pengar i sammanhanget för att veta att du inte komemr ett få problem med din grund..Väl spenderade pengar tycker jag.
 
Intressant att läsa alla inlägg om avfuktare. Jag har fortfarande svårt att förlika mig med att lösa ett fuktproblem med en avfuktare. Visst den är suverän att snabbt torka ut efter en skada men sen borde man väl fixa till "roten till det onda", d.v.s byggfelet som orsakat problemet.
Här är mina + och - för avfuktare resp. varmgrund enl. mina tidigare inlägg.

AVFUKTARE:

+ Enkel installation.

- Drar el, större delen på sommaren när man inte kan utnyttja spillvärmen.

- Ingen permanent lösning, när avfuktaren rasar ihop är man tillbaka på ruta 1.

- Kräver larmutrustning ifall den stannar.


VARMGRUND:

+ Permanent lösning som fungerar hela husets livslängd.

+ Varmare golv, i äldre och dåligt isolerade hus.

+ Kräver normalt inga ytterligare energitillskott.

+ Materialkostnaden är inte dyrare än en avfuktare mod. bättre, 10-15.000 för ett normalhus på 70-80 m2, billigaste lösningen på lång sikt.

- Svårt att installera i låga krypgrunder där man inte kan komma in utan att ta ut golvet.


Kom gärna med synpunkter! 8)







 
Håller med dig helt och hållet Patrick! Att lösa fuktproblemen med avfuktare är ingen permanent lösning. En betydligt bättre lösning är att blåsa in varm, torr luft, nästan gratis.....

http://www.aidt.dk/Svensk/hovedsite.html
Finns en massa leverantörer i Sverige oxå. Annars kan du bygga själv:
http://www.tateknik.se/products/luft solfangare/Soltan.htm
eller:
http://www.starfelt.se/miljo/

Eftersom det är ett bostadshus med åretruntboende är det ju lättare (och billigare om du bygger själv) att driva hela paketet med nätel och koppla in en komparatorkrets som slår till när tempen är högre i solfångaren än i grunden. Systemet fungerar ju bäst på sommaren när det är varmt och mycket sol, men fungerar ju även på vintern även om behovet inte borde vara lika stort då.

De sägs att man inte skall skapa övertryck i krypgrunder, så se till att ha en fläkt som suger ut minst lika mycket luft som du trycker in.
 
Ja varför inte, jag har aldrig stött på tekniken förut. Allt som får upp temperaturen är positivt.

Kul med nya idéer i94sveli!
 
Men kan det inte hända att fuktig utomhusluft tar sin i en varmgrund ändå? Jag menar även om man tätat gluggar och springor så gott det går.
Och även om uteluften inte kyls ner (och RH ökar) så kan ju RH vara kritiskt hög - speciellt i kombination med hög temp (min käpphäst!).
Och då är det ju inte fel med en liten avfuktare.
Mitt (och även flera hustillverkares) recept - isolera, täta (varmgrund) och in med en avfuktare. Jajjemänn - både hängslen och livrem för mig! Men det kanske är att ta i för mycket? Det kanske "räcker" med varmgrund som du säger, Patrick!? Jag vet inte - har inte testat. Får väl testa att stänga av avfuktaren nästa sommar.

 
Varm luft behöver ju inte vara torr....du måste ju fortfarande kunna kontrolera vattenmängden i luften...
www.munters.se
 
Jo, faktiskt är den det! Om du tar utomhusluft och värmer den blir den alltid torrare än vad du hade innan! Om golvet är dåligt isolerat kanske det räcker med att isolera grunden nedåt mot marken för att på så sätt värma den med spillvärme från huset, men om det finns en massa isolering mellan golv och grund kommer ju grunden aldrig att värmas över marktemperatur och då måste du antingen tillföra värma luften eller använda luftavfuktare.
 
i94sveli skrev:
Jo, faktiskt är den det! Om du tar utomhusluft och värmer den blir den alltid torrare än vad du hade innan! Om golvet är dåligt isolerat kanske det räcker med att isolera grunden nedåt mot marken för att på så sätt värma den med spillvärme från huset, men om det finns en massa isolering mellan golv och grund kommer ju grunden aldrig att värmas över marktemperatur och då måste du antingen tillföra värma luften eller använda luftavfuktare.
Okej, RH sjunker med om du värmer luften. Men hur mycket har du tänkt att värma uteluften på sommaren? Ponera att det är 20 grader utomhus. Det är ju tänkbart att den relativa luftfuktigheten på denna är 80%. För att komma ner under vad som sägs vara någon slags kritisk gräns för "mikrobiell tillväxt" (visst låter det hemskt) så får man ju elda på. Hur mycket man måste värma den 20-gradiga luften vet jag inte men jag gissar att det är rätt mycket!?
Att värma upp luften (med solfångare) i krypgrunden låter som en minst lika avancerat åtgärd som en avfuktare (men mer miljövänlig - ok!).  

Men jag kan (och bör) överbevisas
 
Jo, visst måste man "elda" på, men solen "eldar" ju på med över 1000W/m2 på sommaren och höjer temperaturen på luften med mellan 20-40 grader i solfångaren med flöde (vilket alla som parkerat en bil i solen vet:).
Från Mollierdiagrammet (som jag alltid har i bakfickan:) läser jag att 20 grader luft med RH på 80% innehåller 12 g vatten/kg luft. Om vi höjer denna temperatur 20 grader (lågt räknat alltså) och behåller samma mängd vatten sjunker RH till ca 25%. Går vi vidare till 60 garder så hamnar vi på 10%. Ring mig när din luftavfuktare lyckats komma dit ;)
Inte särskilt avancerat! Kolla in byggritningarna eller köp en färdigbyggd! Och dessutom gratis i drift! v.s.b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.