J justusandersson skrev:
Då får du ta en bild på gaveln också. Husets och verandans taklutningar bör harmoniera, vilket inte är något entydigt, men något man bör ta hänsyn till.
Rött trähus med snötäckta gräsytor i förgrunden och nakna träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om skärmtakets yta är högst 15 kvm och en del andra avståndskrav är uppfyllda behövs inte bygglov någonstans.
 
Jamen det är rätt bra lutning, jag skulle gissa på 38 grader. Kan det vara 3 meter från gesimsen på gaveln ner till panelens underkant?
 
J justusandersson skrev:
Jamen det är rätt bra lutning, jag skulle gissa på 38 grader. Kan det vara 3 meter från gesimsen på gaveln ner till panelens underkant?
3,80 är det.
Tack för att du tar dig tid
 
Jag har kombinerat huset med den gamla verandabilden. Där hade jag 15 graders lutning tror jag. Det skulle nog se snyggt ut om verandataket landar på samma höjd som gesimsen, vilket nog blir någon grad till. Samtidigt måste man ta hänsyn till hustaket. Antingen skall de vara exakt lika (eller nästan) eller så skall det vara en tydlig skillnad. Det är det senare som gäller här.
3D-modell av ett hus med en veranda med taklutning som matchar gesimsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tycker det ser rätt OK ut.
 
  • Gilla
elpaco och 4 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Jag har kombinerat huset med den gamla verandabilden. Där hade jag 15 graders lutning tror jag. Det skulle nog se snyggt ut om verandataket landar på samma höjd som gesimsen, vilket nog blir någon grad till. Samtidigt måste man ta hänsyn till hustaket. Antingen skall de vara exakt lika (eller nästan) eller så skall det vara en tydlig skillnad. Det är det senare som gäller här.
[bild]
Jag tycker det ser rätt OK ut.
Det ser helt OK ut.
Min tanke är 6 stolpar då det känns som det blir för långt mellan stolparna annars.(eller?)

Blir nog än bättre om taket ligger så nära det gamla som det bara är möjligt. Tror det blir snyggast hehe
 
Det blir säkert snyggare med sex stolpar, fast det inte behövs. Tycker du den här taklutningen blir snyggare?
3D-modell av ett hus med tillbyggnad under konstruktion och tak med lutning samt sex stolpar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J justusandersson skrev:
Det blir säkert snyggare med sex stolpar, fast det inte behövs. Tycker du den här taklutningen blir snyggare?
[bild]
Mycket snyggare på första bilden men det går kanske att köra stolparna aningen längre? Fast då blir Det klart för långt mellan golv och främre balk?
 
Ja, det tycker jag också. Nu är det bara 2,10 mellan golv och balk så lite tycker jag man kan höja dem.
 
J justusandersson skrev:
Ja, det tycker jag också. Nu är det bara 2,10 mellan golv och balk så lite tycker jag man kan höja dem.
Ja då höjer vi upp den lite.
När plintarna är i så pratar vissa om kantbalk. Sätter man stolparna direkt i plintarna eller sätter man kantbalk och sen plintarna på? Själv hade jag ingen tanke på kantbalk men det fördela klart tyngden från stolparna på ett bättre sätt? Hjälp mig gärna hehe

För jag ha alltid trott att stolpen ska sitta i plikten men rätta ut om jag ha fel
 
Redigerat:
Det är nästan lättare att gjuta alternativt gräva ner plintar som stolparna står på. Den småländska myllan klarar det utan problem. Sedan använder du stolparnas nedre del som stöd för däcket. jag åtekommer med en ny bild.
 
Nu är verandatakets lutning tillbaka till 15 grader. Däcket är höjt 10 cm och stolparna (som blivit sex) är förlängda med ca 20 cm. Det blir väl rätt bra?
3D-modell av en veranda med taklutning på 15 grader, höjt däck och förlängda stolpar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lopec och 5 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Nu är verandatakets lutning tillbaka till 15 grader. Däcket är höjt 10 cm och stolparna (som blivit sex) är förlängda med ca 20 cm. Det blir väl rätt bra?
[bild]
Detta blir riktigt bra. nu är det bara dimensioner mm kvar att räkna på sen ut och gräva hehe. Tack så jättemycket
 
J justusandersson skrev:
Nu är verandatakets lutning tillbaka till 15 grader. Däcket är höjt 10 cm och stolparna (som blivit sex) är förlängda med ca 20 cm. Det blir väl rätt bra?
[bild]
Det här forumet går verkligen från att vara ngt bra till något fantastiskt tack vare engagemanget och osjälviska insatser fr ngn som dig i det här fallet. Hatten av @justusandersson!
 
  • Gilla
Peter #11 och 19 till
  • Laddar…
Jag rodnar. Men det krävs en intresserad TS också.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.