Jag har ett gammalt bastuaggregat från början på 70-talet som nu lade av. Jag ska köpa nytt och ser att det står 3-fas 10A på det jag tänkt köpa. Min säkring som går till det gamla aggregatet är 3-fas 16A. Det känns alltså som att det är kraftigare kablar draget i huset till det gamla aggregatet än vad det nya behöver så det är ingen fara med kablarna. Kan det vara nån fara för det nya aggregatet när säkringer är på 16A istället för 10A? Är det något jag behöver ändra eller är det bara att sätta det nya på plats och använda befintliga kablar? Ska tilläggas att jag inte bara kan ändra till 10A proppar i säkringsskåpet för det är automatsäkringar.
 
Det kan vara föreskrivet vilken säkring aggregatet skall ha. Det får du kolla i dokumentationen. Men troligen går det alldeles utmärkt med 16 A. Och om det inte gör det så går det alldeles utmärkt att byta automatsäkringarna till 10 A.
 
Mikael_L
Inga problem, det är bara att köra.

MEN OBS
Det finns en viktig sak att kolla, om det nya aggregatet måste ha nolla inkopplad måste det finnas det nu, eller så måste du dra fram en nolledare alt byta kabel. Annars bränner du upp det nya aggregatet.
OBS

Det är inte alls ovanligt att den gamla bastuugnen saknar nolla och den nya behöver det, så det är viktigt att förvissa som om att den ledaren både finns och är inkopplad i bägge ändarna.

Och så kan jag till sist klämma i med att berätta att det är behörighetskrävande, så var det sagt. ;)
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Inga problem, det är bara att köra.

MEN OBS
Det finns en viktig sak att kolla, om det nya aggregatet måste ha nolla inkopplad måste det finnas det nu, eller så måste du dra fram en nolledare alt byta kabel. Annars bränner du upp det nya aggregatet.
OBS

Det är inte alls ovanligt att den gamla bastuugnen saknar nolla och den nya behöver det, så det är viktigt att förvissa som om att den ledaren både finns och är inkopplad i bägge ändarna.

Och så kan jag till sist klämma i med att berätta att det är behörighetskrävande, så var det sagt. ;)
Tack, då ska jag kolla om det finns nolla på nuvarande eller inte, om inte så är det inget jag tänker fixa med själv. Det enda jag kan tänka mig göra själv är att byta ut det gamla mot nya rakt av. Jag vet också att det går att ändra till 10A automatsäkring men det är heller inget jag tänker göra själv om aggregatet kräver 10A.
 
ser här i installationsmanualen att det spelar ingen roll om det finns nolla eller inte, finns det nolla så ska den in på 1:an på bild C om det inte finns nolla så är det bild D eller läser jag fel?
 
  • Två elektriska anslutningsscheman; C med en nollpunkt och D utan, märkta för 400–415 V 3N~/3~ installationer.
Du läser rätt. Man ska kunna tolka detta som att nollan är valbar. Men det är oklart varför de ritar ut den som ett alternativ om den inte har någon funktion eller tillför något. De hade kunnat nöja sig med alternativ D. Men vi börjar bli vana vid ologiska inkopplingsanvisningar idag.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Bör finnas angivet i manualen när C respektive D ska vara inkopplat.
Gissning, går det t.ex. ansluta en extern styrning av aggregatet och då behövs ingen nolla.
 
Mest troligt är elementspänningen 230V och då skapas en virtuell nolla, den kan anslutas till Noll.

Med Nolla inkopplad kan man driva aggregatet på 1-Fas 2,2 kW vid 400V, alt 2-faser 4,4 kW med nolla.
Med 2-Faser utan nolla får vi Bos Quiz-fråga =3,3 kW
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är inte alls ovanligt att den gamla bastuugnen saknar nolla och den nya behöver det, så det är viktigt att förvissa som om att den ledaren både finns och är inkopplad i bägge ändarna.

Och så kan jag till sist klämma i med att berätta att det är behörighetskrävande, så var det sagt. ;)
Är det verkligen behörighetskrävande att förvissa sig om att en ledare finns och är inkopplad? :thinking:Däremot lär det väl vara behörighetskrävande att byta ut aggregatet så det skiter sig väl ändå... :worried:
 
Mikael_L
Ja det var utbyte av aggregatet jag menade förstås.

Och det var ingen pekpinne egentligen, utan mest att direkt klara av våran forumpraxis att man kan påpeka detta en gång per tråd, sen behöver det inte diskuteras mer.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.