Har just köpt en sommarstuga och ska till att börja renovera.
Först ut blir väggar och tak i vardagsrummet/hall/matrum... inte så stort med andra ord :)
Men, ska jag behålla telefonjacket? Det är okay täckning men min mobil?
 
harry73
Telejack fyller ingen funktion längre me ska du renovera, planera tomrör för fiber telefoni nätverk, antennkablar.
Tomrör mellan vind och grund, inne och ute.
 
harry73 harry73 skrev:
Telejack fyller ingen funktion längre me ska du renovera, planera tomrör för fiber telefoni nätverk, antennkablar.
Tomrör mellan vind och grund, inne och ute.
Hmm smart, de ska gräva för avloppet ned till vägen. Ska be dem lägga ned ett extra rör för tex fiber. Eller kan man dra det i samma som elen. Har redan bett om ett tomt rör/slag för att senare dra ned el.
 
harry73
Lägg två extra ifall en skulle kollapsa
 
Du bör kunna använda tomrören från telejacket till fiber, kanske?
 
Det har väl varit uppe i en annan tråd, var noga med att lägga rätt rör för fiber. Var det inte någon som blev nekad att de skulle dra fiber eftersom deras fördragna rör var i fel färg? Ganska säker att så var fallet så läs på om det så slipper du gräva upp tomten två gånger.
 
Jag menade förstår rören i huset
 
O olotor skrev:
Du bör kunna använda tomrören från telejacket till fiber, kanske?
Sent svar här... :)
Men det var inget rör för telekabeln, den hängde i luften.
 
Lite sent svar, men det går inte alltid så snabbt.
Resultatet blev i alla fall en massa nedgrävda rör.
Jag valde att dra ett ensamt rör för fiber. Som nu även är installerat.
Jag grävde även ett för för ev framtida ladd station för elbil. (Och för att ett rör inte kan ligga säkert i flera år innan man drar kabel i det så fick jag punga ut med en kabel för ev framtida elbil också) Inte så kul men jag tror det är en bra investering i alla fall.
Samt ett rör för "vanlig" el. Dvs trädgårdsbelysning och ifall jag vill ha min eldrivna motorsåg där nere...
 
  • Gilla
ViktorHg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.