Tycker inte att någon ska bry sig om "Ritarns" inlägg därför han har gjort 13 inlägg alla har varit att torpargrund är antingen pest eller kolera så jag undrar om han är anställd av något företag som gör hus på platta och har betalt för att gå in här och skrämma iväg folk som tänker bygga med de stora företagen som bygger på torpargrund för att på det sättet dra till sig kunder till sitt företag. Bara en gissning men det verkar mycket mystiskt med "Ritarn" för han har inget annat för sig än att besöka trådar där ordet torpargrund ingår.
Och där bara smutskasta allt vad torpargrund heter.

Jörgen och Sanije
 
Om man täpper igen grunden (ingen ventilation utåt) och ingen isolering i golvbjälklaget, så är alla problemlösta. Man återgår till den ursprungliga torpargrunden, som den gjordes före 70-talet. Man kan ju till och med ventilera upp mot bostaden...  
Isoleringen ska i detta fall ligga på backen och grundens ytterväggar, och detta kallas varmgrund , dvs ingen eller liten isolering i golvbjälklag, ordentlig ventilation inomhus från bostad till grund, tätt mot utomhus.  Krypgrund eller torpargrund ("korsdragsgrund" ska ha isolering i golvbjälklag, fuktsspärr  mot mark, massor av ventilation med uteluft (=korsdrag). Utan korsdrag är risken för fuktansamling alltid stor. Ämnet har tidigare diskuterats mycket på detta forum. Sök svar där
 
Ja.. det får jag göra.. jag var som sagt trött, och allt snurrade runt...

Men däremot har jag inte hitta information om hur det fungerar i dessa nya torpargrunder, där man har tätt utåt och istället har en avfuktare...

Hur isolerar man i en sådan grund??
 
Jorgaren skrev:
Tycker inte att någon ska bry sig om "Ritarns" inlägg därför han har gjort 13 inlägg alla har varit att torpargrund är antingen pest eller kolera så jag undrar om han är anställd av något företag som gör hus på platta och har betalt för att gå in här och skrämma iväg folk som tänker bygga med de stora företagen som bygger på torpargrund för att på det sättet dra till sig kunder till sitt företag.
Jag jobbar definitivt inte på något husföretag men delar Ritarns aversion mot torpargrunder! (jag har oxå förståelse för hans korståg)

Om man tvunget vill ha torpargrund (vilket för mig är obegripligt) tycker jag att man ska välja ett sk ERGE-bjälklag där understa bjälklaget utförs i betong eller lättbetong varför angreppsrisken är liten. ERGE-konceptet går dock tyvärr inte att använda för volymhus.

Om man ska utföra torpargrund med träbjälklag anser jag att blindbotten är den viktigaste detaljen under förutsättning att uppenbara detaljerna såsom marktäckning och kapillärbrytning är korrekt utförda. Fukten kommer med uteluften som ska ventilera grunden! När den varma luften kommer in i den svala krypgrunden är det önskvärt att kondenseringen sker på den oorganiska blindbotten istället för på trä.

Sen ska man även komma ihåg fukthandbokens rekommendation. Krypgrund ska inspekteras en gång i halvåret och en gång om året ska man gå över den med antifungicidmedel där behov finns.

Not. Många refererar till torpargrunder som stått länge utan problem. Detta kan tex förklaras med
- Perfekt optimerad ventilering (låter osannolikt)
- Ringa isolering, det är i princip en varmgrund
- matarrör för värme och varmvatten är dragna i torpargrunden, det är i princip en varmgrund.

/allt för denna gång
 
Men däremot har jag inte hitta information om hur det fungerar i dessa nya torpargrunder, där man har tätt utåt och istället har en avfuktare...

Hur isolerar man i en sådan grund??
"Dessa nya torpargrunder" har som regel olika problem, därför hittar du inget, och därför måste man ställa dit avfuktare

Sådan torpargrund verkar vara att be om problem och inget jag i alla fall rekommenderar! Själv byggde jag om en sådan torpargrund pga fuktproblem till varmgrund för att slippa problemen, och har du inte redan en sådan felkonstruerad torpargrund, rekommenderar jag dig att satsa på varmgrund i stället
 
LeoBalk skrev:
Isoleringen ska i detta fall ligga på backen och grundens ytterväggar, och detta kallas varmgrund , dvs ingen eller liten isolering i golvbjälklag, ordentlig ventilation inomhus från bostad till grund, tätt mot utomhus.  Krypgrund eller torpargrund ("korsdragsgrund" ska ha isolering i golvbjälklag, fuktsspärr  mot mark, massor av ventilation med uteluft (=korsdrag). Utan korsdrag är risken för fuktansamling alltid stor. Ämnet har tidigare diskuterats mycket på detta forum. Sök svar där
Om man har uteluftsventilation, fuktspärr mot mark, OCH markisolering - var kallas det? "Varm krypgrund"?Borde inte det vara en ganska bra kombination. Risken för att kondensering av den varma uteluft som kommer in under sommarhalvåret borde väl minska ganska påtagligt. Och detta är väl den största faran som påtalas i krypgrunder. Att det blir kallare i grunden på vintern spelar väl mindre roll?

En detaljfråga - anledning till att man bör isolera grundens ytterväggar är väl att kylan från marken leds upp i denna. Då bör man väl även isolera mittmurar också? I mitt fall har jag en längsgående mur mitt i huset som jag har tänkt isolera.
 
Var och kollade grunden i dag igen!!
Kan man anse att en torpar grund är fackmässigt utförd när sulan är gjuten ovanpå fin sand?? Anses fin sand som kapillärbrytande?
 
askur skrev:
En detaljfråga - anledning till att man bör isolera grundens ytterväggar är väl att kylan från marken leds upp i denna.
En fråga på detta : Isolerar man i så fall kantbalkarna utifrån eller inifrån?
 
LeoBalk skrev:
"Dessa nya torpargrunder" har som regel olika problem, därför hittar du inget, och därför måste man ställa dit avfuktare

Sådan torpargrund verkar vara att be om problem och inget jag i alla fall rekommenderar! Själv byggde jag om en sådan torpargrund pga fuktproblem till varmgrund för att slippa problemen, och har du inte redan en sådan felkonstruerad torpargrund, rekommenderar jag dig att satsa på varmgrund i stället
...man ska ju ha en avfuktare i en "tät" krypgrund....det är ju det som är hela vitsen med den.

Vad var det för problem du hade med den?
 
Till Ok !!! Tack för ditt inlägg och svar på mitt inlägg .
Jag har full respekt för inlägg såsom dina där du ger tips på hur en bra torpargrund ser ut. Jag hoppas att du själv ser skillnaden på ditt inlägg och på de "Ritarn" har lagt in. Tack.

Jörgen och Sanije
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.