Inger.P. skrev:
Ni som de senaste åren har byggt hus med torpargrund, allra helst ni i den södra delen av Sverige:

-Har ni fått fukt- eller mögelproblem?

-Hur har hustillverkaren i så fall ställt sig till detta?

-Ger hustillverkaren någon slags fuktgaranti när de bygger sina hus med torpargrund?
Ja, vi har byggt med krypgrund i södra Sverige. Dock ganska nyligen så jag måste lämna förbehåll för eventuella framtida katastrofer!

1 - Nej, inga problem men tillfälligt för höga fuktnivåer

2 - inga problem - inte kontaktade
3 - Inga garantier omfattas avseende ev mögel/svampangrepp i krypgrund efter vad jag har förstått. Dock borde uppenbart fusk (kvarlämnande av organsikt material, undermålig markarbete, etc) leda till ansvar. Detta borde i och för sig upptäckas vid slutbesiktning.

Jag har installerat avfuktare för att förebygga ev problem. Numera så verkar de flesta hustillverkare som använder krypgrund leverera/installera avfuktare som standard. Köper du ett hus numera så slipper du alltså jobbet som jag har gjort.

Bakgrunden till din enkät entar jag är att krypgrund är en s.k. riskkonstruktion.
Den tekniska definitionen av risk är
risk=sannolikheten för en negativ händelse x effekten/följden av denna händelse
Sannolikheten för att mögelsvampar ska börja växa i en krypgrund kan vara relativt hög (om man inte sätter in avfuktare, markisolerar, etc). Men effekten av detta är knappast så stor om man inspekterar grunden regelbundet (ett par gånger om året). Och här är fördelen med krypgrunder - blir det något galet så är det lätt åtgärdat . Analogt med detta och def ovan borde inte risken vara så stor heller.
 
askur skrev:
Jag har installerat avfuktare för att förebygga ev problem. Numera så verkar de flesta hustillverkare som använder krypgrund leverera/installera avfuktare som standard.
Om man levererar avfuktare som standard, måste man erkänna att det är problem med grunden.

Har diskuterat detta med Modulenthus men de vägrar erkänna att det är ett problem :surprised:
Inte seriöst tycker jag.
 
Inger.P. skrev:
Erbjöd de dig inte någon typ av garanti? Nu när du visade oro. De har ju inget annat alternativ att erbjuda förutom torpargrund...
NEJ! Svaret var att dom levererar med torpargrund, "take it or leave it....."
Vid detta tillfälle hade dom många spekulanter på hus i detta område. Idag är läget ett annat....
Enligt säker källa har de STORA problem att sälja tomter/hus och jag kommer nästa vecka att ta upp ny förhandling med dem för jag är intresserad av att köpa 2st tomter som görs om till en(450+450). Och jag skall ha möjligheten att välja vilken leverantör jag vill. ;)
Är det fler än jag som tycker att tillväxten i bostadsmarknaden stagnerat?
 
Varken Modulent, Älvsbyhus eller de andra som levererar husen i färdiga volymenheter kan av tekniska skäl utföra sina hus med platta på mark.

Rätt utförda skall sådana grunder inte behöva vålla framtida problem. Den garanti som finns är den tvååriga entreprenadgarantin. Efter denna tid har entreprenören ansvar i ytterligare åtta år för fel som beställaren kan visa funnits från början.
 
Är det någon som har räknat på kostnaden för en vanlig platta och en torpargrund??

Alltså, hur stor skillnad är det, pengamässigt??

 
Inger.P. skrev:
Jag tvivlar inte på att torpargrund var en bra lösning förr i tiden - och fortfarande är det i den del av Sverige där vintrarna håller minusgrader...
Är det vintrarna som är den kritiska perioden?
 
  • Gilla
Suzuki2004
  • Laddar…
toysoldier; självklart har du rätt när du skriver att "Om man levererar avfuktare som standard, måste man erkänna att det är problem med grunden". Det värsta är också att när avfuktaren stannar är man tillbaka på ruta ett.
De här problemen hos uteluftsventilerade krypgrunder orsakas av fuktinnehållet i uteluften som är hög under sommarhalvåret och låg på vintern. Det märks tydligt när man öppnar man kylskåpet, på sommaren blir det mycket kondens men på vintern är det torrt.

Den vanligaste krypgunden har i bästa fall endast en plastfolie på marken, i övrigt är marken oisolerad. Marken kyler därför effektivt luften under sommarhalvåret, resultatet blir precis som i kylskåpet alldeles för höga fukthalter och ibland t.o.m. kondens, d.v.s. 100% RF. Under den här perioden tillför alltså ventilerna fukt istället för att bidra till uttorkning. Under vintern däremot funkar det bättre, uteluften är torrare och det är normalt varmare i krypgrunden än i uteluften och fukten ventileras ut via ventilerna. Det är därför en krypgrund funkar bättre där sommaren är kortare.

Problemen har varit kända länge och trots att lösningar funnits har de flesta hustillverkarna kört med strutsmetoden. När de sedan äntligen börjar börjar få upp huvudena är det för sorgligt att de endast erbjuder en avfuktare som endast angriper symptomen, inte orsaken.
Ni som skall renovera eller bygga nytt och väljer krypgrund, bygg en varm krypgrund!! Se till att marken och grundmurarna isoleras. Temperaturen i krypgrunden kommer då att stiga samtidigt som fukthalten sjunker. Lägg in en fuktmätare och en termometer i krypgrunden. Fukthalten bör inte under längre perioder överstiga 70-75%, tillför man värme kommer fukthalten att sjunka.

En nybyggd platta på mark har rejält med isolering mellan marken och betongen, det är därför betongen är torr. Gör man likadant med krypgrunden kommer den att funka lika bra, enda skillnaden är ju att det man har luft mellan isoleringen på marken och bjälklaget.

Det blev mycket text, hoppas nån orkade igenom! :)
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
Inger.P. skrev:
Nej det är lika kritiskt året runt - tyvärr.

I de kalla delarna av Sverige är i vart fall luftfuktigheten = 0 under vintern. Detta eftersom de har minusgrader under sina vintrar.

I södra delarna av Sverige har vi hög luftfuktighet (plusgrader) så gott som året runt...

Det är ju just luftfuktigheten som är så farlig för en torpargrund...
Är du riktigt säker på vad du skriver?
 
Patrick skrev:
toysoldier; självklart har du rätt när du skriver att "Om man levererar avfuktare som standard, måste man erkänna att det är problem med grunden". Det värsta är också att när avfuktaren stannar är man tillbaka på ruta ett.
De här problemen hos uteluftsventilerade krypgrunder orsakas av fuktinnehållet i uteluften som är hög under sommarhalvåret och låg på vintern. Det märks tydligt när man öppnar man kylskåpet, på sommaren blir det  mycket kondens men på vintern är det torrt.

Den vanligaste krypgunden har i bästa fall endast en plastfolie på marken, i övrigt är marken oisolerad. Marken kyler därför effektivt luften under sommarhalvåret, resultatet blir precis som i kylskåpet alldeles för höga fukthalter och ibland t.o.m. kondens, d.v.s. 100% RF. Under den här perioden tillför alltså ventilerna fukt istället för att bidra till uttorkning. Under vintern däremot funkar det bättre, uteluften är torrare och det är normalt varmare i krypgrunden än i uteluften och fukten ventileras ut via ventilerna. Det är därför en krypgrund funkar bättre där sommaren är kortare.

Problemen har varit kända länge och trots att lösningar funnits har de flesta hustillverkarna kört med strutsmetoden. När de sedan äntligen börjar börjar få upp huvudena är det för sorgligt att de endast erbjuder en avfuktare som endast angriper symptomen, inte orsaken.
Ni som skall renovera eller bygga nytt och väljer krypgrund, bygg en varm krypgrund!! Se till att marken och grundmurarna isoleras. Temperaturen i krypgrunden kommer då att stiga samtidigt som fukthalten sjunker. Lägg in en fuktmätare och en termometer i krypgrunden. Fukthalten bör inte under längre perioder överstiga 70-75%, tillför man värme kommer fukthalten att sjunka.

En nybyggd platta på mark har rejält med isolering mellan marken och betongen, det är därför betongen är torr. Gör man likadant med krypgrunden kommer den att funka lika bra, enda skillnaden är ju att det man har luft mellan isoleringen på marken och bjälklaget.

Det blev mycket text, hoppas nån orkade igenom!   :)
Jag orkade igenom och håller med om det mesta. Visst borde volymhustillverkarna slutat strutsat tidigare. Hysterin kring krypgrunder har i detta avseende varit bra och skyndat på avstrutsandet.

Men jag skulle nog ändå vilja råda till att använda avfuktare (möjligtvis endast undertrycksfläkt) även om krypgrunden är isolerad. Kostar lite.

Som jag ser det är både krypgrunder, platta och hus i allmänhet riskkonstruktioner. Bygger du dåligt blir det skit - vad som är dåligt kan man inte alltid veta i förväg. Både krypgrund och platta har förbättrats på bekostnad av dåliga erfarenheter. En krypgrund har den fördelen att problem relativt lätt kan åtgärdas men nackdelen att den behöver hållas under uppsikt vilket många inte verkar (tidigare iallafall) ha varit medvetna om.

Slutligen en fråga - omfattas platta av garantier från hustillverkare/GARBO?
 
- att det är lika kritiskt året om.
- att minusgrader innebär luftfuktighet=0
- att södra Sverige alltid har hög luftfuktighet
- att det är luftfuktigheten som är farlig för en torpargrund

Enligt vad jag förstår (rätta mig gärna) så
- är den mest kritiska perioden sommarhalvåret
- att minusgrader inte innebär luftfuktighet =0
Mättnadsgraden för vattengånga i luft som håller
-10grader= 2 g/m3 luft, 0grader=5 g, 10gr.=10g och 20gr=18g. Mäter man luftfuktighet som relativ luftfuktighet kan alltså även kall luft ha 100%
- det är inte bara luftfuktigheten som är farlig. Det krävs också att temperaturen är hög. Annars sker ingen mikrobiell tillväxt. Dvs kallt men hög luftfuktighet = ingen tillväxt.
 
Askur, du har helt rätt i ditt sista inlägg. Det kan ibland vara svårt att förstå att vatteninnehållet kan vara litet fast relativa fukthalten (RF) är hög, men så är det faktiskt när det är kallt ute. Att vatteninnehållet i luften skulle bli så lågt som 0 gram/m3 förekommer dock inte naturligt.

Exempelvis är vatteninnehållet i luften vid -15 grader och 90 % RF (inte alls ovanligt när temperaturen faller på vintern) endast ca. 1,2 gram/m3 medan vid 20 grader och 90 % är hela 15,5 gram/m3, 13 gånger mer.
Varm luft kan alltså bära mer vatten än kall luft.
Det är "hemligheten" till att uteluftsventilerade krypgrunder inte är fuktsäkra.

Ett exempel ur verkligheten: En sommardag med utelufttemp. + 21 grader och RF 65% är vatteninnehållet i luften ca. 12 gram/m3. Inne i krypgrunden är det bara 14 grader eftersom marken kyler luften, vid denna temperatur kan luften bära max 12 gram/m3. När nu luften strömmar in via ventilerna med 12 gram vatten/m3 så kommer RF bli närmare 100 % så fort som luften kylts ned till 14 grader, funkar exakt som i kylskåpet på sommaren.
Isolerar man marken undviker man nedkylningen vilket sänker fukthalten samtidigt som man faktiskt också får varmare golv.

Det är riktigt att man bör följa upp krypgrunden under ett par år så att fukthalten håller sig på rätt nivå, sen kan man i princip glömma grunden, den kommer att fungera bra utan konstgjord andning (läs avfuktare).
Jag har inget särskilt emot avfuktare, de är utmärkta vid behov av snabb uttorkning efter en vattenskada, men en husgrund ska fungera utan mekaniska apparater som kräver underhåll, drar energi och som såsmåningom måste bytas ut.

Håller däremot inte med Askur om att det inte alltid går att bygga rätt. Bygger du nytt kan man i princip alltid bygga rätt och fuktsäkert.
Renoverar du äldre hus får du stå ut med att viss fukttillförsel kan vara svår att stoppa, och man får anpassa lösningarna efter det. Det gäller bara att sätta sig in i problemet, bra lösningar finns.

Hej Hopp!
 
askur skrev:
--
- att minusgrader inte innebär luftfuktighet =0
Mättnadsgraden för vattengånga i luft som håller
-10grader= 2 g/m3 luft, 0grader=5 g,
Den fukten kanske hänger i luften men vad händer om den kondenserar på en kallare yta? Kommer den blygsamma mängden att blöttlägga träkonstruktioner och skappa grögrund för svamp och mögel? Jag tycker att när vi nu pratar om praktiska problem i torpargrunder så kan man betrakta rimfrosten som skappas av 5 cl vatten/m3 som en försumbar riskhöjning ;). Du nämner ju själv att det behövs också värme för att det ska växa något så även om fukthalten inte är 0 så är i alla fall mögelrisken 0 :).
gaia
 
gaia skrev:
Den fukten kanske hänger i luften men vad händer  om den kondenserar på en kallare yta? Kommer den blygsamma mängden  att blöttlägga träkonstruktioner och skappa grögrund för svamp och mögel? Jag tycker att när vi nu pratar om praktiska problem i torpargrunder så kan man betrakta rimfrosten som skappas av 5 cl vatten/m3 som en försumbar riskhöjning ;).
Du nämner ju själv att det behövs också värme för att det ska växa något så även om fukthalten inte är 0 så är i alla fall mögelrisken 0 :).
gaia
Jajjemännsann, det var ungefär vad jag menade! Kallt = ingen ko på isen (fast det finns vatten).
 
Patrick skrev:
Det är riktigt att man bör följa upp krypgrunden under ett par år så att fukthalten håller sig på rätt nivå, sen kan man i princip glömma grunden, den kommer att fungera bra utan konstgjord andning (läs avfuktare).
Jag har inget särskilt emot avfuktare, de är utmärkta vid behov av snabb uttorkning efter en vattenskada, men en husgrund ska fungera utan mekaniska apparater som kräver underhåll, drar energi och som såsmåningom måste bytas ut.

Håller däremot inte med Askur om att det inte alltid går att bygga rätt. Bygger du nytt kan man i princip alltid bygga rätt och fuktsäkert.
Renoverar du äldre hus får du stå ut med att viss fukttillförsel kan vara svår att stoppa, och man får anpassa lösningarna efter det. Det gäller bara att sätta sig in i problemet, bra lösningar finns.

Hej Hopp!
Jag ska inte säga emot när det gäller att kunna glömma grunden efter ett par år. Återkommer om ett par år!

När det gäller att bygga nytt och rätt och fuktsäkert så tänkte jag mer "filosofiskt" (om det är ok). Det jag menade att det är med facit i hand som vi RIKTIGT säkert kan säga något om dagens byggnadsteknik.
Men givetvis så ska vi bygga så säkert och rätt som möjligt. Och det är inte något dåligt alls. ;)

Hej Hopp :)
 
Patrick skrev:
Isolerar man marken undviker man nedkylningen vilket sänker fukthalten samtidigt som man faktiskt också får varmare golv.
Detta har jag lite svårt att förstå, om du inte menar att man får varmare golv på sommaren?
Om man isolerar marken så innebär det väl att klimatet i grunden närmar sig klimatet utomhus.
Det borde väl betyda varmare i grunden under sommaren och kallare i grunden under vintern.
I och med detta så borde man få ett varmare golv på sommaren, men däremot ett kallare golv på vintern...
Och det är väl på vintern man önskar sig ett varmt golv ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.