Jag är uppe i processen med att bygga nytt hus och har börjat fundera lite kring belysning och el. Med fundera menar jag ganska grundläggande och med begränsade kunskaper! Jag har inte någon önskan om att köra någon full hemautomation typ KNX eller liknande. Det jag har kikat på är Plejd. Framförallt gillar jag att det kanske inte behövs så mycket planering från början och att det går att bygga ut efterhand på ett lätt sätt.

Jag vill åt lätthanterlig belysningsstyrning, det som jag uppfattar att Plejd erbjuder. Har nu sett att det finns något som jag uppfattar som motsvarande - Casambi. Det är bl.a. ett öppet system vilket jag inte uppfattat att Plejd är.

https://casambi.com

Jag är lite intresserad av att höra vad kompetensen här på forumet tror om Casambi vs Plejd. Fördelar/nackdelar? Jag planerar att suga åt mig av all kunskap!
 
Är det möjligen Casambi Vadsbo har re-brandat då de är distributörer av Casambi?

Utbudet av olika drivers för BT mm verkar vara bra i Vadsbo sortiment.
 
  • Gilla
Boks
  • Laddar…
https://imgs.xkcd.com/comics/standards.png

standards.png


Belysningsautomation är i dag ungefär som mobiltelefoner var före 2008, alla telefoner hade sitt eget operativsystem.
NOKIA - ERICSSON - SAMSUNG - NEC - SONY- MOTEROLA o.s.v.

Iphone lanserades först av Apples dåvarande VD Steve Jobs under hans keynote i början av Macworld i San Francisco i USA den 9 januari 2007.
11 juli 2008 släpptes Iphone 3G i Sverige genom Telia kort där efter hos övriga operatörer.

Nu blev det bråttom all måste få fram en "smartphone" och ett operativsystem!!

Vi vet nu hur det gick, NOKIA som var störst i världen körde vilse och försvann. Google trädde in på arenan som en räddande ängel med ANDROID OS https://sv.wikipedia.org/wiki/Android_Inc.

PLEJD är för belysningsmarknaden, vad iPhone var för telefoner ett helt nytt sätt att tänka och det har anammats av elektriker och dom som använder Plejd.

CASAMBI kan motsvaras av Android, 100-tals tillverkare av hårdvara skall samsas med varandra och OS-tillverkaren CASAMBI

Vem som vinner striden är svårt att säga, men världens största elföretag Schneider-Electric har köpt en styrelsepost i PLEJD för drygt 64 miljoner Kroner plus 1,4 miljoner nya aktier.
https://www.schneider-electric.se/sv/about-us/company-profile.jsp
!!!
 
Hallå, Jag skulle valt Casambi av dessa två av just det själ Lejf skrev, nämligen att det är idag runt 300 tillverkare som producerar Casambi produkter. Plejd är EN tillverkare och har inte så mycket mer än en dospuck, att dom ens kallar det ett system är intressant.
Casambi har en uppsjö produkter för olika lösningar av belysning, allt ifrån dospuckar till drivdon och närvarovakter, dagsljussensorer osv.
Vidare har Casambi tänkt mer automation än Plejd rent generellt.

Plejd slår däremot Casambi på gränssnittet men så är det starkt begränsat också.

Casambi har vidare gått ut med att systemet är förberett för att tillverkare ska kunna köra signaler via systemet. tex nån tillverkar en regnsensor med inomhus mottagare.

Installerat ett 20tal Casambi system och är lika förvånande varje gång hu smidigt det är.

// Richard
 
Blir alltid lite fundersam när en nyreggad forummedlem okritiskt hyllar en produkt.
Skulle vara intressant att höra något mer specifikt omkring de 20 installerade systemen. Ex. har något från den stora uppsjö med sensorer installerats. Hur funkar det och hur funkar automatiseringarna?
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
E etompau skrev:
Blir alltid lite fundersam när en nyreggad forummedlem okritiskt hyllar en produkt.
Skulle vara intressant att höra något mer specifikt omkring de 20 installerade systemen. Ex. har något från den stora uppsjö med sensorer installerats. Hur funkar det och hur funkar automatiseringarna?
Visst vad vill du veta?
Sensorer med Casambi inbyggt är bara ett par månader nytt så nej jag har inte installerat något system ÄN med dom. Men väntar på sensorer ifrån Tyskland för nästa projekt.
Men senaste projektet vilket finns en hel del om på Casambis Facebooksida gjordes automatiken med vanliga närvaro vakter vilket också fungerar såklart men blir en dyrare och mer komplicerad än nu när en sensor endast behöver en matning och sen är allt klart, konstant ljus och närvaro i ett.
Vidare monterades 4 st pwm 4ch vilket gav 16 olika ch för strips och såklart en hel del dos dimmers.
Varje rum har närvarovakt som tänder belysningen olika beroende på tid på dygnet, väljer man att manuellt överrida den automatiken med vanliga tryckknapparna eller via telefonen går systemet över i manuellt läge tills Ingen närvaro längre släcker och återställer automatiken eller om magnetkontakten i ytterdörren och alla närvaro ger info om att ingen är kvar i lägheten då släcks allt.
Uppsjö sensorer var ditt ord inte mitt finns endast 3 tillverkare och 5-6 olika varianter.

Här är en sammanställning på en del produkter men det mesta måste man köpa ifrån tyskland eller italien
https://casambi.com/products.html

Vet inte vad jag kan berätta mer?
Specificera så svarar jag :)

*EDIT: Tilläggas kan (till TS) att Casambi INTE är ett öppet system utan lika stängt som Plejd.

// Richard
 
Redigerat:
L Ljuspunkt skrev:
*EDIT: Tilläggas kan (till TS) att Casambi INTE är ett öppet system utan lika stängt som Plejd.
Aha! Då hade jag missuppfattat den delen. Tack för svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.