Om ni inte vill bli väckta mitt i natten!

Inatt så började ena rökdetektorn i huset larma att batteriet börjar bli lågt, dessvärre inte genom att pipa lite diskret som en klassisk brandvarnare, utan att genom alla rökdetektorer basunera ut:
"Kontrollera brandlarm - Annat rum" på högsta volym tre gånger.

Man kan tycka att man borde få en förvarning per mail/app innan men nej, detta är en funktion man inte kan stänga av enligt kundtjänst. Detta repeteras varje timme och går att pausa i 16h genom att trycka på test-knappen (tur att man har deckaren åtkomligt på 2.4m höjd) leveranstid på nya batterier är 3-6 dagar.

Kan vara värt att poängtera att våra deckare troligtvis kört på samma batterier sedan installation för 7år sedan.
 
  • Gilla
Kashew och 2 till
  • Laddar…
Började undra var batterierna tog vägen och ringde Verisure, det hade blivit fel i beställningen så ordern hade aldrig gått genom... Så det var bara att lägga ordern igen enligt kundtjänst, eller kolla med den lokala servicefirman om jag kunde köra till dem och köpa ett par batterier.

Detta är tredje samtalet jag ringer, det kan man tycka att de såg när jag frågade hur det låg till med batterierna redan vid andra samtalet. Jag har på mina första samtal fått följande råd för att slippa varningarna som inte stämde:
1. Koppla ur batterierna ur den som har dåligt batteri, vilket ledde till att de andra varnade för att de saknade en deckare...
2. Trycker du in testknappen så är den tyst i 16h även om den redan är tystad, ledde till att jag vaknade mitt i natten ändå eftersom det inte går att tysta varnaren igen när den redan är tystad...

Det enda sättet att tysta brandvarnarna är genom att plocka ur batterierna ur alla!

Totalt sett tumme ner för Verisure, dels på grund av den korkade batterivarningslösningen, långa leveranstider på batterier i kombination med batterivarnarlösningen, ett system som inte varnar om beställningen fallerar och tillsist för felaktiga råd om hur jag tystar varnaren.

Alla tummar upp däremot till den lokala servicekillen på Beest som gjorde så att jag inom en timme från mitt mail hade nya batterier i handen!
 
  • Gilla
Astrokane och 2 till
  • Laddar…
När jag hade Verisure så betalade jag, om jag kommer ihåg rätt, 400 kr per år för att de skulle komma ut och byta batteri vid behov.
 
Ingick batterier eller tillkom det utöver kostnaden?

För 495kr + batterier kommer de och byter dem åt mig.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Ingick batterier eller tillkom det utöver kostnaden?

För 495kr + batterier kommer de och byter dem åt mig.
Da serviceteknikeren var ude hos mig, sagde han at batteriskift indgik i abonnementet.. hmm..
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Ingick batterier eller tillkom det utöver kostnaden
Jag har för mig att det ingick. Avtal från 2010. Nu har jag ett Ajax i stället efter att ha räknat ihop vad jag betalat genom åren.
 
Nog ett gammalt avtal då.

Larmbyte kommer nog ske, frågan är bara är jag har tid. Blir nog ett trådat eller hybridlarm för min egen del
 
Jag har bestämt mig för att skratta och inte gråta.
I förrgår fick jag helt plötsligt en orderbekräftelse på batterierna jag försökte köpa för en månad sedan men som tydligen inte gick genom. Jag svarade omedelbums att något blivit fel, igår får jag besked om att de skickat sakerna och idag svarar de på mail att de inte vet vad som hänt och att jag ska låta bli att hämta ut dem så går dem tillbaka.

Gissa vad som gick som brev och fanns att hitta i brevlådan idag?:rofl:
Ett öppnat kuvert och en färgglad maracas ovanpå, symboliserar humoristisk frustration över oväntad leverans.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu har du ju batterier till nästa byte hemma:geek:
 
Ja jo, fast det är ju om en 5-8år så då lär väl dessa vara för gamla ändå.
 
Och det nu var det troligen dags igen, vaknade klockan 01 av "KONTROLLERA BRANDVARNARE ANNAT RUM" i kanon.

Dock vill inte systemet berätta för mig varför, utan jag får springa runt i hela huset för att komma fram till vilken deckare det är som gnäller.

Edit: visst är det ett batteri, men tydligen tycker inte Verisure sånt behöver aviseras på den deckaren längre...
Var tvungen att dyka i larmloggen för att hitta vad det var, och då larmar ändå systemet för att en annan branddeckare har dåligt batteri.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.