Hej!

Behöver ypperligt snabbt få tag på en brännmärkare. Hur får man tag på det fortast? Vilket filformat behövs för att firman ska kunna tillverka logotypen som jag vill bränna in? All info mottages tacksamt. Vill minnas att detta har diskuterats av @Ola C @vectrex @jac @mattiasp @Pysslaren ?
 
Tack Jac! Fick kontakt m Hammargren som verkade bra. Tyvärr så sitter deras gravör i Halland och sakerna skickas med post.....inte direkt vad jag litar på...

Vet någon förresten om hur man gör om ett typsnitt till en EPS-fil?
 
tommib
Du gör vanligen inte om typsnitt till EPS-filer utan du skapar en bild med din logotyp och sen exporterar du den som EPS. Det brukar gå bra med olika vektorbaserade program. LibreOffice/OpenOffice Draw kan t.ex. exportera EPS. Det är gratis att ladda ner och fungerar på alla vanliga operativsystem.

EPS står för Encapsulated PostScript och är ett beskrivningsspråk för skrivare.
 
Ok, i detta fallet behöver jag dock göra om typsnitt till eps, går det?
 
Redigerat:
Om du har typsnittet i din dator så skapar du en ny fil i något av programmen tommib nämner (Adobe Illustrator funkar också) och där skriver du texten du vill ha och exporterar sedan ut hela rasket till en EPS-fil.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Jag rekommenderar Inkscape i kategorin gratis vektorgrafik.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
tommib
Jag skulle tvärt om avråda från Inkscape, speciellt om det bara är en text som ska bli en bild. inkscape har en rätt brant inlärningskurva till skillnad från OpenOffice Draw.
 
Är helt säker på att designern på jobb antingen gjorde min jpeg till eps alternativt att jag exportera nån cadformat till honom som han sen gjorde till eps. Är det en bra högupplöst bild går det enkelt att dra in den i cadden och få ut nåt format som "eps programmet" uppskattar, dxf eller dwg har jag för mig det är.
 
Hammargrens ordnade hela EPS-biten på ett föredömligt sätt! Tack för all hjälp
 
  • Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.