tommib
Så gör vi också. Jag handlade t.ex. en del på ebay tidigare. Mitt paypal är kopplat till mitt privata kort. När jag handlade saker till familjen så förde jag bara över från det gemensamma till mitt eget konto. Samma med kontanter/swish. Det funkar bra men det blir inte exakt på öret. Det gör inget för oss, vi tänker att det jämnar ut sig i längden. Dessutom är vi numera gifta så alla pengar är gemensamma ändå, egentligen.
 
Vi kör några olika gemensamma konton till vilka vi för över lika mycket pengar var varje månad. Ett "räkningskonto" hos vår bank från vilket alla gemensamma räkningar dras (huskostnader, bruksbilar mm). Ett renoveringskonto där vi båda sparar till framtida större investeringar i huset, t.ex köksbyten. Ett gemensamt nöjes-konto där vi lägger undan till framför allt resor .
För dagliga utgifter så som matvaror och även mindre inköp till huset har vi ett konto hos coop/medmera kopplat till var sitt mat-kort.
De pengar som blir kvar är fritt upp till var och en att disponera på sin shopping och sina hobbys. Jag håller på en del med bilbyggen, motorcyklar och andra motorfordon så mina hobbys blir alltså oftast dyrare än sambons.
Vi tjänar lika mycket så när som på någon hundralapp och har också gjort det under större delen av vår tid tillsammans så vi har egentligen aldrig behövt ta ställning till någon annan fördelning av kostnaderna än 50/50
 
Vi har ett upplägg som många andra också verkar ha d v s gemensamma kort/konton för alla gemensamma utgifter och sparande. Sen har vi också varsitt "klädes- och nöjeskonto" som vi använder precis som vi vill. Även om våra löner skiljer så ser jag det som naturligt att vi vi sätter in liks stort samma belopp varje månad på våra nöjeskonton.

Jag tycker att det fungerar bra och man behöver aldrig fundera på vad den andra parten tycker om hur man använder pengarna på sitt nöjeskonto.

/Krille
 
  • Gilla
pwb och 1 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Majoriteten (alla) verkar använda varianter av gemensamt konto som man fyller på med delar eller hela sin inkomst.
Det verkar vara en tämligen enkel lösning som fungerar hyfsat.

Det jag undrar lite är hur ni som kör gemensamt konto/kort är hur hanterar ni utgifter som faller utanför möjligheterna att betala med kort? Alltså kontantbetalningar, Swish, Paypal och annat liknande?
Eller ni har så strikt disciplinerade liv så det förekommer inget annat än korttransaktioner?

Det har inte jag.. särskilt sambon är väldigt glad i kontanter även där det inte är nöd tvunget. Men vi går även på loppisar, marknader m.fl. ställen där kort väldigt sällan fungerar. Det är kanske inte de största regelbundna beloppen men i antal transaktioner står nog "icke-kortbetalningar" för en tredjedel.

Var lite rädslan för denna separathantering som gjorde att jag beslöt att vi skulle testa en app där vi registrerar våra utgifter. Så jag ägnade 5-6 timmar av påsken till att mata in senaste 2 årens transaktioner in i appen SplitWise. Det är en ganska enkel tjänst där man anger vem som betalat, man kan välja hur det ska delas, kategorisera transaktionerna och även fotografera kvittot. Appen är superenkel och sambon svalde konceptet direkt.
Vi var naturligtvis spända på resultatet och det visade sig att jag hade en skuld till henne på ca 4000 kr. Det är väl ändå ganska gott betyg för hushållsekonomins självreglering att vi efter 2 år inte hade mer diff än så :)
Kontantbetalningar förekommer väldigt sällan hos oss. En del swish kanske det blir.
Om någon av oss gör större swish-betalningar, säg över tusenlappen, för någon gemensam utgift så drar man bara upp bank-appen och flyttar motsvarade summa från det gemensamma kontot till sitt eget konto. Det förekommer så sällan så det är inget större problem. Mindre swish- eller kontantbetalningar håller vi inte räkningen på utan betalar väl varannan gång typ-ish-cirka. Det är inte riktigt så noga med kronor och ören hos oss. Ju äldre man blir och ju mer man tjänar desto mindre bryr man sig om att reglera "småpengar".
 
  • Gilla
mhunter
  • Laddar…
engs
T tompaah7503 skrev:
Gemensamt konto, båda sätter in pengar där för gemensamma inköp
Kör denna variant, eller flera stycken.
Ett hushållskonto för räkningar, mat, mindre inköp osv. Med varsit kort till.
Månatlig överföring, numera står jag för allt till detta då frugan är föräldraledig.

Ett korttids-sparkonto som är en kombination av buffert till hushållskontot och lite större sällanköpsutgifter, semestrar etc. Får vi över på hushållskontot vid nästa insättning förs det över till sparkontot. Vice versa om det varit väldigt mycket utgifter / räkningar.
En fördel med detta upplägg är att jag får frugan som är mer spenderglad än mig att sträva efter samma mål, låga löpande kostnader ger mer över till t.ex. semester eller möbler.
Månatlig överföring, numera står jag för allt till detta då frugan är föräldraledig.

Ett bolånekonto/renoveringssparande. Härifrån dras räntor, amorteringar. Det som blir över är tänkt dels för ökade räntor och dels för framtida större renoveringar. Ska absolut ej användas för konsumption utan endast sådant som bevarar eller ökar värdet på huset.
Månatlig överföring, här betalar vi in 50/50 fortfarande. För att det aldrig ska kunna bli diskution om att vi äger bostaden hälften var om det blir fnurra på tråden i framtiden såg jag till att vi ska sträva efter att dela på denna del så långt det är möjligt.

Sen även en kapitalförsäkring, om det går över xkr (flytande gräns beroende på vad som planeras) från bolånekontot ovan förs det över till en KF för att få lite avkastning.
 
Redigerat:
Jag och sambon hade först skilda konton där vi räknade ihop räkningar och hon förde över halva summan till mig, sen handlade vi varannan gång och höll på.

Men tyckte det systemet var omständligt och tog tid i anspråk samt att det var svårt och få en överblick på kostnader och utgifter.

Så vi skaffade gemensamt konto med varsitt kort kopplat.

Och eftersom jag tjänar 4a gånger mer än min sambo för tillfället(dubbelt vanligen) så sätter jag över mer.

Vi kör en fixerad summa varje månad där allt överskjutande blir sparande till hus, resor med mera fast i privat regi där vi båda har accepterat att vi tjänar olika och har olika förutsättningar för att ha en hobby och liknande.

För det viktigaste är det gemensamma livet med våra gemensamma intressen och livet är för kort för att gnabbas och vara gniden om pengar.

Sen är det frihet under ansvar med våra gemensamma medel.

Tycker att det funkar bra och hade inte kunnat tänka mig något annat system.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Tråden handlar om hur man har en delad ekonomi på bästa sätt. Inte att alla ska göra som du.
Det verkar vara märkligt provocerande för en del i tråden att två vuxna människor kommer överens om sin privatekonomi på ett annat sätt än den som läser inläggen.

Säger som @Nyfniken ovan, håll er till ämnet som är hur man ska få en delad ekonomi att fungera på ett bra sätt. Inte hur rättvisan i den ser ut. Den biten har jag och min sambo redan klart för oss och är nöjda med. Tack.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
T Polos skrev:
Den ända anledningen till delad ekonomi är att den som har mest pengar inte vill dela med sig.
Håller inte med, den största anledningen för oss är friktionssänkning. Som många andra påtalat är det inte alltid vi prioriterar lika gällande hobby och liknande. Jag har t.ex. väldigt lågt intresses för att lägga hundratals kronor i månaden på att fika på stan, shoppa etc och hon har lika lågt intresse av att lägga pengar på t.ex min 3Dskrivarhobby. Därför har vi semi-delad ekonomi som många andra verkar ha.

Vårt upplägg:
Gemensamt konto med varsitt kopplat kort för saker som vi handlar till gemensamma saker. Mat, bil, barn etc, kollar hur mycket som behöver fyllas på för att nå en förutbestämd nivå varje månad.
Månadsräkningar summeras och delas rakt av om ingen är föräldraledig eller liknande då betalar den som jobbar mer.
Gemensamma sparkonton till Hus, barn, Resa etc med lika insättningar från båda.

Vi tjänar relativt lika och detta upplägg har hängt med sen vi flyttade ihop, egentligen skulle vi kunna använda ett gemensamt lönekonto och bara skicka fickpengar till våra ordinarie konton ser jag nu, får se om jag tar tag i att ändra det.

Konceptet med fickpengar tror jag underlättar för vår del, det skulle nog gå bra annars också men jag tror det är enklast såhär.
Ett exempel är en kompis som gift sig, de kör helt gemensam ekonomi och han har ett stort bilbyggarintresse (som hon inte delar), det är inte helt friktionsfritt kan jag säga...
 
  • Gilla
fia_mstd och 3 till
  • Laddar…
Vi har ett gemensamt konto där alla räkningar dras från, ett gemensamt Coop kort där alla inköp görs från. När räkningarna är betalade går det som är över in på 3 sparkonton, ett till barnen, och ett till vardera vuxen.

Att ha delad ekonomi skulle inte funka för oss, sambon skulle gå kanske 5000kr minus varje månad då hon är föräldraledig. Men jag har inga problem att alla i familjen lever på min inkomst utan ser det mer som helt naturligt, om några månader blir det omvänt.

Hur löser ni som har delad ekonomi om nån blir sjuk/arbetslös/föräldraledig? Får denne låna pengar av den andra? Ta lån från banken?

Jag säger inte att nått är fel eller rätt, jag är bara nyfiken hur man löser en situation som ovan.
 
  • Gilla
jonko
  • Laddar…
engs
M MarcusGust skrev:
Hur löser ni som har delad ekonomi om nån blir sjuk/arbetslös/föräldraledig? Får denne låna pengar av den andra? Ta lån från banken?

Jag säger inte att nått är fel eller rätt, jag är bara nyfiken hur man löser en situation som ovan.
Bara för att man har (viss) delad ekonomi betyder det inte att man strikt betalar hälften var av de gemensamma utgifterna.

För oss så sätter den andre in mer på gemensamma spenderkontot helt enkelt. Vi har gått från 50/50 pre. barn. 100/0 under föräldraledigt för frugan. ~85/15 skulle jag tro mellan barnledighet, men frugan har gått ner till 80% i arbetstid. När jag varit barnledig har det nog fortfarande varit kanske 60/40 jag/frugan, men varit kortare perioder så har gått OK.

Detta är då satt så hon kan sätta av extra till pension och så.
 
M MarcusGust skrev:
Hur löser ni som har delad ekonomi om nån blir sjuk/arbetslös/föräldraledig? Får denne låna pengar av den andra? Ta lån från banken?
Vardera person sätter in hela sin inkomst på ett gemensamt konto förutom X kronor som man får behålla själv.

Vi betalar inte in lika mycket. Vi behåller lika mycket.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 6 till
  • Laddar…
tommib
Nyfniken Nyfniken skrev:
Vardera person sätter in hela sin inkomst på ett gemensamt konto förutom X kronor som man får behålla själv.

Vi betalar inte in lika mycket. Vi behåller lika mycket.
Vi gör exakt samma. Funkar bra även när en är föräldraledig/sjukskriven/whatever.
 
L larsson1 skrev:
För mig är hela diskussionen obegriplig, helt obegriplig.
Det fungerar väl bra så länge det fungerar bra.
Men säg att din fru ruttnar på att löneslava och slutar jobba helt, för att hon vill vara hemma och njuta av livet med att beskära rosor och gå ut med hunden. Hon säger upp sig utan att diskutera med dig, bara slutar gå till jobbet en dag.
Har du lust att försörja henne för resten av livet?

Den här tråden handlade från början om hur man ska administrera sin gemensamma ekonomi.
De flesta kommentarerna verkar dock handla om hur man fördelar sin börda i en gemensam ekonomi.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Vardera person sätter in hela sin inkomst på ett gemensamt konto förutom X kronor som man får behålla själv.

Vi betalar inte in lika mycket. Vi behåller lika mycket.
Vi gör likadant. Vi har ganska lika inkomst idag men med föräldraledigheter och sjukdagar osv så känns det mest rättvist.
 
Vi har kartlagt alla gemensamma utgifter i form av lån och räkningar och båda sätter av en fast summa per månad till ett gemensamt servicekonto. Från det kontot betalas alla räkningar.

Övriga kostnader - mat, bensin m.m. splittar vi den sista i varje månad och den ena betalar den andra mellanskillnaden.

Vi bråkar aldrig om ekonomin, kanske för att vi alltid har tillräckligt med egna fickpengar. Vi har räknat ut det så att jag betalar några få räkningar ensam för att få rättvis mängd fickpengar.

Att ha helt gemensam ekonomi tror jag inte vi kommer att gå över till trots att vi snart ska ha barn, vi kommer bara att fortsätta splitta utgifterna för barnet i slutet på månaden.

Att kompensera för inkomstbortfall vid föräldraledighet har vi inte gjort än.
 
Redigerat:
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.