Hej!
Jag har tappat trycket i värmesystemet ut till radiatorerna, trycket ligger nu konstant på 0,2 bar, brukar ligga på 1,2 bar. Det har låtit som att det rann vatten i rören till radiatorerna och när jag kollar avluftningen på några radiatorer så kommer det bara luft, knappt hörbart och inget vatten.
Jag hittar inget läckage någonstans i huset, 2 våningar + källare. Expansionskärlet står på vinden (inget läckande vatten där heller).
Vad är felet?
Ska jag stänga av huvudvattnet in till huset?
Ringa rörjouren?
/Micke

Vi har vedpanna (Atmos från 2004) och en ack-tank på 3 kubik
 
Finns det inga läckage så fyll på vatten till att börja med.
Trycket bestämms av vattenpelarens höjd, när kärlet ångat torrt går tryckfallet mycket snabbare när ytan kommer ner i röret som leder till kärlet eftersom det då är mycket mindre volym vatten per höjdenhet.
Det försvinner alltid lite vatten genom förångning ut i avluftningen i öppna system, speciellt om man eldar med ved. Får man fylla någon gång per år är det inget konstigt.
 
Vi hittade ett läckage, det var ute i värmepumpen (utedelen) som vi ej använder (luft/vatten) ett av rören hade stått med tryck ut till pumpen, det andra röret var avstängt (båda rören är avstängda och inget läcker i värmepumpen)...så vi har nog tömt nästan hela ack-tanken. När fyllde på vatten så ökade trycket efter en lång stund från 0,2 till 0,8...då provade vi att lufta ett element med det kom bara luft i flera minuter tills vi gav upp, kollade igen på mätaren då stod den på 0,7 sen när vi inte såg, tog bara några minuter så var den nere på 0,2 bar igen, vi fyllde på med vatten i ca. 20 min, men inget hände, sen tröttnade vi och gick och la oss.
Hur lång tid tar det att fylla en ack-tank, om vi nu har tömt den, den är på 3 kubik, väldigt stor?
 
Ni har fortfarande en läcka som ni egentligen vet om men som ni inte tänker på, det är nämligen i innerdelan av värmepumpen!

Det är inte radiatorvatten ut i utedelen i en luft/vatten-värmepump utan det är köldmedium som cirkulerar mellan innerdelen och utedelen.

Ni har hål i växlaren mellan radiatorkretsen och köldmediekretsen i innerdelen!
 
  • Gilla
MickeStärte
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Ni har fortfarande en läcka som ni egentligen vet om men som ni inte tänker på, det är nämligen i innerdelan av värmepumpen!

Det är inte radiatorvatten ut i utedelen i en luft/vatten-värmepump utan det är köldmedium som cirkulerar mellan innerdelen och utedelen.

Ni har hål i växlaren mellan radiatorkretsen och köldmediekretsen i innerdelen!
Våran värmepump har inte köldmedia till utedelen, det går vattenrör ut till pumpen. Det är i utedelen vi såg läckan, det rann vatten från underdelen av pumpen (utomhus). Vi har en CTC Ecoair 110 och den är kopplad till ack-tanken. Vi eldar i vedpanna
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
M
Demmpa Demmpa skrev:
Ni har fortfarande en läcka som ni egentligen vet om men som ni inte tänker på, det är nämligen i innerdelan av värmepumpen!

Det är inte radiatorvatten ut i utedelen i en luft/vatten-värmepump utan det är köldmedium som cirkulerar mellan innerdelen och utedelen.

Ni har hål i växlaren mellan radiatorkretsen och köldmediekretsen i innerdelen!
Njae - i våran cirkulerar radiatorvattnet ut när den värmer radiatorvattnet eller varmvattenberedaren, luft-vattenpump.
Så beroende på hur växelventilerna står så kan det vara öppet ut mot pumpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.