Hej.

Ska bygga en typ av amerikansk veranda till sommaren. Ca 13 meter och 2 meter djup.
Gräver ner plingar och vad ska jag sen använda mig av för dimensioner på virket?
Till stolparna=ska det vara 90×90 eller 2×45×90 eller något helt annat?
Golvbjälkar och takbjälkar, ska det vara 45×90 eller 45×145? Eller rentav ännu större dimensioner?
Taket blir tegel.
Behöver man slå råspont eller går det köra utan? Tänker sätta ett målat innertak.
Stolparna ska vara vita men rekommendera ni att man köper tryckt virke och måla nästa sommar eller obehandlat och måla nu?

En början med alla frågor, tacksam för svar
 
Redigerat:
Titta runt lite på träguiden eller andra dimensioneringstabeller:
https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/altan-med-takkonstruktion/

2m djup är inte mycket, men det beror lite på vilken snözon du bor i och hur stor snöficka det kan bli på taket.

Fundera ut hur många stolpar du ska ha och att det inte blir för långt mellan dem.
Stolparnas dimension är nog minsta problemet rent lastmässigt, men ska det se amerikanskt ut så ska det nog vara grövre dimensioner än 90x90.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
J Joh_81 skrev:
Titta runt lite på träguiden eller andra dimensioneringstabeller:
[länk]

2m djup är inte mycket, men det beror lite på vilken snözon du bor i och hur stor snöficka det kan bli på taket.

Fundera ut hur många stolpar du ska ha och att det inte blir för långt mellan dem.
Stolparnas dimension är nog minsta problemet rent lastmässigt, men ska det se amerikanskt ut så ska det nog vara grövre dimensioner än 90x90.
Tack för svar. Ska kolla runt lite. Finns det större dimensioner än 90×90? Om man då inte bygger egna? Även köpa stolpar som är 90×90 eller större så finns väl risk att det vrider sig?
2 meter djup blir det inte riktigt men från vägg till plint så bli det 2 meter.

Tanken är även att det nya taket kommer strax under det gamla taket så där ska inte bli någon snöficka så att det kan samla
 
Redigerat:
Välkommen till Byggahus!

Man kan lägga fokus på olika saker vid ett sådant projekt. Vill du att det framför allt skall bli snyggt, så krävs en genomtänkt konstruktion/design och bra material. Limträstolpar 90x90 blir mycket elegantare än ihopskruvade 45x95 t.ex. Likaså tycker jag att främre balk bör vara i limträ. Dimensionerna på takbjälkrna beror visserligen på snözon och lutning men 2 meters djup är ingen stor spännvidd. Du behöver ett takmaterial av råsponttyp för att stabilisera konstruktionen och för att undvika behovet av diagonaler. Återkom med uppgift om ort så kan vi räkna lite på dimensionerna. Följande snabbskiss illustrerar en lämplig konstruktion.
3D-skiss av en takkonstruktion med limträstolpar och horisontella bjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Singenjören89 och 4 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Välkommen till Byggahus!

Man kan lägga fokus på olika saker vid ett sådant projekt. Vill du att det framför allt skall bli snyggt, så krävs en genomtänkt konstruktion/design och bra material. Limträstolpar 90x90 blir mycket elegantare än ihopskruvade 45x95 t.ex. Likaså tycker jag att främre balk bör vara i limträ. Dimensionerna på takbjälkrna beror visserligen på snözon och lutning men 2 meters djup är ingen stor spännvidd. Du behöver ett takmaterial av råsponttyp för att stabilisera konstruktionen och för att undvika behovet av diagonaler. Återkom med uppgift om ort så kan vi räkna lite på dimensionerna. Följande snabbskiss illustrerar en lämplig konstruktion.
[bild]
Kronoberg län. Snözon 2,5
Limträstolpar låter som en bra idé, likaså främre balk. Finns även möjlighet för längre djup. Ville hålla det på 2 meter djup pga att vi har en brunn som går ca 3,5 meter från väggen och kommer hamna mitt i trappan. Trappan kommer ungefär i mitten på bygget men någon meter åt något håll om man säger så
 
Såhär är tanken typ. Men kommer bli ett rakt tak, inga vinklar. Även då att taket kommer gå strax under det gamla taket Ett stort vitmålat hus med rött tegeltak, veranda och vita staket, omgivet av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag håller med Joh_81 att 90x90 stolpar känns lite klena (rent utseendemässigt) i sammanhanget. Nästa storlek är 115x115. Antalet stolpar måste bestämmas med ledning av husfasaden. Det är möjligt att sex stolpar kan vara rimligt på en sådan lång sträcka. I så fall räcker limträ 115x180 som kantbalk. Takbjälkarna bör vara 45x170 C 24.
Jag har vistats ganska mycket i USA och även jobbat på arkitektkontor där. Jag älskar amerikanska verandor.
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Jag håller med Joh_81 att 90x90 stolpar känns lite klena (rent utseendemässigt) i sammanhanget. Nästa storlek är 115x115. Antalet stolpar måste bestämmas med ledning av husfasaden. Det är möjligt att sex stolpar kan vara rimligt på en sådan lång sträcka. I så fall räcker limträ 115x180 som kantbalk. Takbjälkarna bör vara 45x170 C 24.
Jag har vistats ganska mycket i USA och även jobbat på arkitektkontor där. Jag älskar amerikanska verandor.
Ja.amerikanska verandor är fantastiska
115×115 som stolpe låter ju än bättre. Snyggt när det bli rejält..
När du skriver att antalet stolpar måste bestämmas med ledning av husfasaden. Hur menar du?
 
Proportioner, fasadindelning och symmetri. Precis som på den bild på ett Myresjöhus som du visat.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Proportioner, fasadindelning och symmetri. Precis som på den bild på ett Myresjöhus som du visat.
Lysande, då är jag med
Man vill ju att det ska se snyggt ut.
Ha satt in en dubbeldörr också för att det ska bli extra snyggt (enligt mig iaf ) hehe.
 
Spännande projekt, skall bli kul att följa :D
I Småland alltså, inte så långt hemifrån oss.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Spännande projekt, skall bli kul att följa :D
I Småland alltså, inte så långt hemifrån oss.
Ja. Ska försöka få med bilder mm på hur det gå. Även kvinnan här i huset håller på med fontänprojekt som ska bli färdigt. Så mycket som ska göras denna sommar
 
Jag tycker temat känns bekant...
 
J justusandersson skrev:
Jag tycker temat känns bekant...
Hur menar du?
 
Vad blir det för taklutning? Jag gjorde ett valmat plåttak på min amerikanska veranda. 14° lutning. Med tegel antar jag att du behöver mer.

Körde med 115x115 stolpar som fasades av över räcket. Min är dock lite mindre, ca 7x1,80m.

Konstruktion av valmat plåttak med 14° lutning på en amerikansk veranda, visar trästolpar och råspont.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

45x145 till taket. Sedan råspont, papp och plåt.

Isolerade taket för bättre ljudnivå när det regnar.
 
Redigerat:
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.