A
Hej,

Jag tror det hela blir mycket svårt att få igenom som dolt fel.

De enda tips jag kan ge är:
1. Be att mäklaren skriftligen bekräftar att hela huset var dränerat. Han kan ju uppenbarligen säga det men kommer han även att göra det skriftligt?

2. Kan du visa på att du har frågat säljaren/mäklaren om att Hela huset var dränerat?

3. Kan du visa på att du inspekterat/kontrollerat de delar av grunden (eller någon annan gjort det) som gick att inspektera och att det fanns dränering där?

4. Finns det några mätningar från källarväggarna eller kommentarer i något besiktningsprotokoll om att puts/färg börjat släppa och ytterligare undersökning rekommenderas?

5. Visa på att den sidan med uteplats inte går att inspektera.

6. Du behöver sedan också visa vilka skador/förluster som denna brist orsakar genom offert på åtgärd eller liknande.

Med dessa punkter kan du kanske bygga ett Case för försäkringen.


Jag fick göra motsvarande då säljaren sa att taket byttes 2004 men i verkligheten var det 1994 med pannor dom visste hade kvalitetsproblem. Ingen besiktningsman hade anmärkt på att taket var i sämre skick eller äldre än vad som var utfäst. Det kom dock problem som krävde takbyte och vi fick då bevis för åldern.

Hoppas det hjälper dig något
 
Efter att ha läst TS svar igen så känner jag att han nog har råkat ut för riktiga skojare.
Är inte fusk med dräneringen ett dolt fel?
Den är ju nergrävd i marken?
 
Jag är inte så säker på hur rätten klassar den utfästelsen. Om det är tillräckligt exakt Eller om den är för allmänt skriven. Jag lutar mer åt att det är för allmänt skrivet. Det står inte hela huset dränerat det står dränerat. En viss skillnad. Eftersom det finns en källare så är det inte omöjligt att det fanns tecken på att något var fel. Besiktning av en dränering är naturligtvis inte det lättaste. Men som men många saker kan det finnas tecken som fördjupar undersökningsplikten. Teoretiskt så kan det innebära att gräva upp runt huset för att kolla.
 
Du är definitivt lurad. Har ingen koll på den exakta juridiken men det verkar önskvärt att försöka få skriftligt från mäklaren på att hela huset är dränerat, då kan du sedan visa detta påstående. Jag jobbar själv i branschen och vet att det är viktigast att dränera "ovansidan" på huset, alltså den sida som är upp mot en befintlig slänt. Det är också jobbigast eftersom det är djupast och ofta blötast där, så den som inte vill slipper gärna.

Att riva altaner och sånt elände för att gräva är inte roligt men har du tur kan du komma billigare undan. Om du har lovats att hela huset är dränerat kan du ringa en rörfirma och be dom filma ledningen, eventuellt gräva upp det som är åtkomligt och gå in med kamera därifrån. Går dom in i ett ändlock vid hushörnet vet du att dräneringen slutar där och att dom har ljugit för dig. Fusk med dränering är inget ovanligt då det är fel som är lätta att "dölja", (dolt fel).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.