[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Vi står inför ett liknande jobb, 8 innerdörrar som ser ut som dina. Hur stor vana har du med att måla? Tycker dörrarna ser jättefina ut!
Jag hade tre stycken denna gång och det tar TID. Särskilt som jag valde att måla dom på plats utan att ta ned dom. Målade två varv med jotun kvist och spärrgrund och sedan två varv med lady Supreme finish halvblank. Mellanslipade med 180 slippapper. Finns en bra länk med arbetsgången här https://www.byggfabriken.com/renoveringshjalpen/mala-spegeldorrar/ lycka till!
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Tack för alla svar till min ordnarie fråga. Maken har slipat med 120 efter sökning på nätet men det verkar som att ni alla använder 180. Dörrfodret (som jag slipade i 'rätt'riktning) har nu målats och det man ser är penselns drag syns och inte slipningen. Ska spä den lite med vatten, bra tips!

Det är en skjutdörr som är ca 1m bred och kommer 99.5% av tiden stå inskjuten så jag ska nog göra som många föreslåt och tvätta den riktgt noga en gång tilloch sen får min make paus från slipandet (ej maskin!)

.
 
Tvätta noga menar du målartvätt då? Den är bäst innan målning antar jag. Försök inte måla helt utan ränder, med pensel blir det alltid lite randigt. Ha inte alltför mycket vatten i färgen, då blir den sämre. Ha i så du märker att den blir lite lösare bara
 
M Mystin skrev:
Tvätta noga menar du målartvätt då? Den är bäst innan målning antar jag. Försök inte måla helt utan ränder, med pensel blir det alltid lite randigt. Ha inte alltför mycket vatten i färgen, då blir den sämre. Ha i så du märker att den blir lite lösare bara
Tack för alla goda råd.
Jag tyckte det blev lite svårare faktiskt att måla med lite vatten i när man vant sig vid det tröga.
Nu kanske någon hoppar och skriker NEJ, men jag fuktade penseln med vatten och drog med den efter jag målat med färdigt. Tyckte det jämnade ut då...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.