Hej,
Vad föreslår ni för badrumsfläkt utan att behöva involvera elektriker i projektet? Har ni erfarenhet av batteridrivna badrumsfläkt? Har en vanlig ventilationssystem i badrummet och mycket bekymmer med kondens efter varje dusch. Tacksam för all tips.
 
  • Ventilationsgaller i taket i ett badrum, potentiellt i behov av bättre fläktsystem för att minska kondens.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Pax Calima eller Fresh intellivent eller motsvarande.. De arbetar på ett grundflöde och går automatiskt upp i varv vid förhöjning av fuktnivån.
 
michfris michfris skrev:
Pax Calima eller Fresh intellivent eller motsvarande.. De arbetar på ett grundflöde och går automatiskt upp i varv vid förhöjning av fuktnivån.
Tack för det snabba svaret. Är dessa modeller enkla och installera själv?
 
Ja och nej, kräver ju en elektrikers kunnande. Jag går emot din frågeställning lite (med hänvisning till elektriker) men med en sådan fläkt är det pengen värt att anlita elektriker och för en regelrätt installation..
Hus eller lägenhet, hur är ventilationen för övrigt?
 
De går inte på batteri, men tror inte att sådana finns att köpa.
Pax calllima styr /programmerar du via app så den behöver bara kopplas till 230v, ingen strömbrytare att slå av/på fläkten med.
Har en själv och är helt nöjd.
 
Du har rätt om att det är bäst och ta hjälp av en elektriker.
För övrigt finns det mycket enkel ventilationssystem i lägenheten, ett gammalt hus jag har min lägenheten i. Ventilationen ser ut som bifogade bild, finns i alla 3 rummen.
 
  • Gammalt ventilationssystem med enkel öppning i taket av ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok, då har du ju tilluft iaf. Var leder det ventliationsgallret du har idag?
För övrigt håller jag med Pin om att Caliman är riktigt bra, batteridrivet är inget jag skulle lagt min tid på att leta efter.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
P Pin skrev:
De går inte på batteri, men tror inte att sådana finns att köpa.
Pax calllima styr /programmerar du via app så den behöver bara kopplas till 230v, ingen strömbrytare att slå av/på fläkten med.
Har en själv och är helt nöjd.
Tack för svret, ska läsa mer om den modellen.

I gamla tider fanns det fläkt man kunde slå på/ av genom att dra i ett snöre, vet du om de fortfarande finns? Vad heter de isf.?
 
T Tina Ch skrev:
Tack för svret, ska läsa mer om den modellen.

I gamla tider fanns det fläkt man kunde slå på/ av genom att dra i ett snöre, vet du om de fortfarande finns? Vad heter de isf.?
Vet inte om de finns längre men vet vad du menar. Tycker snöret blir rätt äckligt med tiden ... I Storbritannien har de badrumslampor som tänds med snöre också. Känns också ofräscht tycker jag.
Calllima styrs av fukt , ljus och tid så du slipper tänka själv
 
P Pin skrev:
Vet inte om de finns längre men vet vad du menar. Tycker snöret blir rätt äckligt med tiden ... I Storbritannien har de badrumslampor som tänds med snöre också. Känns också ofräscht tycker jag.
Calllima styrs av fukt , ljus och tid så du slipper tänka själv
Sant!
Ska gå för en sån lösning.
Tack för stödet. :)
 
T Tina Ch skrev:
Tack för svret, ska läsa mer om den modellen.

I gamla tider fanns det fläkt man kunde slå på/ av genom att dra i ett snöre, vet du om de fortfarande finns? Vad heter de isf.?
Här har du en https://www.luftbutiken.se/badrumsflakt/6829-flakt-x100ztp-vit-backspjall-timer-sladd.html

Men.. En optimal lösning i ditt fall är en fläkt som arbetar på grundflöde för att dels få ut "dålig" lukt och fukt ur lägenheten, men också för en hälsosam syresättning och luftomsättning för dig som bor där.
ha som utgångspunkt att luftomsättningen ska vara 0,35 liter per sekund och m2. Bor du på 100 m2 så ska således 35 ilte rper sekund motioneras ut. Samma som 136 kubik i timmen. Låter mycket men på den glädjande sidan slipper du överdriven trötthet, syrerik luft och andra positiva fördelar. Pigg och fräsch helt enkelt.

Med pax Caliman kan du reglera ner hastigheten med en app och du kan även välja atr den ska boosta någon gång per dygn just för bättre syresättning.

Det är lätt att vilja ha en fläkt som styrs med snöre, men en fläkt med hygrostat känner av när fuktnivåerna är OK, och gör jobbet åt dig helt enkelt.
Nu kanske du inte bor på 100 m2 och har kanske fler än en fläkt för att få ut luft med, men det ger en fingervisning om hur du kan tänka om du vill ha fler fördelar än att "bara" få ut fukten.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
michfris michfris skrev:
Här har du en [länk]

Men.. En optimal lösning i ditt fall är en fläkt som arbetar på grundflöde för att dels få ut "dålig" lukt och fukt ur lägenheten, men också för en hälsosam syresättning och luftomsättning för dig som bor där.
ha som utgångspunkt att luftomsättningen ska vara 0,35 liter per sekund och m2. Bor du på 100 m2 så ska således 35 ilte rper sekund motioneras ut. Samma som 136 kubik i timmen. Låter mycket men på den glädjande sidan slipper du överdriven trötthet, syrerik luft och andra positiva fördelar. Pigg och fräsch helt enkelt.

Med pax Caliman kan du reglera ner hastigheten med en app och du kan även välja atr den ska boosta någon gång per dygn just för bättre syresättning.

Det är lätt att vilja ha en fläkt som styrs med snöre, men en fläkt med hygrostat känner av när fuktnivåerna är OK, och gör jobbet åt dig helt enkelt.
Nu kanske du inte bor på 100 m2 och har kanske fler än en fläkt för att få ut luft med, men det ger en fingervisning om hur du kan tänka om du vill ha fler fördelar än att "bara" få ut fukten.
Tusen tack för den utförliga beskrivningen. Bor i en 3:a på 80 m2, så du gissade mkt nära.
Tack för länken.
Ha en skön vecka
 
  • Gilla
Tina Ch
  • Laddar…
Jag uppfattade att du bor i lägenhet. Då bör du kolla med föreningen/hyresvärden att du får installera en fläkt. Risken finns att du blåser in din badrumsluft till grannen. Det är inte så populärt.

När gjordes OVK på lägenheten? Fick den godkänt så borde du inte ha några problem med luften, och om den fick underkänt så ska föreningen eller värden åtgärda bristen. Kanske behövs en fläkt på taket för samtliga lägenheters badrumsventilation istället.
 
  • Gilla
michfris och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.