Hallå alla glada !
Nu har jag hängt runt på det här forumet o inspirerats länge nog, känns som att det är dags att bidra lite nu.
Jag heter Linus och är 28år, jobbar som arbetsledare på Derome Byggvaror&Träteknik.
Hösten/Vintern 2016 köpte jag och min sambo vårt första hus. (Jag var själv på visningen dagen efter att vi fick vår dotter)
Huset är byggt -40/-41 och ett trähus på ca 90m2 fördelat på 2plan och källare.
Från December 2016 till April 2017 blåste vi ur nedre plan, installerade bergvärme och bytte fönster. Sedan dess har vi bara bott och levt i huset fram till nu, men nu är det dags att ta tag i övervåningen.
Lägger in lite bilder på arbetet som varit

Vid övertagandet:
Vy genom en öppen dörr mot ett rum med röda retro tapeter, brun dörrkarm och gul väggfärg i gammaldags stil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammaldags kök med träskåp, retro spis och blommig plastmatta, tagna vid husövertagande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammaldags kök med träskåp och blommig tapet, diskbänk framför fönster med utsikt över trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt hus interior före renovering med gammalt gult väggfärg och obruten parkettgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvåvånings trähus med röda takpannor och gul fasad omgivet av höstväxter och trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Under renovering/resultat nedre plan
Renovering av ett rum med blottat trägolv och blommigt tapetserade väggar, en stege och verktyg syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En gammal trappa med slitna gröna heltäckningsmattor från ett hus renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering av hus med synliga isoleringar, VVS-installationer och nytt avloppssystem under golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person i arbetskläder som renoverar ett rum med synliga träreglar och verktyg, med en stege och osatt gipsvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En person renoverar en interiör dörröppning i ett gult rum med tapet och trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Före-och-efter-bilder av ett renoverat rum, övre med röd tapet, undre med ljus tapet och nytt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök före renovering med vitt skåp och äldre vit spis, oordning på bänkskivan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök under renovering med delvis demonterade vita skåp och rörigt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat vardagsrum sett genom en dörröppning med orenoverat tak och tapetserade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad entré med vit väggpanel, ljus trägolv och modern inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Före-och-efter-bilder på renoverad hall, från gammalt trä till modernt vitt och grått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag kommer återkomma med färskare bilder på resultaten och försöka sammanfatta momenten vid ett senare tillfälle.
Blev ganska mycket såhär i starten.
I nästa inlägg skall jag fokusera på nutid.

Hej svejs grus o gnejs !
 
Just nu har jag som sagt startat upp projektet med övervåningen, som såg ut såhär vid övertagandet. (Det är ganska små utrymmen så det är svårt med vettiga bilder, skall försöka återkomma med en planskiss)

Gammalt rum med öppen dörr, grönt och orange blommigt tapetserade väggar och mörkbrunt, krusigt heltäckningsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt rum med mönstrad tapet och grön heltäckningsmatta före renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Övervåning med snedtak, grön tapet, brun dörr och grönt heltäckningsmatta före renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Övervåningsrum före renovering med trägarderober och blommigt tapetserade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Övervåningsrum före renovering med blommig tapet och brun heltäckningsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Vi har nu börjat riva. Och jag har stött på min första fundering. Vi har plockat upp plankgolvet i ”allrummet” för att justera golvet som var snett och vint, jag var börjat ösa ur en del av det sågspånet som det var isolerat med för att kunna komma åt och slå dit nya bjälkar.
Funderingen är, jag var en hel del mineralullsisolering kvar sen tidigare byggnation, skulle man kunna återfylla med denna istället för spånet? Eller skulle man då behöva ta bort allt spån?
Sen funderar jag också på, väggen med pappen på, det är en vägg mot kallvind. Vad vore det bästa att ersätta den med?

Här är lite bilder på vad jag håller på med

Övre våningen under renovering med synliga träpaneler på väggar och tak, och en delvis synlig plywoodklädd vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt av övervåning med upprivet plankgolv, brun vägg och tapetserad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rivningsarbete av ett övervåningsgolv med synliga träbjälkar och sågspån samt en vägg med papp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt med öppnat golv och exponerat isoleringsmaterial av både sågspån och mineralull.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppnat golv under renovering med synliga träbjälkar och isolering bestående av sågspån och mineralull.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Softish 4
  • Laddar…
I helgen har jag o farsgubben kört ett litet race, så nu ligger det golvspån i hallen och vi har påbörjat skiva väggarna. Sen valde vi att riva ut garderoben i det blivande sovrummet för att sedan kunna påbörja golvet där inne.
Ska försöka hitta lite bra förebilder på sovrummet också.
Nyinstallerat golvspån och pågående väggrenovering i ett rum med en dammsugare och gammalt tapetserat hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete i ett rum med nya golvspån och väggar klädda med OSB-skivor, dörr borttagen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete med påbörjade väggskivor och nylagt golvspån i hallen, gammal tapet synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt av ett rum med oavslutat golv och väggar, stege och gammal tapet synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har idag gjort färdigt väggen mot kallvinden i hallen/allrummet. Jag har reglat på den för att dra lite ny el, men också för att isolera lite mot kallvinden. Väggen kommer byggas upp på detta vis, från varmt till kallt:
Gips->Osb->45regel med isolering->vindduk->gamla plankväggen->120regel med isolering->vindduk

Kom bara ihåg att ta en bild under tiden så får försöka ta lite nya imorgon.
Vägg under renovering med reglar, isolering, vindduk och eluttag, verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Idag har vi brutit av med lite trädgårdsarbete. Farsgubben kom förbi med motorsågen så att vi kunde plocka ner en Björk som står placerad där vi så småningom tänkt oss en parkering/carport senare under våren/sommaren. Bilderna är tagna innifrån köket.
Utsikt från köket på en person som arbetar med motorsåg nära en björk i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy från ett köksfönster på trädgård med två parkerade bilar och björkträd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Här har det stått ganska still, mycket pga av att dagarna fyllts med sol, bad o lek.
Men i helgen gjordes ett litet ryck. Påbörjade att lägga lite golvspån på övervåningen, men tillslut blev det för varmt där så då gick jag ut och påbörjade att plocka ner lite buskar o dylikt inför att grävaren kommer framöver för att jämna till trädgården och gräva för parkeringen.
Skall försöka rita en översiktsbild för hur tanken är med trädgården.
Trädgård före grävarbeten med buskar och gräs som ska tas bort för parkeringsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgård som behöver justeras inför grävarbete, med buskar och en svensk flaggstång i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett växthus i en solig trädgård med buskar i förgrunden som ska tas bort inför trädgårdsrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En övergiven trädgård med högt gräs och plockade buskar bredvid ett växthus, inför grävningsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hallå Linus. Snyggt jobbat och kul att följa. Har själv skaffat skrämmande likt projekt från samma tidsålder. (1944).

Tänkte höra hur ni gjorde vid öppnandet av väggen på på nedervåningen mellan köket/vardagsrummet?. behövde ni förstärka upp något efter öppnandet?

Tack för svar
 
G GustafZ skrev:
Hallå Linus. Snyggt jobbat och kul att följa. Har själv skaffat skrämmande likt projekt från samma tidsålder. (1944).

Tänkte höra hur ni gjorde vid öppnandet av väggen på på nedervåningen mellan köket/vardagsrummet?. behövde ni förstärka upp något efter öppnandet?

Tack för svar
Ja det blev inte så mycket mer av dokumenteringen här, Huset är nu i stort sett färdigt och vi letar efter större (Råkade bli lite tillökning med tvillingar under tiden)

Vi tog ned väggen för att bygga upp den igen, Då det var en gammal skev/ojämn plankvägg så kände vi att det byggde för mycket att behöva sala på den på båda sidor, Så vi valde att riva ned den och sedan regla upp en ny vägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.