Jag tänkte ta tag i den ganska obefintliga ventilationen i hela lokalen.
Som det är nu finns ingen ventilation i garaget, där står bara en avfuktare för att ta hand om den stundtals väldigt fuktiga luften.
I pannrummet, (eller rummet där pannan står) blir det väldigt varmt. Ofta över 30grader.

Jag har i nuläget 2 små fläktar som blåser in luft därifrån till verkstaden, men det blir inga mängder. Det är 2 tilluftsventiler in till pannrumet, den ena sitter det en fläkt i. Men det kommer in nästan lika mycket luft i den andra. I rummet sitter det en tilluftsventil som inte har speciellt mycket funktion som det är nu.
Handritad skiss av lokal med markerade rum inklusive garage, pannrum och toalett för planerad ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har här försökt bifoga en liten skiss, hoppas det går att se något på den.
Det jag tänkte göra är att ta bort de fläktar som sitter nu, ta upp ett par grova tilluftskanaler in till pannrummet.
Ett grovt rör (200mm ?) uppe vid taket mellan pannrum och garage.
En eller 2 frånluftsfläktar i garaget och ut.

Sedan den trixigare biten, verkstaden och den delen av lokalen. Där tänker jag mig 3 st 100-125mm ventiler i väggen mellan pannrum och verkstad. De tänkte jag ha möjlighet att strypa, så det även blir cirkulation på luften i rummet med en tilluftsventil.
Sedan en eller 2 frånluftsfläktar genom ytterväggen diagonalt längst bort från den väggen i verkstaden.

På toan tänkte jag mig en ventil i taket och kanske 125mm rör och en kanalfläkt, tex biltemas 125mm med 2 hastigheter. Eller är det att ta i?
Så ser själva grundtanken ut, vad tror ni om det?
 
S
Med så mycket värme från pannrummet så blir det kondens , är det bra vent i pannrummet
Sug luften från garaget/lokalen till pannrummet vid taket och in med en ventil vid golvet som tilluft , men det måste ventilera bra i pannrummet , går även att blåsa ut via yttervägg och in med luft från golv pannrum ,
Även då måste det finnas bra med tilluft till pannrummet , inget vacum inte
 
Hittills med den luften jag har in till verkstaden från pannrummet har jag inte märkt något problem med fukt. Då sitter det 2 100mm fläktar i väggen ca 50cm ner från taket.

Jag hade tänkt ta luften uppe vid taket i pannrummet, men menar du att jag ska ta luft vid golvet istället? Det måste väl bli mycket mindre värme jag flyttar i så fall?

Mellan vst och pannrum kan jag göra kanaler både högt och lågt, och väggen är bara 10-15cm tjock. Dock har jag bara plats med ca 125mm dia, men kan ha flera.

Mellan garage och pannrum är det svårt att sätta något vid golvet utan att det blir i vägen rejält i rummet emellan. Längden på kanaler där blir nog bortåt 3m.
 
Tycker dina ursprungliga planer verkar rätt ok.
Vilka öppningsareor på kanalerna, resp fläktkapaciteter är lite svårare att sia om, men det går ju att reglera/känna sig fram som du är inne på.

Ur brandsynpunkt så är det olämpligt att fläkta ut luft från pannrummet. Aningens bättre/mindre dåligt att trycka in luft från de andra lokalerna och låta det tryckas ut tillbaka till dem. Bäst är väl ngn form av värmeväxlare och slutna system så inte brand kan ta sig ut från pannrummet.

Om det bara är en toa så behövs kanske inte så enormt luftflöde ut.

Fuktproblemet förstår jag inte riktigt. Mer än att det kan bli kondens om varm luft kommer ut mot kalla ytor såsom ytterväggar. Kan dock inte se ngt problem här då det är fråga om kontinuerlig "uppvärmning" och ventilation.
 
S
Det var bara en tanke i det stora hela , det är väl mera när du ev kommer in med en bil som det kan bli blött och avdunstning ,
Det jag menar med i mitt tycke är att ta värmen från pannrummet så blir avdunstningen större
men kan bli lite varmare med luft från pannrummet , men du bör ha en rundgång på luften .
Det ska inte vara undertryck av den större sorten i något rum och med drag ut i det fria från garaget så ska det komma extra in i pannrummet
Men klart fungerar det nu så är det värt att prova enligt dina teorier som inte verkar helt fel
Du säger upp mot 30 C i pannrummet , då har du olja eller ved där , då finns det regler om brandsäkerhet , det finns spjäll som inte kostar skjortan och är av engångsmodell , det är ju inte varje dag som ett sådant löser ut
 
Jag tänkte alltså inte ha fläktar i kanalerna från pannrummet, utan låta undertrycket som blir av frånluftsfläktarna i garage, vst och wc sköta tilluften från pannrummet.
Kanalerna in till vst hamnar långt från pannan, och lite bakom ackumulatortankarna. Dit tror lag inte att en brand skulle ta sig om den inte redan är bortom kontroll eller vad man ska säga. Men rök kan ju förstås ställa till det ändå.
Däremot kanalen in till garaget hamnar sämre till, men jag tänkte ha allt där i metall och isolera och helst bygga in i gips.

Som det är nu blir det väldigt fuktigt i garaget när man åker in med blöt eller snöig bil, jag hoppas att det blir bättre iaf när luften rör sig. Även om det kanske skulle bli torrare om jag drog in kall luft.

Spjäll, det måste jag kolla lite på vad som finns.
 
S
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Det där låter bra, det får nog bli några sådana brandspjäll.
Jag har funderat lite på FTX också, men det känns lite väl dyrt. Sedan är jag lite tveksam till hur det skulle gå med filter och sådant i stundtals dammiga lokaler.
 
S
FTX för att få varmt i garaget få , enklast och billigast är med någon fläkt som flyttar värmen
behövs ingen tornado bara ständig cirkulation
 
Jag råkade springa på ett FTX aggregat, flexit S7R, så nu är planen att använda det till både värmeförflyttning och ventilation av hela byggnaden förutom den kalla delen.
Tanken är att montera aggregatet i pannrummet på väggen till vä (det är den enda platsen som är möjlig där inne)
Sedan dra rör huvudsakligen på "vinden". Ett problem är dock att det är golv på stora delar, men inte över pannrummet.

En tanke är att gå ner med rör i det lilla förrådet mellan pannrum och garage och sätta en tilluft i garaget i väggen vid porten, och en frånluft i väggen så långt det går därifrån i samma vägg.
Duger det för att få tillräcklig cirkulation? Det skulle spara ganska mycket jobb med att bryta upp golv..

I pannrummet tänkte jag sätta tilluft vid dörren och frånluft vid pannan ( i närheten av andra kortväggen)

Frånluft på toan, tilluft i rummet. Sedan i det rummet mellan toa och rum är det lite mer oklart, kanske en frånluft med spjäll som jag kan använda när jag är där och svetsar. Kanske även en tilluft?

Sedan är ju frågan verkstaden, frånluft i närheten av stora porten? Alltså så långt bort från övriga utrymmen som möjligt, så man kan i möjligaste mån hålla bort damm och föroreningar från övriga utrymmen. Men hur ska de monteras, högt/lågt?
Och i så fall tilluft i andra änden av lokalen?
 
Brandskyddsspjäll på både till- och frånluft i pannrummet är nog minimum.

Frånluft i "svetsrummet" bör vara konstant om det ska gå på systemet, då luftflödena ska vara balanserade mellan till- och frånluft.
Med tilluft i stora verkstaden, i den inre delen, så kan det gå lite extra tilluft där som går ut i svetsrummet, (och resten till utsuget i verkstaden).

Generellt bör man inte ha in- och utsug i samma rum, men om det är stora rum så kan det fungera. Den bästa ventilationen tror jag uppnås med tilluft i taket och frånluft nere vid golvet på motstående sida av rummet.
Om tilluften är övervärmd, dvs varmare än rumsluften så är det bättre att ha tilluften vid golvet, (riktad in mot rummet), och frånluften högt.

Så i stora drag kan du nog göra ungefär som du tänkt.
 
Tackar för svar. Brandspjäll är planerat till pannrummet.
Jag är inte så glad i tanken att dra in luft från vst till svetsrummet, då det är ett "rent" rum (förutom lite svetsrök) Medans det i vst kan slipas och kapas etc.
I vst tänker jag mig tilluft vid stora porten i gaveln, och frånluft över arbetsbänken. Det är alltså väggen mitt imot, vägg i vägg med svetsrummet.
 
Ok. Då får antingen tilluften i rummet ges högre flöde, eller så får du ha tilluft även i svetsrummet.
 
Jag håller på och drar rör för fullt, men det är en sak som gnager lite..
Kan jag bygga färdigt och stoppa i brandspjällen underifrån efteråt?
Alltså det sista innan jag sätter dit ventilerna. Det sista blir en krök som slutar i taket.
Eller måste jag dit med brandspjällen innan sista kröken?

Jag tänkte lägga en beställning på lite rör etc. och brandspjäll när jag har gjort slut på det mesta jag har, så det finns bättre odds att jag får med iaf. i närheten av allt som går åt.
Men det skulle vara skönt att kunna fylla över en del när det är färdigt, det är jäklar inte lätt att få undan all lösull när det ska dras rör kors och tvärs..
 
S
Helst ska brandspjällen sitta på den sida om väggen som en ev brandhärd kan starta , den ska stoppa
före innan annat rum/lokal
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.