Någon km från vår stuga finns en trevlig liten bäck som jag gärna besöker.

Nu ser jag att alla träd och buskar på en yta av kanske 500 kvadratmeter har röjts. Bland annat på den vänstra delen av bilden.
Jag hoppas någon markägare här på forumet kan ge förslag på varför det röjts? Där går inga kor, det odlas inte och något husbygge är inte på gång. Bakom röjningen fortsätter "skogen" med träd och sly.

Med mina lilla kunskap om natur ser jag bara nackdelar med röjningen. Sämre beskuggning av bäcken, minskad näring från löv och nedfallna grenar och troligen också ökad erosion i den backe som ligger vid bäcken.

Innan jag blir irriterad vill jag som sagt gärna veta om det är något jag missar.

Tacksam för svar.
Bäcken slingrar sig genom röjt område med kala träd och buskstommar, med en intakt skogsrand i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
harry73
Varför ska du bli irriterad?
 
Dikesrensning på gång kanske?
 
Olika arter gynnas av olika miljöer. Ingen insats är ensidigt bra eller dålig.
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Det behöver väl inte vara mer komplicerat än att markägaren tycker det är trevligare när det är luftigare runt bäcken, jag förstår inte varför någon skulle irritera sig på det.
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Är det Al? Al brukar skjuta stubbskott så det lär komma tillbaka utan att rötterna dör. Ingen stor risk för erotion då. Markägaren vill antagligen inte att marken skall växa igen.
 
Varför?
Kanske helt enkelt för att säkerställa vattenflödet i den lilla bäcken.
Om växtligheten stoppar upp vattenflödet kan problem uppstå i omkringliggande marker.
Igenväxta/uppdämda bäckar och små åar ställer till problem lite varstans nu efter ett regnrikt år.

Varför stör det dig över huvud taget? Det är väl inte din mark ändå?
 
Förr röjdes det här o där lite då och då, lika så grävdes diken ut regelbundet.

Idag görs mest ingenting, men när nån gör nått blir det så uppenbart.

Ägaren kan vara jägare, och har röjt området för jakt tex.
 
Man röjer för att det inte ska växa igen, svårare än så är det inte.
 
  • Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
Vad är det för sjö?
Vid Vänern måste man numera röja eftersom dämningar gör att de naturliga variationerna i vattenståndet gör att stränderna växer igen, med sly på land och vass i vattnet, vilket gör att många arter blir utrotningshotade. Man försöker få till större variation (även vintertid, det är viktigt, isen måste skava lite på stränderna), och man har börjat återinföra betade strandängar med kor, för att öka artrikedomen igen.

I ett igenvuxet vatten trivs varken fåglar, fiskar, insekter eller blommor och andra växter, där finns en sorts vass, en sorts sly, måsar, mygg och inte så mycket mer. En rätt utfärd röjning ökar antalet arter till åtminstone något hundratal och man kan även få tillbaka fjärilar, grodor, ödlor mm.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Kan ha med något EU bidrag med att diken skall hållas sly rena.
 
Fario Fario skrev:
Innan jag blir irriterad
Det enklaste sättet att få sinnesro är att köpa upp marken själv.
 
  • Gilla
TheGame
  • Laddar…
Poängen är ju att jag inte är irriterad!
Jag blev mest intresserad av varför man röjt. Var ute och gick med en av döttrarna och vi passerade på lite håll den lilla bäcken. Tänkte att någon med lite mer skogserfarenhet kunde ha ett svar på min fråga.

Men risken finns att jag blir lite irriterad, man har ju sett så många små vattendrag som röjts lite så där på slentrian. Typ "så har vi alltid gjort". Förr ville man ofta maximera odlingsbar yta men det gäller ju inte riktigt här.
Jag har ju några gånger varit med om att man investerat tid och pengar i ett vattendrag för att säkerställa till exempel fiskars lekplatser och öka mängden uppvandrad öring bara för att nästa år (och nästa år igen) se att kommunen röjt rubbet längs bäcken och därmed förstört arbetet. Detta har skett i Bjuvs kommun för att ta ett av flera exempel.
Tar vi Tjöstelrödsbäcken i Bohuslän (som inte är bäcken på bilden) vet jag att det finns de som vill att träden vid bäcken -där den rinner ut i havet- skall huggas ned så man "kan se havet ordentligt"...
Och Länsstyrelsen uppmuntrar kommunen att vara aktsam med att rensa för att det skall bli "fint" där samma bäck rinner genom ett parkliknande område högre upp i samhället. Plockar man bort död ved i ett vattendrag så försämras det.

Och vill man säkerställa att en bäck växer igen så är en bra åtgärd att rensa bort alla träd längs bäcken, särskilt då på sydsidan. Då höjs vattentemperaturen och solskenet gör att det snabbare växer igen.

Det är förresten inte en sjö utan havet som syns på bilden.

Förresten, förra året blev jag glad när jag tittade lite närmare på bäcken, året innan funderade jag på att leta reda på markägaren för att be denne flytta gamla stenblock som kunde vara vandringshinder. Dessa hade uppenbarligen någon gång placerats i bäcken för att underlätta för den som ville ta sig över.
Men jag såg då att blocken hade flyttats. Kul.

Och även om det inte är "min" mark så är det en självklarhet att man vill minimera en eventuell negativ miljöpåverkan. Just denna bäck finns det visst intresse för att göra fiskevårdsåtgärder i. Den är inte högt prioriterad just nu men framöver kan det bli så.
 
Jag tycker det ser ut som typisk mark som har varit brukad tidigare. Slåtter eller bete?
Man försöker hålla efter slyn när den kommer för att behålla den öppna marken i landskapet.
 
R Räknenisse skrev:
Jag tycker det ser ut som typisk mark som har varit brukad tidigare. Slåtter eller bete?
Man försöker hålla efter slyn när den kommer för att behålla den öppna marken i landskapet.
Det är väl det troligaste att det är så. Det jag blev fundersam över är totalrensningen fram till bäcken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.