Hej!

Jag tänkte fråga om någon vet hur man tätar ångspärren mot imkanalen (köksventilationen) ?


För kravet är att det ska vara brandsäkert och plast brinner.


Tack !!!! :):)
 
K
Bra fråga. Jag tejpade ångspärren direkt mot röret, tänkte att det närmsta smälter och brinner upp men att det stannar där då det är inbäddat i stenull....

Följer tråden för att få svar. Kan tänka mig att svaret ligger i att du ska tejpa ångspärren mot genomföringsstosen?
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Detta känns som ett stort problem.

Brinner ångspärren sprider sig nog branden överallt där ångspärren finns, d.v.s hela huset.

Jag tror det finns någon typ av genomföring man tejpar ångspärren mot, har dock inte hittat den ännu :(
 
Ni har väl brandisolerat röret?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ni har väl brandisolerat röret?
Ja? Men ångspärren måste ju tätas mot röret om man vill få det tätt. Brandmattan är inte tät.
 
Det tar lång tid innan branden i rören når fram till ångspärren om du använt rätt isolering. Köp dyr/bra tejp och fäst mot isoleringen bara. Det är inte tillåtet att tejpa ångspärren direkt mot röret sa min KA.
 
Du menar något likt detta på bilden? Inte min bild, men att man tejpar ångspärren direkt mot brandmattan.

Dock så blir ju inte detta direkt tätt.

Jag funderade på om jag ska köpa något likt detta istället (https://www.ventilation.se/tak-och-vaggstos-med-genomforing-125/p-3080.htm) och tejpa ångspärren direkt mot taktosen. Då kommer man lite ifrån röret.

Sen en massa stenull/brandmatta runt om kring såklart.


Konstigt att det inte finns någon vettig lösning på detta.
 
  • Ångspärr tejpad mot brandmatta kring ett rör i en isolerad takkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fodrade plåtskorstensrör med bjälklagsgenomföringsdetaljer?
 
Ja, ungefär som på bild, men bra tejp får du tätt. Kör många lager.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Jag tycker detta är en värdelös lösning men det är väl så alla gör antar jag, då kör vi på det också.

Stenull är knappast en ångspärr.

Någon som kan bättre lösningar får gärna fylla på.



Vänliga hälsningar
 
K
swealp swealp skrev:
Stenull är knappast en ångspärr.
Det som orsakar fuktskador är oftast inte diffusion utan konvention (luftrörelser).

Lösningen är ju verkligen inte diffusionstät men förmodligen relativt konvektionstät. Får du dessutom anslutningen till rummet helt lufttätt.

Får nog visa min lösning för KA innan jag river upp det.
 
K
Jag har satt stosen så här och tätat mot gipset med lite silikon. Det är ju i princip lufttät.

Uppifrån ser man inte att det är tejpat mot röret eftersom isoleringen är dragen ända ner mot gipset.. men det är ju rätt lätt att skära upp ett större hål i plasten för att dra tejp runt isoleringen istället..
 
  • Installation av stos tätad mot gips med silikon och isolering dragen ner mot gipset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.