Vad är det som käkar upp mitt bord? Ett 50-tal småhål. Inga liknande skador någon annan stans i huset. Hittar inga kryp..
 
  • Träbord med många små, runda hål som kan tyda på skadedjursskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbord med metallhandtag och ett 50-tal små hål som tyder på skadeinsektangrepp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Står bordet i ett uppvärmt utrymme?
 
Japp, vardagarumsbordet
 
L Leif i Skåne skrev:
[länk]

Strimmig trägnagare ?

Kolla med en vass kniv på ett ställe där det inte syns, är det mjukt där bredvid ett hål?

Har bordet stått i ouppvärmt ytrymme eller ödehus?
Inget mjölliknande vid hålen, och jag har inte sett några kryp. Det är inget som känns mjukt, har dock inte testat med kniv. Jag har haft bordet i sju år, alltid varit i uppvärmt rum. Hålen har tillkommit successivt senaste året, så ingenting plötsligt.
 
MultiMan
Utseendet på hålen och avsaknaden av borrmjöl stämmer på husbock, men hoppas att det är något mindre destruktivt.
 
MultiMan MultiManOriginal skrev:
Utseendet på hålen och avsaknaden av borrmjöl stämmer på husbock, men hoppas att det är något mindre destruktivt.
Jag vågade inte föreslå det som förstaalternativ, men det ser onekligen ut som husbock.:worried:
Om det är riktigt tyst och man lägger örat till så kanske man kan höra ett knäppande ljud.

Ring Anticimex / + ditt försäkringsbolag !

https://www.anticimex.com/sv-SE/skadedjursproblem/identifiera-skadedjur/husbock/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.