Nu är äntligen dräneringen klar..under en förflyttning av staketet hände en liten olycka och det tappades från ett par meter ner på en sten..resultat: buckla!
Vad säger forumets braintrust om bästa sätt att räta ut det? Funkar en draghammare och värme?

Bucklat staket liggande mot vägg och förpackningar, synlig skada efter fall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Frustrator Frustrator skrev:
Nu är äntligen dräneringen klar..under en förflyttning av staketet hände en liten olycka och det tappades från ett par meter ner på en sten..resultat: buckla!
Vad säger forumets braintrust om bästa sätt att räta ut det? Funkar en draghammare och värme?

[bild]
Värme behövs nog inte.
Jag hade försökt att spänna isär det åt andra hållet och bankat det rakt med mothåll på insidan, dvs sidan där den är intryckt nu.
 
D Deathtrip2000 skrev:
Värme behövs nog inte.
Jag hade försökt att spänna isär det åt andra hållet och bankat det rakt med hörhåll på insidan, dvs sidan där den är intryckt nu.
Du råkar inte sitta på en bild av hur du menar man ska spänna isär? Tror jag fattar men är inte riktigt säker :) (allt för ofta jag tror jag fattat och sen visar det sig att jag fattat fel).
 
Jag ska försöka lägga upp en skiss i eftermiddag.
 
Kan du inte använda bildomkraften?
 
Ja, en så kallad Japan domkraft borde gå in mellan, sen är dat bara att veva. Överspänn lite, släpp, kolla, fortsätt tills det är bra.
 
Det gäller att skilja på primär och sekundär buckla. Den primära bucklan är där smällen tog och den riktar man först. Då brukar de sekundära bucklorna nästan bli bra av sig själva.

Det där skulle jag rikta kallt. Binda fast nederkantan av räcket med spännremmar på flera punkter i någonting tungt och sätta ena frontlastargaffeln under primärbucklan och lyfta försiktigt.
Ett annat sätt är att sätta en grov planka ovanpå det krökta järnet med klossar emellan vid stödpunkterna och sedan dra ut primärbucklan med en klave av två bultar och två bitar flatjärn.

Sätter du bara en domkraft emellan är risken stor att du får nya bucklor i nedre delen av räcket.
 
galento
H heimlaga skrev:
Sätter du bara en domkraft emellan är risken stor att du får nya bucklor i nedre delen av räcket.
Kan ju funka med en planka mellan de vertikala järnen under domkraften som fördelar trycket.
( och ta det försiktigt )
 
Massa bra idéer. Så fort jag lyckas ta/klättra in i verkstan för att hämta verktyg så ska jag testa. Återkommer med resultat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.