Hej!

Håller på att bygga badrum i ett rum i källaren (tidigare tvättrum). Huset är från -37, 1,5 plan och oisolerad vind. Samtidigt byter jag gaspanna och installerar rostfritt rör i skorstenen för att slippa kondens och frysskador eftersom rökgaserna kommer att vara kallare än tidigare.

Nu undrar jag hur jag ska göra med ventilationen i badrummet som ligger vägg i vägg med pannrummet. I badrummet finns sedan gammalt en ventil som går ut i en separat kanal i skorstenen (blockskorsten).

Tänkte mig mekanisk frånluft i form av fuktstyrd paxfläkt. Ser två alternativ.

1. Göra ett hål i väggen och dra ut luften genom ny ventil och stänga den gamla ventilen. Ny ventil till samma skorstenskanal i pannrummet för att kunna rensa och medge luftflöde.

2. Utnyttja befinlig kanal i skorstenen och sätta dit Paxfläkt som mekaniskt trycker ut den fuktiga luften från badrummet via skorstenen.

Min stora fundering är vilket alternativ som är bäst och om man verkligen törs trycka ut fuktig luft i skorstenen när den kommer att vara kall och gå genom oisolerad vind. Borde inte fukten kondensera i kanalen och komma tillbaka ner som vatten eller skapa frysskador? (Samma anledningen till att man stoppar dit ett rör när man installerar effektivare panna)

Jag har pratat med ett par VVS-are som säger att det inte är någon fara att använda skorstenen men jag är fortfarande skeptisk.

Finns det någon med kunskaper eller erfarenheter som har något råd?

 
kör inte in fuktig luft i skorren.........gör ett hål i ytterväggen o montera in fläkten där...........även med insatsrör i skorren får du långtryckväg för fläkten=dåligtdrag
 
kör inte in fuktig luft i skorren.........gör ett hål i ytterväggen o montera in fläkten där...........även med insatsrör i skorren får du långtryckväg för fläkten=dåligtdrag
Har samma dilemma vid vår badrumsrenovering. Har idag frånluft genom ett schakt som går över vinden och ansluter till murstocken. Har också frågat olika ventilationsfirmor ang detta och fått till svar att det bästa är att ansluta till detta schakt alt dra upp vent.rör till en ny huv på vinden.
 
Som dom säger: med en Pax-fläkt blir det inget flöde i en så lång kanal, bättre att köra ut genom väggen i så fall.

Hade du haft en "bättre" fläkt och kunnat ha flöde hela tiden i slorstenen skulle du nog inte fått några problem med fukt i skorstenen (torkar ut mellan varven så att säga).
Men alltid risk med gamla kallar skorstenar.
 
Jag monterade faktiskt en PAX 930 igår och hade samma story, dvs anslutning till skorstenen. Jag valde just denna modell eftersom det är ganska bra blås i den jämfört med andra PAX och liknande "badrumsfläktar", givetvis på bekostnad av ljud och storlek på lådan. Trots en del böjar och krokar så blåser det i alla fall i skorstenstoppen. Om man har en tegelskorsten som jag så tror jag inte det är några problem att blåsa ut fuktig luft genom den - den torkar och andas ganska bra. I mitt fall funkade inte en kanalfläkt av olika skäl - annars skulle jag definitivt rekommendera en kanalfläkt om det är möjligt och minst dim 125 på rören. Det är en avsevärd skillnad på en kanalfläkt av bra kvalitet jämfört med PAX och andra badrumsfläktar i utblås och tryckförmåga. Till en kanalfläkt kan man skaffa en separat fuktkännare på Classe Olsson för under 500 kr.
 
T
Se upp med Paxfläkten som är helt rund och som är gjord att sättas inuti ett 100mm rör, dom överhettar ofta och hållarna är gjorda av plast = varm motor smälter plasten-fläkten går snett i röret och slås av !

Efter att ha bränt 2 st kastade jag ut paxkonceptet, köpte en billigt datafläkt och satte denna på skorstenstoppen över den kanal som tar badrummet.
Fläkten tar 80/m3-går utmärkt, nu 3 år gammal), drar c:a 5W och är helt TYST (då den sitter på skorstenstoppen) , badrummet blir snustorrt på c:a 15 min efter lång varmduch typ Lützendimma.

Enda nackdelen är att du bör ha en "häxa" på skorstenstoppen om du ska ha denna typ av fläkt där.

P.S Du kör med gas- se till att det rostfria röret till pannan avslutas UTANFÖR skorstensstocken så att kondensvatten kan rinna ur detta rör och ledas med slang till ditt avlopp i pannrummet.
 
Man får tacka för alla svar och bra synpunkter.

Den fläkt jag tänkt använda är en Pax 231 - hoppas det inte är den TN-Funkis menar :) De är dyra som attan men jag har en sedan tidigare i det förra badrummet jag renoverade och den fungerar mycket bra. Kallrasskydd och ska inte dra mer än 4W om jag minns rätt.

Det badrummet låg inte intill skorstensstocken så där fick det bli ett hål i väggen. Just nu lutar det nog åt samma sak här. Då vet jag ialla fall att fukten kommer ut och vart den tar vägen. Slipper ligga sömnlös och fundera på om skorstenen krackelerar efter nästa köldknäpp.

När det gäller skorstenens avslutning ska jag hålla ögonen på var röret avslutas. I samband med att jag gjöt om golvet och bytte avloppen i badrummet passade jag på att också dra in golvbrunn och grovvask i pannrummet så det bör gå att dra en slang för kondensvatten dit.

 
Lite onödigt med kallrasskydd, det stoppar det naturliga självdraget när fläkten står still (bara min tanke om det) :)
 
  • Gilla
masterjompa
  • Laddar…
Hej Fritt Drag! Det är ingen fara att man stör självdraget för resten av huset om man inte har kallrasskydd i "vägghålet" i badrummet?

Min tanke var att paxfläkten skulle vissla igång och snabbt dra ut fukten när man duschat/badat - sen skulle den stänga ner och det "vanliga" självdraget skulle så att säga ta över.

Också lite orolig för att det ska blåsa utifrån och in eftersom ventilen sitter horisontellt monterad på väggen (i princip bara ett hål). D.v.s. att det blir en influftsventil istället för utluft. Är det heller ingen fara?

Tack!
 
Hej

TN-Funkis skrev:
Se upp med Paxfläkten som är helt rund och som är gjord att sättas inuti ett 100mm rör, dom överhettar ofta och hållarna är gjorda av plast = varm motor smälter plasten-fläkten går snett i röret och slås av !
Jag har letat lite efter kanalfläktar, och hittat just PAX-varianten... Men om inte den är bra - vad ska man ha för någon istället?

Jag vill inte sätta en vanlig PAX i badrummet eftersom ventilationsröret är hopkopplat med gäst-toan och går sen ut i skorstenen. Eftersom röret (150mm kvadratisk eternit-trumma) går lättåtkomligt på vinden bör väl en kanalfläkt där vara bästa alternativet?

Tacksam för tips!
 
MrBollo:
I vårt förra hus hade vi en badrumsfläkt ut genom fasad utan kallrasskydd (fuktstyrd) kombinerat med naturligt självdrag genom skorstensventil. När det var dimmigt och fuktigt ute startade fläkten ibland även när det var torrt i badrummet så visst blir det kortslutning på luften då och då!

Nu när jag byggt dusch/tvättstuga i vårt "nya" hus (från ca 1880) har vi samma lösning med två evakueringsmöjligheter men denna gången har fläkten kallrasskydd. Tanken är ju att den normala ventilationen sker genom självdrag men att fläkten ska starta när man duschat eller hängt upp tvätt för att forcera ut fukten. Har inte kört så länge än så tyvärr vet jag inte om kallrasskyddet fungera 100%igt

/Ingenjören
 
Har själv en frånluftskanal till en huv i en gästtoa som ligger vägg i vägg med badrummet som ska renoveras. Kan man koppla ihop ventilationen mellan dessa badrum? Eller riskerar man att blåsa ner fuktig luft i gästtoan ( som har självdrag ) om man monterar en Pax och kopplar ihop vent.kanalerna ??? Det hade varit skönt att slippa dra upp en ny huv på taket ;)
 
T
Den som jag hade problem med hette PAX Kanalfläkt Viaduct, överhettar lätt-dålig mekanisk konstruktion och mycket svag tryck i denna, den är alltså gjord att stoppas in inuti ett 100 rör.

Kan däremot rekommendera Kanalfläkt TD 160/100 som säljs hos Clas o för runt 700:-, denna har jag använt i lägenhet förut med mycket långa "eternit-trummor" där jag kopplade denna till en regulator (typ dimmer) med mycket bra resultat- 1 en enda fläkt gjorde underverk i en 3:a på 75m2 med spaltventiler i fönstren (jag kopplade in fläkten på huvudstammen för lägenheten).

Denna modell "dockas " till 100mm rör, vid eternittrummor kapar man trumman-stoppar in en bit 100mm rör- fyller sen runt rör/trumma med byggskum så sitter det rejält-eller sprängpacka med Rockwool.

Om du är rädd för kall skorsten är bästa,smartaste och billigaste räddningen en "häxa" (plåt som monteras horisontellt ungefär 30-40cm ovanför skorstenstoppen, den förhindrar att det regnar/snöar in i skorstenen), vilket väldigt många glömmer när dom byter ut uppvärmning i huset, med resultatet en söndervittrad skorsten när det får regna/snöa in i en "kall" skorsten.

Med en häxa och modern panna typ gas går det bra att koppla fläkt på befintlig kanal, har själv just denna uppvärming samt fläkt (som dock sitter på toppen i skorstenen i detta fall - frugan hatade ljudet från fläkten och den blir också mer effektiv då fläktar "suger" luft bättre än dom "skjuter" fram luft.

Har du sen också en taskig skorsten med ev sprickor mellan kanalerna kan badrumsluften fara in i en annan pipa om fläkten sitter i huset och "skjuter" fram luften,
sitter den på toppen av skorstenen får man inga sådana problem.

Grannen skaffade eluppvärming för 3 år sen. han gav f-n i "häxa" och nu har sotarn i princip dömt ut skorstenen, så han måste glidgjuta denna för runt 1000:- per meter, och han har en del pipor att fixa.

Om man istället gör ett hål i husväggen borde en "huv" räcka för att förhindra att det blåser in, då funkar fortfarande självdraget och det finns ventiler som ser ut som "plastpersienner" vilket gör att luften går åt rätt håll
oavsett väder/vind vilket kan kombineras med fläkt.

Viss försiktighet bör iaktas innan man gör hål i husfasaden, kolla mycket noga hur elen är dragen innanför så ni inte går rakt på ett vp-rör inuti väggen för det elektriska.
 
Ingen fara med hålet - det är murad grund och garanterat rent från rör och grejer i väggen. Enda klurigheten är att det är betonghålsten så jag minns att vid förra hålet var det lite svårt att få hålet runt och fint och precis där man vill ha det. Men det är ju lätt att putsa till när ventilröret väl är på plats.

En häxa blir det definitivt!

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.