Hej!

Jag skull vilja ha lite tips och smarta tankar när jag skall bygga ett nytt MFT-bord.
Idag har jag ett stort Festoolbord där jag har monterat ramen med skivan på två hurtsar.
Hela paketet är hjulförsett.
En ny genomfärgad skiva i måtten 1690mm x 1220mm x 19mm har införskaffats. Det är den största ytan som jag får plats med i verkstaden. Toby´s fina fräsmall finns också för håltagning av bordsytan. Dessutom har jag 6 st. bänkskåpsstommar med höjd 60cm, djup 60cm och bredd 40cm i svart utförande
Jag undrar om det är någon som har fräst egna T-spår i hårdträ? Jag har väldigt mycket gammal ek (25 år) och skulle gärna konstruera bordskivans nya ramverk i ek i stället för aluminiumprofiler. Det blir roligare att bygga och jag tycker om att ha vackra redskap i snickarboa.
Jag tar gärna emot tips och smarta lösningar som gör arbetsbordet mer funktionellt.

Mvh/Dagd
 
Inte fräst t-spår i just ek men gjort det mycket i plywood och en del i annat massivträ, har alltid fungerat klanderfritt. Axminster har ett stål specialanpassat för skentvingar https://www.axminster.co.uk/axcaliber-tee-slot-cutter-for-track-clamps-101972 fräs med rak 8mm fräs först för att minska belastningen på t-fräsen.

Om det med tiden skulle skita sig med t-spåren kan du alltid fräsa om och lägga in alulister som "tak" och behålla det mesta av eklooken (scrolla ner till beslagen för skenor) https://www.byggahus.se/forum/threads/lite-bilder-pa-nya-monteringsbordet.286002/#post-2595005

edit. Det trixiga om man ska göra helt i trä är den lilla tappen på beslagen som håller festoolskenorna. Den griper runt en kant som är 3mm om jag minns rätt och den funkar nog inte i trä.
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Jag har införskaffat frässtålet som Ola nämner men inte provat det ännu så där har jag inget att komma med. Men skulle spåren gå sönder med tiden så kan du ju göra som han säger och förstärka med aluminiumskenor, här är några bilder på hur jag löste det:
https://www.byggahus.se/forum/threads/aennu-ett-hemmabyggt-mft.140009/

Jag håller för övrigt på och planera för ett nytt arbetsbord i ungefär samma storlek, mest för att nuvarande underrede har börjat svikta lite. Då kommmer det antagligen att bli tre ben på varje sida i furu ca 80 x 80 mm med infällda aluminiumskenor från Rutlands:
http://www.rutlands.co.uk/sp+woodwo...pack-of-4-48-x-1-2-t-track-dakota+dk2052pack4
Jag kommer även att sätta skenor vertikalt på benen b.l.a. för att kunna sätta tvingar eller stöd för skivor på högkant.

Förvisso inte lika elegant som att göra allt i trä men jag tycker aluminiumskenorna gör sig ganska bra tillsammans med ek också, se t.ex. mitt bord till pelarborren:
https://www.byggahus.se/forum/threa...orrmaskiner-posta-bilder.312264/#post-2922818
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Här är förresten en länk till Daniel_Ns MFT bord. Min tanke är att ha samma typ av underrede fast som sagt gjort i ca 80 x 80 mm furu istället för metall.
https://www.byggahus.se/forum/threads/stationaert-mft-arbetsbord.207973/

Om du bläddrar fram till slutet av tråden så visar han några bilder på hur de vertikala skenorna utnyttjas för att hålla ett dörrblad på högkant med stöd av små rondeller, alternativt en regel i nederkant.
 
Tack för hjälpen!
Det var bra länkar till tidigare byggen. Nu gäller det bara att få med så många funktioner som möjligt. Jag kommer inte att använda bordet till att såga på så snickra och montera blir det huvudsakliga användningsområdet.
Denna veckan är det barnbarns VAB men nästa vecka blir det förhoppningsvis aktivitet i ”Snickarboa”.
 
Nu har bygget rullat igång.
Ibland har man ha tur! Hittade en stor (1692 x 1220) svart genomfärgad skiva i kaprummet på brädgården. 300:- så det blev affär direkt! 92 mm större än den storlek som jag planerade att använda.
Nu har jag använt mallen som jag beställde från "Toby" och det fungerade perfekt!
Det blev 202 st. hål frästa i ett nafs.

Svart genomfärgad arbetsbänkskiva med många frästa hål ovanpå bänkstomme i ett verktygsfyllt verkstadsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan blev det dags för underredet. Kollade runt på olika bänkstommar och fastnade för Ikea´s 600 höga i svart utförande. Det blev en kamp mot klockan då produktserien tycks vara på utgång. Jag fick tag på 6 st. 40cm och en 80cm.
Bordet måste vara flyttbart så jag köpte 8 st. dubbelhjul ( 75kg belastning/styck) från ClasOlle. Jag har satt 4 låsbara i hörnen och fördelat dom andra på den 2" x 4" som skruvades ihop efter bänkskåpens mått 1600 x 1180. Troligtvis behöver jag inte använda låsningarna då bänkens tyngd redan gör att den står väldigt stadigt. Lådbeslagen hittade jag hos Biltema. Framöver skall 21 lådor tillverkas och fronterna i ek skall passa in i stommarna. Det kommer mer om detta lite senare.

Svart underrede för arbetsbänk med monterade bänkskåp och metallbeslag, i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag köpte en ny obehandlad MDF-skiva i samma mått som den genomfärgade. Den fick bli lock till underredet. Lite svart färg på den så smälte den fint in.
I stället för att bygga med aluminiumprofiler fräste jag T-spår i ek som skruvades tätt under skivan. Skivornas hörn rundades sedan för att få ett mjukare intryck av bordet och skydda barnbarnens små huvuden. Höjden på hela härligheten landar på 92cm. Till mellanrummet mellan locket och arbetsytan använder jag 9 st. rostfria ben (160mm) från IKEA. Det ger blir öppning mellan skivorna 120mm för ekprofilen tar 40mm. Det blir perfekt för ett antal förvaringslådor med lock som tidigare användes under Festoolbordet.
Den genomfärgade arbetsytan och eksargen har fått två behandlingar med hårdvaxolja. Det gav en väldigt fin lyster till ytan.

Svart arbetsbänk med frästa hål, ikea-underrede, hjul och ekdetaljer i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag skall nu börja "pynta" arbetsbänken med lite olika smarta lösningar. En verktygstavla och elkontakterna har hamnat på ena kortsidan som har lite längre överhäng än dom övriga tre som har 20 mm. Räddade några äldre fina beslag från en hemmasnickrad hyvelbänk som en granne skulle slänga.
Jag vill gärna behålla den ny stora arbetsytan intakt så det blir att forska och tänka till ordentligt innan sakerna kommer på plats.
Jag återkommer när tankearbetet är klart.
 
  • Gilla
Real7 och 21 till
  • Laddar…
Jättefint! Smart infästning av toppskivan:ok:
 
Idag har ett problem blivit löst. Jag hade fått en gammal framtång som jag gärna vill ha monterad på bordet men med tanken på barnbarn och lite plats så skulle den vara inskjutbar.
Så här blev det.


Insjutbar gammal framtång monterad på ett arbetsbord mellan arbetsytan och hurtsar, med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inskjutbar gammal framtång monterad på ett träbord, med verktygsvägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inskjutbar förvaringslåda monterad mellan bord och hurtsar under arbetsytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arbetsbord med inskjutbar gammal framtång och förvaringslådor mellan arbetsytan och hurtsar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inskjutbar gammal framtång monterad under arbetsbord med plastlådor för förvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



I utrymmet mellan arbetsytan och hurtsarna har jag sådana här plastlådor med lock. Dom ör köpta hos ClasOlle. Förvaring får man aldrig för mycket av. Det blir ju bara flera ”bra och ha saker”!

Arbetsbord med inskjutbar framtång och förvaringslådor mellan arbetsyta och hurtsar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här kommer nästa utmaning! Denna lilla söta baktång skall också få en plats på bordet men den måste vara avtagbar och inget får skjuta ut av infästningen när den är borttagen. Bordet skall vara rent!

Gammal framtång monterad på arbetsbänk med inskjutbar funktion och plats för plastlådor under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal framtång monterad inskjutbar mellan arbetsytan och hurtsar på ett träbord i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om några dagar hoppas jag att det är klart. Då kommer nya bilder.
 
  • Gilla
Real7 och 2 till
  • Laddar…
Tänk på att inte stuva in för mycket jox under bordet så det bråkar med tvingarna. Det utrymmet du har där hade jag haft rent och endast haft som tillfällig avställningsyta för verktyg när man jobbar.
 
Etapp ett klar!
Nu är bänken så klar att det åter går att jobba i snickerboa. Nu skall 21 stycken lådor produceras.
Så här blev baktången. I eklisten på kortsidorna har jag 12 "rampamuffar" på varje sida. En rampamuff framför varje hålrad. Jag gjorde en stabil hållare till baktången och den fästes bara med "EN" M8 ratt/skruv. Alltså kan baktången användas över hela bordet och från bägge långsidorna. När den inte behövs är bänkytan ren.

Arbetsbänk med svart perforerad arbetsyta, eklistkant och baktångshållare med M8 ratt/skruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Snickerbock med en nyinstallerad baktång utrustad med en M8 ratt/skruv och rampamuffar monterade på en arbetsbänk med hålrad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En nyligen tillverkad träbänk med en stabil hållare för baktång och flera ”rampamuffar” längs kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En arbetsbänk med en eklist monterad som baktång och hållare, indikerande anpassningar för verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En arbetsbänk med en nyligen monterad baktång i trä och metall fastsatt med en M8 skruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Baktång monterad på arbetsbänk med svart perforerad bakgrund och verktyg i förvaring synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag fick också ett litet skruvstycke med dom gamla bänkbeslagen som jag har gjort en fästplatta till. Mitt tidigare är större men detta kan man vrida undan 90 grader så barnbarnens huvuden går fria, så nu kör jag med detta.

Ett skruvstycke på en arbetsbänk med en eklist och integrerade rampamuffar, konstruerad för att vara flyttbar och användbar från båda sidor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En bänktång fästad på en träarbetsbänk med hålmönster, eklist och rampamuffar, redo för hantverksprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är bordet som det ser ut just nu. Lådorna skall fixas och jag klurar på några fler smarta lösningar som skall underlätta i framtiden. Men nu är det Påsk och i morgon är 17 personer på lunch så lampan i snickerboa får vara släkt några dagar.

Arbetsbänk i snickerboa med vridbart skruvstycke, baktång och perforerad yta för verktygsfästen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Glad Påsk!
 
  • Gilla
Hammelstrup och 8 till
  • Laddar…
Snacka om tur!

Höjden på det nya MFT-arbetsbordet blev till slut 910mm. När jag började att skissa på det nya bordet så fanns tanken på att integrera min Bosch GTS 10 XC (Gåbortsågen) i bordet. Men det spåret la jag ner då behovet av en ren stor arbetsyta vägde över.
Nu när arbetsbordet börjar bli klart och dom olika måtten har fallit på plats tog jag fram sågstativet GTA 6000 och placerade sågen på sin plats. När jag då sätter sågen mot MTF-bordets kant och mäter in höjden stativ + sågen så inser jag att jag har nog haft en otrolig tur. Sågbordet på Boschen ligger 5mm över det nya MFT bordet! Sågen i kombination med det nya MFT-bordet ger mig en väldigt stor mottagningsyta vid all sorts sågning. MFT-bordet har från botten dubbla länkhjul från ClasOlle som är monterade i en ram av 2" x 4". Därpå står IKEA bänkskåp med en höjd på 600mm och en 19mm MDF som lock. Den genomfärgade och hålfrästa arbetsytan (19mm) vilar på 160mm rostfria ben från IKEA.
Jag skall testa om dom 5mm har någon betydelse. Annars är det rätt lätt att korta sågstativets fyra ben. Det sitter små förlängningar skruvade nertill.
Snacka om tur! Funderar skarp på att köpa några Trisslotter. Turen håller kanske i sig!

Bosch GTS 10 XC såg på GTA 6000 stativ intill MFT arbetsbord med hjul, verktyg och kompressor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bosch GTS 10 XC bordssåg integrerad i en anpassad MFT-arbetsbänk i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nytt MFT-arbetsbord i verkstad med integrerad Bosch GTS 10 XC såg och GTA 6000 stativ, arbetsbordet har hålfräst arbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En bordssåg på ett rött stativ bredvid ett svart MFT-bord i ett verkstadsutrymme med träplankor och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sågen kommer inte att stå vid arbetsbordet permanent så jag letade igenom "bra och ha lådan" och hittade fyra höj/sänkbara hjul som jag monterade på en liten ram som ligger löst under GTA-stativet. Nu går den enkelt att rulla fram då den skall användas.

Underdel av rött arbetsbord med dubbla länkhjul, träram och svarta höj/sänkbara hjul monterade på liten ram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Monterade också lite spånslangar så sågen kan anslutas till spånsuguttaget ovanför arbetsbänken. Testsågade några skivor men spåninkapslingen i sågen tycks inte vara speciellt bra. Det ramlade ner mycket spån under sågen. Är det någon som har någon bra lösning på det? I så vill jag gärna veta!


Grannen slängde iväg fyra garderober i spånplatta/vit melamin som jag tacksamt tog emot och kommer att använda till att göra dom 21 lådorna som skall sitta i det nya MFT-bordet. Nu skall det sågas ämnen till lådorna.Tycks vara inne i ett flyt just nu!

Medicinsk utrustning och lådor täckta med plast skyddade utomhus, omgiven av krukor och en korg, med snö i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Real7 och 5 till
  • Laddar…
Äntligen!

Nu börjar det likna något! Ett fungerande arbetsbord är klart men helt klart lär det aldrig bli. Nya tankar och funderingar leder till en ständig utveckling. Resan är ju oftast roligare än målet!
Så här är det till dags datum.

Anpassat arbetsbord med hålplatta, konsollskenor, lådor, tvingar och verktygstavla i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På tre sidor har jag monterat konsollskenor för stöd. Arbetsytans bredd är 122cm och bänkskåpens djup är 59cm var och det blir 118cm bredd. Skenorna bygger under 2cm var så konstruktionen hamnar innanför arbetsytan. Lådfronterna i ek går innanför stommarnas ramar för att inte öka på måtten. Avlastningsbräden i ek har två ekbitar påskruvade som enkelt stoppas ner mellan konsollens dubbla plåtväggar. Lätt att sätta upp och ta bort. Inga skruvar!
Arbetsbänk med ekfronter och infällda konsollskenor, försedd med underliggande lådor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är den utdragbara framtången i arbetsläge. Den har jag använt flitigt när lådfronterna skulle putsas.
Nybyggt arbetsbord med utdragbar framtång, ek-lådfronter och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Större skivor låses fast med framtången samt en tving i som löper i den frästa T-profil av ek som omger hela bordet.
Ett arbetsbord med ekdetaljer och en fastklämd träskiva via en framtång, omgiven av verktyg och förvaringslådor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till arbetsytan har jag gjort lösa brickor så man slipper ha en massa smådelar på ytan när man jobbar. Här syns också baktången som enkelt monteras med endast en M8-ratt i en av dom rampamuffar som sitter i ekramen framför varje hålrad på bägge kortsidorna. Brickan med vinkelhakar är fäst med en ratt i eklistens T-spår och kan enkelt tas bort eller placeras om.
Arbetsbord med hålmönster, verktyg, lösa träbrickor och en utdragbar framtång i arbetsläge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På andra kortsidan har jag gjort olika skydd/underlägg för att skona arbetsytan vid skitjobb. Som ni ser har det redan använts.
Arbetsbänk med konsolskenor och lätt smutsade skyddsplattor i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På denna kortsidan finns dubbla elkontakter och en verktygstavla med lite olika saker som används frekvent vid arbetsbordet.
Värkstad med arbetsbord utrustat med konsollskenor, lådfronter i ek, verktygstavla och utdragbar framtång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slutfundering:

Målet var att bygga ett större måttanpassat MFT-bord än mitt gamla Festoolbord. Underredet skulle ha lådor till förvaring. Det blev 21 stycken lådor. Alla tillbehör skulle vara enkla att montera och det skulle vara stabilt och enkelt flyttbart. Ingenting fick sticka utanför arbetsytan då barnbarnet är väldigt intresserade av att "bamma" och använda "skuvdragare". Han älskar också att "tomborra" med Boch PBD-40 pelarborren. Många knappar och rattar man kan trycka och vrida på!
Dom fyra låsbara dubbelhjulen i kanterna är onödiga. Det hade gått bra med vanliga. Bänkens tyngd gör att den är otroligt stabil och man får verkligen ta i för att flytta den. Höjden 91cm blev perfekt och arbetsytans storlek är kanon att jobba med. Att sedan min"gåbortssåg" Bosch GTS 10XC hamnade 5mm överarbetsytan blev en bonus. Jag sågade upp alla lådämnena av grannens gamla garderober (126 stycken) med den sågen och arbetsbänken som utmatningsbord. Otroligt enkelt med ett stort utmatningsbord!
Nu är det bara att jobba in sig och komma på nya smarta lösningar till "Snickarboa" men det lär nog dröja ett tag. Våren har kommit och "arbetsministern" har trädgårdsönskemål. Kanske blir det en blöt vår så man kan ta skydd i "Snickarboa"!

Anpassad arbetsbänk i verkstad med bänkskivor, lådor och monterade verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ErikWestman och 34 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Hej!

Jag skull vilja ha lite tips och smarta tankar när jag skall bygga ett nytt MFT-bord.
Idag har jag ett stort Festoolbord där jag har monterat ramen med skivan på två hurtsar.
Hela paketet är hjulförsett.
En ny genomfärgad skiva i måtten 1690mm x 1220mm x 19mm har införskaffats. Det är den största ytan som jag får plats med i verkstaden. Toby´s fina fräsmall finns också för håltagning av bordsytan. Dessutom har jag 6 st. bänkskåpsstommar med höjd 60cm, djup 60cm och bredd 40cm i svart utförande
Jag undrar om det är någon som har fräst egna T-spår i hårdträ? Jag har väldigt mycket gammal ek (25 år) och skulle gärna konstruera bordskivans nya ramverk i ek i stället för aluminiumprofiler. Det blir roligare att bygga och jag tycker om att ha vackra redskap i snickarboa.
Jag tar gärna emot tips och smarta lösningar som gör arbetsbordet mer funktionellt.

Mvh/Dagd
Hej, vart kan man köpa dessa skivor???
larry_wijk@msn.com
 
Hej Larry!

Är det MFT-mallen du menar?
Eller är det den svarta bänkskivan i Valchromat?

Dag
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
Såg att du gjorde hålen själv. Önskade köpa en skiva eller två för att bygga ett bord.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.