Jag har en bekant som hävdar att min synliga rördragning parallellt med golvet och ca 180 mm över golvet, inte skulle vara enligt regelverket. "Det som är godkänt är rördragning uppe vid taket" hävdar han bestämt.
Jag har Googlat runt och finner inga regler om detta.
Mitt badrum är i en sommarstuga och en "nykonstruktion". I övrigt har jag naturligtvis följt GVKs regler/rekommendationer avseende tätskikt, genomföringar mm mm.
Kan någon ge mig en länk till regler som hänvisar till "taknära rördragning"!

Jobbet är gjort och jag störs egentligen bara av att någon smäller mig på fingrarna med svepande kommentarer om att jag gjort fel! ;)
 
S
Det med rördragning är estetiskt och har med yrkesmässigt att göra , du kan dra dom diagonalt om det passar dig
Men är väl inte så snyggt
 
  • Gilla
Gustafspappa
  • Laddar…
Det är ju praktiskt (men inte nödvändigt) att dra rören uppifrån ner till duschen, men i övrigt så har det väl ingen betydelse. Blir nog i allmänhet kortare rördragning nere vid golvet.
 
  • Gilla
Gustafspappa
  • Laddar…
Det enda som är att anmärka på rördragning lågt är att rörinfästningen och ev rör/väggenomföring blir mer utsatt för vatten. Dock är det väl normalt endast ett problem i duschen?
Huruvida det de facto är regelvidrigt vet jag inte, men är intresserad av att veta.
 
  • Gilla
Gustafspappa
  • Laddar…
Din bekant snackar i nattmössan. Men man drar ofta rören uppe vid tak vid renoveringar av badrum i t ex lägenheter. Då slipper man göra hål i duschväggar, samt fästa rör i duschen där de utsätts för vattenbegjutning.
Det finns ingen regel som säger att du inte får dra rören 180 mm över golv
 
  • Gilla
Gustafspappa
  • Laddar…
H
du har rätt din polare har fel
 
  • Gilla
Gustafspappa
  • Laddar…
Krilleman
Måste man prompt dra rören längst golvet i en duschhörna så går det ju fint att limma upp klammerna. Även limma duschblandaren är på frammarsch!
 
  • Gilla
Gustafspappa och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.