Hej

Vårat nya kök som det ser ut i planeringsstadiet, vad tycker ni?
Vi hade tänkt ha Tidaholm Ek från Ikea och vitvaror i rostfritt från Husqvarna.
Golv ska vara i Oljad ek och bänkskivan blir nog åt det mörkgråa/svarta hållet.
Ovanför varje väggskåp ska spotar sättas upp samt även ovanför spishällen.

synpunkter emottages tacksamt :)
 
  • kket_001.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Upplägget är väl perfekt. Spishäll, diskho och kyl/frys bildar en triangel i enlighet med all praxis. Sen är ju kylskåpet ändå inom räckhåll från matbordet.

Inget att gnälla om för min del...
 
Tack för det Rico...det är alltid kul att höra andras åsikter, finns sånt som andra ser men
som man i planernadet blir helt blind för själv.
 
Bra planerat. Skulle dock valt en 80 bred diskbänk med två större hoar eftersom du ändå har ett 80 brett skåp under.
 
Hej Halloy

Håller med dig, och det kommer nog att bli det när
allt är klart.

 
Hej!

Jag har en liten fundering....blir det inte svårt att komma åt överskåpet längst till vänster? Underskåpet är ju en hörnmodell, blir det inte lättare om du väljer det där uppe också?

Annars tycker jag också att det ser bra ut!
 
Kommer inte lådorna att krocka och blockera varandra i hörnet?
 
ginnfilt skrev:
Kommer inte lådorna att krocka och blockera varandra i hörnet?
Jag tror också att det kan bli problem där, normalt (enligt vad kökskonsulenten på Ikea sade till mig) brukar man ha någon passbit på ömse sidor om hörnlösningen. Ikeas ritprogram (den gamla versionen i a f, har inte sett den nya) gör inte med automatik så att hörnlösningen blir rätt. Prata med en av deras kökskonsulenter, om du inte har gjort det redan, och stäm av så att det inte blir fel där.

Ang Liljans fundering - det stämmer att man kommer att få sträcka sig litet extra där men jag tycker att det blir snyggare som ni har ritat. Dels för att jag tycker att det ser rumphugget ut med hörnskåp om det inte finns skåp på båda sidor om det, dels för att det skulle se mindre luftigt ut med ett hörnskåp då det skulle komma närmare fönstret.

Ser att ni har inbyggnadsugn och mikro intill kyl/frys. Som jag just skrev i en annan tråd har jag hört från flera håll att man inte ska ha det, bl.a. från ugnstillverkare.
 
Varför ska man inte ha ugn intill frys/kyl..kan du utveckla det
 
Därför att det innebär att man placerar något som avger en massa värme intill något som jobbar för att hålla sin insida kall.
Som exempel, ett citat ur en broschyr med inbyggnadstips från Bosch:

"Bygg helst inte in ett kyl- eller frysskåp bredvid en inbyggnadsugn/-spis. Energiförbrukningen stiger och isoleringen tar med tiden skada. Om det inte går att
undvika bör tilläggsvärmeisolering monteras, t.ex. en värmeisoleringsplatta med aluminiumfolie som reflekterar värmen."
 
Hej!

Håller med ginnfilt om att det blir mycket snyggare med ett rakt skåp i hörnet. Hade precis så i mitt gamla kök och där fick saker stå som vi inte använde så ofta. Hade faktiskt skåp ända upp till taket (2.70) på det viset och det var inga problem med en pall och bänken att få fram saker därifrån.

Vad gäller kyl och frys bredvid varandra så hade vi så också. Det var heller inga problem. Kylen var inbyggnads, vilket ledde till två lager skåpvägg mellan kyl och ugn. Tror att en luftspalt/isolering/eller lite extra skåpvägg löser det problemet.
Naturligtvis är det viktigt med ventilation över och under dem också.

Är också en fan av öppen bänkyta utan överskåp, så om det inte absolut behövs, så kanske det blir lite luftigare utan vitrinen och skåpet till höger om spisen. Lite svårt att se på bilden. Eller några smala öppna hyllor. Annars, snyggt :D

/pinebar
 
Det ser trevligt ut, fast jag håller med om att överskåpet i hörnan kanske blir lurigt att nå.

Jag passar dessutom på att göra "reklam" för tråden som handlar om att universalmäta sitt kök, jag provade på detta kök, och fick ett mått på 850, med andra ord ganska gott om skåpsvolym också.
 
Hej

Jättekul att höra era synpunkter om min/vårat förslag till kök...
Vi kommer i alla fall att bygga in ugnen bredvid kylen och frys..är ju trots allt en
vägg i mellan så borde ju inte bli så varmt..
 
Ingvar skrev:
...är ju trots allt en vägg i mellan så borde ju inte bli så varmt..
Bosch-citatet som jag drog handlar just om inbyggnadsugnar, som ju alltid har minst en "vägg" av det slag du menar (d v s en skåpsida) mellan sig och ev kyl/frys. Så deras varning gäller just det du tänker göra och du borde alltså åtminstone ha extra värmeisolering där.

Det är inte bara en Bosch-idé heller. I manualen till vår nya inbyggnadsugn från Electrolux står det: "Vi avråder från installation av ugnen i närheten av kylskåp eller frys, vars effekt kan påverkas av ugnsvärmen".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.