H hul skrev:
3mm plywood vad är de? är de masonit du tänker på?

sedan räcker de inte med 40mm spikläkt du behöver även ströläst för att få godkänd ventilation
3mm plywood finns här dock finns inte masonit. Då hade jag inte haft detta bekymmer då förr i tiden användes vi masonit skivor innan ytterpanel i Sverige. Men branchreglerna ändras ju mer och mer så jag är kanske inte uppdaterad till 100 gällande nya regler med Träbyggnation
 
J justusandersson skrev:
Det låter som ett spännande projekt. Vad för sorts anknytning har du till Marocko?
Jag har inte någon speciell anknytning till Marocko bortsett från att jag nu bor där då klimatet är behagligare för mina leder.
 
Har en släkting som just nu håller på att bygga ett hus i trä i Tunisien som är grannlandet och där stöter dom tydligen på samma problem med material åtkomst och udda storlekar på virket så han valde importera allt direkt från Sverige.

Men han bygger utan vindpapp och plast på detta sätt utifrån och in
Ytterpanel stående
Spikläkt 45mm × 70mm med droppnos
Ventilationsregel 20mm ×45mm
Plywoodskiva
Isolering med Rockwool kraft
Spikläkt 45mm × 45mm
Dubbla plywood skivor
Osb 10mm
Gips 12mm
 
Han rekommenderade att då jag inte använder den dära Ventilationsregel i yttersidan så kan jag försjuta varannan spikläkt med någon cm så det finns cirkulation utrymme.
Vad tro ni?
 
A
K Killerbee skrev:
40mm Spikläkt för luftcirkulation
3mm plywood
150mm rockwool isolering
3mm plywood
50mm Spikläkt för luftcirkulation
50mm rockwool isolering
12mm Byggbräda liknande osb
12mm Gips / Träpanel
Lägg ett par distanser mellan plywooden och spikläkten för att få lie ventilation. Då kyls panelen av mha luftrörelserna varma, soliga dagar.
 
Material för Träbyggnation här är lika med noll. Så distansklossar får jag göra själv. Ha du någon idé dimensioner och material?
 
Vad tror ni om detta sättet istället för distansklossar för ventilation under fasaden -se bild
 
  • Illustration av träpanel monterad på reglar med ventilationskrokar som alternativ till distansklossar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Några remsor plywood borde räcka. 6 eller 9mm.
 
H
K Killerbee skrev:
Vad tror ni om detta sättet istället för distansklossar för ventilation under fasaden -se bild
Enligt svensk forskning i svenskt klimat är de inte tillräckligt.
I fullskaliga tester så har strö- samt spikläkt visat sig överlägset.
 
Jag förstår. Har dock inte tillräckligt med läkt åt båda hållen för tillfället. Så mina val står antingen distanskloss eller lämna 1 - 2 cm mellanrum mellan spikläkten. Eller beställa mer virke enbart för ströläkt och det skjuter byggtiden med 60 dagar.
 
Ska jag tejpa plywood skivorna skarvar med isol tejp eller låta dom vara tycker ni?ursäkta alla frågor men det är första försöket till bygge i det här klimatet
 
H
K Killerbee skrev:
Jag förstår. Har dock inte tillräckligt med läkt åt båda hållen för tillfället. Så mina val står antingen distanskloss eller lämna 1 - 2 cm mellanrum mellan spikläkten. Eller beställa mer virke enbart för ströläkt och det skjuter byggtiden med 60 dagar.
nä då skulle jag nog göra enligt bilden.
vadhar du för typ av fasad, lockpanel etc.?
 
Stående panel med lockläkt
 
H
K Killerbee skrev:
Stående panel med lockläkt
de är ju väldigt bra för ventilationen.
då skapas en inbyggd ventilation via lockläkten om du förstår vad jag menar.

jag hade gjort enligt din bild om jag även hade lockläkt, du får en extra säkerhet då.
 
Förlåt min nyfikenhet men varför bygger du inte som de lokala traditionerna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.