Mikael_L
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Varför skulle elförbrukningen rusa?
Jag gissar att du tänker på någon avfrostningsmekanism.
Vårt aggregat sköter det genom att vid behov öka frånluften, så att tilluften hålls varm.
Det funkar ju inte...
Du måste ju alltid ha balans mellan frånluft och tilluft, annars blir ditt hus lufttomt, vacuum, efter några halvtimmar ju.

Så ökar ditt aggregat frånluften så ökar naturligtvis den kalla tilluften lika mycket.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vårt aggregat beskrivs som att verkningsgraden är 95%. Och det är från en stor, välrenommerad leverantör.
Den siffran är nog ljug, eller åtminstone en våldsam försköning. :)
 
Mikael_L
Jag har varit med att installera diverse stora ventaggregat i hus med butiker, kontor, bostäder, höglager osv osv.
Roterande växlare är helt dominerande, kan knappast vara av annat skäl än att de vinner i verkningsgrad.
Trots detta har jag någon gång ibland varit med om att det projekterats in plattvärmeväxlare även i lite större aggregat

T.ex. i ett höglager där det var ett stort aggregat med typ 4kvm tvärsnittsarea på kanalerna som var utrustat med allt det vanliga, t.ex. roterande vvx.
Men sen fanns det en liten kontorsavdelning, och truckgarage och laddning och rum för ankommande och avgående gods, detta betjänades av ett mindre aggregat där de faktiskt hade satt in en plattvärmeväxlare, trots att kanalarean säkert var runt 1kvm. Så det var ju inget pytteaggreagat direkt.


Men när det kommer till små bostadsaggregat så tror jag det blir en annan femma. Även om nu en roterande skulle ha ett tiotal mer % i verkningsgrad, så ska man sen räkna in elförbrukningen av motorn, slitaget av denna och därmed service och reparation. Och till detta så är det mer komplicerad och dyrare produkt, som även detta tar av de pengar man sparar på uppvärmningen.

Så jag tror att motströmsVVX har sin plats på marknaden. Och den platsen är nog mest för små aggregat, i villor radhus osv.
 
  • Gilla
Torpare Harald och 2 till
  • Laddar…
I de lite större med plattvärmeväxlare är det den fulla separationen mellan sidorna man är ute efter. Tex där det finns några ämnen man inte vill få tillbaka ens små andelar av som lösningsmedel, avgaser, narkosmedel osv. Den lilla del som vänder i en roterande brukar tas omhand med sk renblåsningszon där det dumpas till frånluftsidan men det finns alltid läckage vid borsttätningar mm så måste man ha det under kontroll blir det plattvvx.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Denna del är också den del av gammal luft som skulle ut ur huset men som återvänder in, dvs en viss del matos och pruttlukt från toan återvänder alltid och sprids till alla rum med tilluft.
Dvs en av nackdelarna med roterande.
Den nackdelen är mer eller mindre bortbyggd genom att det dels brukar sitta en renblåsningssektion mellan frånluften & tilluften, dels genom att ha lite högre undertryck på frånluften än tilluften genom växlaren.
 
Snailman
Jag har en plattvärmeväxlare, nackdelen med den är dräneringsslangen, den går via nån slang med nån cirkel på (ska funka som vattenlås) till avloppet under diskbänken.

Minns inte om det är ovan eller under vattenlåset?

Jag har i stället lett slangen till en hink i skåpet.

Jag känner det som att vad hjälper det att avluft och tilluften är separata, när man har direktkontakt med avloppet.

Så jag förordar roterande värmeväxlare.
 
Roterande värmeväxlare behöver också avfrostning ibland, det sker genom att rotationshastigheten sänks.

Om man vill ha upp till 95% återvinning så finns bara ett alternativ: kammarvärmeväxlare (y)
https://omvarldsbevakning.byggtjanst.se/artiklar/2011/oktober/vassaste-varmevaxlaren/

Kammarvärmeväxlarna fick dåligt rykte under 80-talet då dom kunde ge pulserande ljud från ventilationen.

Jag har ett RGS 400 aggregat från regenair.
http://regenair-scandinavia.se/produkter/rgs/
Och det finns inga tendenser till pulserande i mitt system. :)

Inget behov av avfrostning oavsett utomhustemperatur. (y)

Även fuktåtervinnande.
Roterande vvx måste vara av hygroskopisk typ för att återvinna nån nämnvärd fukt.
 
Enda nackdelen med motströms är att risken för frostbildning är större. Frostfritt är motströms betydligt effektivare men frågan är om det faktiskt finns någon som har siffror på hur mycket det gör i faktisk skillnad?

Jag gillar också den enklare kärnan utan rörliga delar men energibesparing får gå först
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Varför skulle elförbrukningen rusa?
Jag gissar att du tänker på någon avfrostningsmekanism.
Vårt aggregat sköter det genom att vid behov öka frånluften, så att tilluften hålls varm.
När vi skulle sätta i.ventilation i huset så alla 4 firmor vi kontaktade gav offerter på båda varianter och alla angav att tar man motströms så måste det finnas dränering och förvärmning.
Förvärmningen skulle hindra aggregatet att frysa på vintern då det är -20 - -30 som inte är ovanligt här.
Även eftervärmare var det tal om, och det har vi installerat nu också men vi behöver inte använda det även fast det är som kallast.
En kollega på jobbet har nån variant av motströmsväclare, iofs gammal men han säger att den lägger av på vintern och sen bryr han sig inte om den fören på våren då det tinar och går att starta upp igen.
Inte så bra för huset eller innemiljön men men.
 
T TheGame skrev:
När vi skulle sätta i.ventilation i huset så alla 4 firmor vi kontaktade gav offerter på båda varianter och alla angav att tar man motströms så måste det finnas dränering och förvärmning.
OK, det är naturligtvis olika beroende på var man bor. Här blir det sällan kallare än -10°C.
Då och då, när det är kallt och fuktigt ute, ökar aggregatet på utelufen, så att värmeväxlarbatteriet, värms lite mer än det vanliga.

Dränering har vi, men det är bara ett 12 mm kopparrör, som leder ner och mynnar ovanför en golvbrunn.
Enkelt, eftersom aggregatet sitter i tvättstugan.
Någon förvärmning har vi inte.
Ingen annan uppvärmning i huset än en luft/luft-värmepump faktiskt.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
OK, det är naturligtvis olika beroende på var man bor. Här blir det sällan kallare än -10°C.
Då och då, när det är kallt och fuktigt ute, ökar aggregatet på utelufen, så att värmeväxlarbatteriet, värms lite mer än det vanliga.

Dränering har vi, men det är bara ett 12 mm kopparrör, som leder ner och mynnar ovanför en golvbrunn.
Enkelt, eftersom aggregatet sitter i tvättstugan.
Någon förvärmning har vi inte.
Ingen annan uppvärmning i huset än en luft/luft-värmepump faktiskt.
Ok.
Ja -10 så känns det ju inte som att frysrisken då är så farligt men hade det varit -30 så tror jag det hade blivigt ordentlig isbildning.
Jag råkade själv en vinter ut för att drivremmen gick av då det var -30 ute. Det såg ut som en igenisad frysbox inne i aggregatet.
Jag har mitt aggregat uppe på kallvind så själva maskineriet står i sträng kyla under vintern.
Det kanske är skillnad om man har aggregat innomhus och andra förutsättningar då som gäller.
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Roterande värmeväxlare behöver också avfrostning ibland, det sker genom att rotationshastigheten sänks.

Om man vill ha upp till 95% återvinning så finns bara ett alternativ: kammarvärmeväxlare (y)
[länk]

Kammarvärmeväxlarna fick dåligt rykte under 80-talet då dom kunde ge pulserande ljud från ventilationen.

Jag har ett RGS 400 aggregat från regenair.
[länk]
Och det finns inga tendenser till pulserande i mitt system. :)

Inget behov av avfrostning oavsett utomhustemperatur. (y)

Även fuktåtervinnande.
Roterande vvx måste vara av hygroskopisk typ för att återvinna nån nämnvärd fukt.
Detta aggregat är jag väldigt sugen på.

Jag jobbar som ventilationstekniker, och i yrket har man ju sett det ena och andra.

Roterande vvx smutsar ned då remmen slits. Motorn väsnas, och tillslut läcker olja. Eller motorupphängningen går sönder.
Duschar man luktar det i hela huset.

Jag står själv inför byte av aggregat då vårt nyköpta hus från 1983 har ett RDAA aggregat. Läckande korsströmsväxlare med endast förvärme. något hög avluftstemp haha.

Det som talar främst mot motströmsväxlare är effektbehovet vid avfrostning.
Att minska tilluftsflödet är ju korkat, då drar man ju in kalluft ändå i huset.

Nu har ju swegon gold och IV envistar sektionerat upp vvx så den avfrostar halva vvx och sedan andra halvan.
Jag väntar på utvärdering av denna funktion i ett flerbostadshus med Gold PX.

Dock finns inte denna lösning på småbostadsaggregat än.

Om de har fått till det så att den inte behöver köra full bypass vintertid så är det ett mycket önskvärt system.

Annars är rgs ett väldigt bra alternativ som det låter. Enda nackdelen är att det inte är toppmatat, det är lättare att sköta om sina system om de är lättillgängliga.
 
  • Gilla
Jarlingar
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Vilken växlare har du kow?
Jag har ett Heru aggregat och det ligger oftast på runt 85 % verkningsgrad.
Vårt är Fresh Renovent M300.
Jag tror inte att Fresh säljer det längre, men har för mig att det är tillverkat i Nederländerna.
 
  • Gilla
Christoffer Källberg och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det funkar ju inte...Du måste ju alltid ha balans mellan frånluft och tilluft, annars blir ditt hus lufttomt, vacuum, efter några halvtimmar ju.
Så ökar ditt aggregat frånluften så ökar naturligtvis den kalla tilluften lika mycket.
Det är bara korta stunder som den ökar farten, typ fem minuter.
Och huset är ju inte helt tätt så det funkar nog. Har gjort det hittills i alla fall.
Och du vet väl att man "alltid" justerar fläktarna så att frånluft går med 10% högre effekt än tilluft-fläkten. För att man inte skall få in fuktig inomhusluft i isoleringen i väggar och tak.

Men så här ser alltså underverket ut. Sitter över vår 100 l varmvattenberedare, och båda droppar ut i samma golvbrunn i ett hörn i tvättstugan. Dräneringsrören går naturligtvis inte ner i avloppet, utan mynnar ut strax ovanför golvbrunnen:
Värmesystem med frånluftsvärmepump ovanför varmvattenberedare, rörledningar och brandsläckare i tvättstuga
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vad har du för verkningsgrad på ditt aggregat KOW? Och din cykel för avfrostning hur styrs den via tryckfallet över VVX? Att det krävs även i Laholm under normalvinter är helt klart.

I fall som ditt ger ju inte några % hit eller dit så stort utfall i absoluta tal så enkelhet, driftsäkerhet är mycket värt. Annars är det mycket justerade siffror i de här fallen. Tex att använda temperaturverkningsgrad och inte ens räknat på energin. För att inte tala om nästa steg att se på större del av systemet med specifikt fläktarbete osv. Då kommer de roterande oftast i överläge ganska snabbt vid lite större don.

Intressant att Bengt Svensson på IVP var med i någon länk tidigare som useless la in. Pensionär nu men jobbar en hel del med detta fortfarande en mycket engagerad person. Och nöjd med deras nya lab där de kan utföra samma tester som numera går under Eurovent för att man ska kunna ha vettiga jämförelsetal mellan fabrikaten.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Vad har du för verkningsgrad på ditt aggregat KOW? Och din cykel för avfrostning hur styrs den via tryckfallet över VVX? Att det krävs även i Laholm under normalvinter är helt klart.
Verkningsgrad:
Vet ej, men antar att det är 90 - 95%. Kan inte mäta detta själv, men det är varmt och skönt i hela huset tack vara att den uppvärmda luften vispas runt.
Avfrostning:
Vet ej, men antar att det är tryckfallet som styr när frånluft-fläkten ökar.
Men uppskattningsvis har den ökat frånluften bara ca 10 ggr i vinter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.