Hej,
Jag blev chockad när jag skulle inhandla spiro rör för kanaler till ett FTX aggregat.
150 spänn bara för en 125 böj t.ex. Jag behöver 15 st bara av dessa + mycket annat! :'(
Jag tror att det i stället är möjligt att använda helt vanliga avloppsrör, markavlopps-eller "gråa" i.s.t.f. dessa spiro rör. ::)
Borde ha flera fördelar, frånsett att det kostar 1/5 av spiro. Säkert mycket tystare, helt vattentäta, lätta att montera, lätta att kapa e.t.c.
Är jag helt snett på det?
Vad har ni alla duktiga här på forumet för uppfattning??
 
Uponor håller på att lansera ventilationskanaler i plast för bostäder.

Uponors sida är nere just för tillfället men normalt så finns broschyrmaterial här:

http://www.uponor.se/ifs/files/Upon...te/Brochures/ventilation_lanseringsfolder.pdf

http://www.uponor.se/ifs/files/Uponor/swe/Presentation/Website/Brochures/ventilation_konsument.pdf

Har själv inte hunnit titta närmare på kanalerna men det lär ska vara betydligt billigare än vanlig spiro.

Skillnaden mot vanliga avloppsrör är att kanalerna är anti statiska. Jag tror kanalerna är tunnare och lättare också.

/Patrik
 
Hej Canuto!

Jag har precis installerad ventilationen i mitt hus i väntan på en frånluft värmepump.
Jag var inne på att köpa på nätet på  www.ventilationsbutiken.se. De hade bra priser och har även plast rör. Jag var inne på att köra med plaströr och ringde runt i Uppsala på alla ventilationsfirmor men alla skrattade när jag sade att jag ville lägga plaströr  ;D. Det hela slutade med att jag körde med spirorör. Jag köpte aldrig mina saker på  www.ventilationsbutiken.se men om jag skulle göra om det så skulle jag köpa där. Det blev nämligen dyrare en vad min ventkille hade sagt  >:(
 
Hej Montana.
Jag kan inte förstå att man skrattar.
Det är helt klart mycket bättre att använda plaströr än att använda ett gammalt förlegat plåtrörssystem.
Problemet är de stora plåtrörstillverkarna Lindab & andra.
Dom skrattar av rädsla!
Dom är livrädda för dom vet att plast har alla fördelar och i princip ingen nackdel.
Dom skulle i ett slag bli utan produktion och försäljning av sina antika produkter.
Produkter som ju är intimt förknippade med VVS branchen....................
Icke desto mindre finns det redan i dag vissa mindre system på marknaden som använder plaströr.
Plast kommer stort, var så säker!
Ett alternativ som jag funderar på, är att installera ett system med 3-4 st 50 mm paralellkopplade antistatbehandlade centraldammsugare rör.
Fungerar garanterat tyst, billigt och är ett rent system ::)?
Bara att koppla ihop i ändarna och ansluta till ett FTX system eller fläkt eller självdrag.
Lätta att rengöra. koppla bara till dammsugaren och, vips är det rent.
Ev.skulle man kunna suga eller blåsa igenom en "rengörningsboll".
Inget strul som med spiro rör.
Till ett sådant system finns allting komplett, böjar, vinklar e.t.c.
Vad tyx??
Skulle det fungera?

 
Gula plaströr för el är antistatiska.... kan kanske vara något?

 
Tja, teoretiskt skulle det kanske oxå fungera.
Vad säger att man inte kan paralellkoppla en 10 st 20 mm rör?
Skulle kosta 110 :- för 3 meter. ::)
 
Ett alternativ som jag funderar på, är att installera ett system med 3-4 st 50 mm paralellkopplade antistatbehandlade centraldammsugare rör.
Fungerar garanterat tyst, billigt och är ett rent system ?
Bara att koppla ihop i ändarna och ansluta till ett FTX system eller fläkt eller självdrag.
Lätta att rengöra. koppla bara till dammsugaren och, vips är det rent.
Ev.skulle man kunna suga eller blåsa igenom en "rengörningsboll".
Inget strul som med spiro rör.
Till ett sådant system finns allting komplett, böjar, vinklar e.t.c.
Vad tyx??
Skulle det fungera?
Väldigt opraktiskt att komma med 10 st rör närmast aggregatet, eller att försöka ansluta 4 st rör till ett och samma don eller ljuddämpare, tryckfallet skulle antagligen bli högre, och framför allt mycket längre installationstid.

/Patrik
 
Canuto skrev:
Tja, teoretiskt skulle det kanske oxå fungera.
Vad säger att man inte kan paralellkoppla en 10 st 20 mm rör?
Skulle kosta 110 :- för 3 meter. ::)

Ok, jag ska kanske förtydliga mej:
De gula rören man exempelvis lägger i mark finns i feta dimensioner precis som avloppsrör. Jag menar inte VP-rör...

Jag vet inte om de orangefärgade telerören också är antistatiska...
 
Aha!
E dom släta på insidan?
 
Jo, de är släta, precis som avloppsrör.

En anektdot:
När isoleringsfirman skulle spruta Ekofiber (tuggat papper, typ) så upptäckte jag hur statisk isoleringen blir när man sprutar den. Man ser ut som ett grått papperstroll efter ett tag.
Killen som sprutade hos oss berättade att de körde med en stump avloppsrör i slangens ände i tidernas begynnelse. Problemet var att det där jäkla röret blev så statiskt att man nästan fick hjärtflimmer av stötarna. Då kom nån genialisk snubbe på att i princip idenstiska elrör finns - och de blir inte statiska.
 
Pasta skrev:
Uponor håller på att lansera ventilationskanaler i plast för bostäder.

Uponors sida är nere just för tillfället men normalt så finns broschyrmaterial här:

[länk]

[länk]

Har själv inte hunnit titta närmare på kanalerna men det lär ska vara betydligt billigare än vanlig spiro.

Skillnaden mot vanliga avloppsrör är att kanalerna är anti statiska. Jag tror kanalerna är tunnare och lättare också.

/Patrik
Varför måste rören vara antistatiska??? Fastnar dammet annars? Jag håller på med vent. i mitt hus och de rör som sitter där idag ser ut som avloppsrör.
 
Ja du har själv svaret, i statiska kanaler fastnar dammet.
I anti statiska kanaler följer dammet med och fastnar i ev filter i luftbehandlingsaggregatet och kannalsystemet hålls rent.

/Patrik
 
Canuto skrev:
Tja, teoretiskt skulle det kanske oxå fungera.
Vad säger att man inte kan paralellkoppla en 10 st 20 mm rör?
Skulle kosta 110 :- för 3 meter. ::)
Du behöver 40 såna rör för att få samma tvärsnittsarea som en 125-kanal. Låter lite omständigt...
 
Nån som har monterat in plaströr? Sitter och velar mellan plast å spiro... Spiro har billigare rör men dyrare kopplingar.
Alla delar jag behöver finns inte i plast men det ska funka att kombinera tydligen...
 
Kanske några fler som har använt plaströr nu ett par år senare? Finns det några erfarenheter? Hur är det med ljudnivån t.ex., det borde väl kunna bli lite tystare med plast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.