Tomrum ovanför en spis i ett 60-talskök med kolfilterfläkt och synliga eluttag och kablar, väntar på att täckas för.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett 60-talskök med vit kolfilterfläkt ovanför spisen och ett öppet tomrum ovanför fläkten med synliga sladdar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utrymme ovanför en spis med en kolfilterfläkt och lösa kablar, inför förslag till installation av en lucka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har ett 60-talskök med kolfilterfläkt ovan spisen och tomrum däröver. Se bilder!

Jag vill täcka för tomrummet med en lucka, eller det enklaste möjliga. Jag har gått och dragit på det alltför länge, men nu kommer mäklarfotografen om ett par dagar, så det börjar brinna i knutarna!

Har 12mm mdf, snickerigrund och snickerifärg. Hur ska jag fästa luckan enklast, snabbast, billigast möjligt?
Har sticksåg och en (dålig) cirkelsåg. Bygghandeln är inte heller lång bort med alla beslag etc.

Utmaningen blir ventilationen som måste dras ut genom luckan. Helst ska luckan även vara lätt demonterbar för åtkomst av uttag vid behov.

Tar tacksamt emot alla tänkbara tips!

(Skåp har jag för övrigt uteslutit pga att måttet är 55 samt att det inte är helt kostnadseffektivt.)
 
H
O Obygd skrev:
[bild] [bild] [bild]
Har ett 60-talskök med kolfilterfläkt ovan spisen och tomrum däröver. Se bilder!

Jag vill täcka för tomrummet med en lucka, eller det enklaste möjliga. Jag har gått och dragit på det alltför länge, men nu kommer mäklarfotografen om ett par dagar, så det börjar brinna i knutarna!

Har 12mm mdf, snickerigrund och snickerifärg. Hur ska jag fästa luckan enklast, snabbast, billigast möjligt?
Har sticksåg och en (dålig) cirkelsåg. Bygghandeln är inte heller lång bort med alla beslag etc.

Utmaningen blir ventilationen som måste dras ut genom luckan. Helst ska luckan även vara lätt demonterbar för åtkomst av uttag vid behov.

Tar tacksamt emot alla tänkbara tips!

(Skåp har jag för övrigt uteslutit pga att måttet är 55 samt att det inte är helt kostnadseffektivt.)
skruva fast en regel på var sida lika mycket indraget som mdf bygger.
skjut fast mdfen i reglarna med dyckert
måla över skallarna
 
Det är precis vad jag har planerat. Dock är jag osäker på hur väl reglarna fäster på de ihåliga skåpssidorna.
Jag hade tänkt använda skruv för att få skivan något demonterbar.

Frågan är också hur snygg min kapning av mdf:en blir med mina verktyg. Inte snyggt precis om det glipar i skarvarna! Kanske finns det någon list att fästa i skarven för att dölja skavankerna?

Förslag på hur jag får ventilationen ut genom frontskivan?
 
H
O Obygd skrev:
Det är precis vad jag har planerat. Dock är jag osäker på hur väl reglarna fäster på de ihåliga skåpssidorna.
Jag hade tänkt använda skruv för att få skivan något demonterbar.

Frågan är också hur snygg min kapning av mdf:en blir med mina verktyg. Inte snyggt precis om det glipar i skarvarna! Kanske finns det någon list att fästa i skarven för att dölja skavankerna?

Förslag på hur jag får ventilationen ut genom frontskivan?
du har en cirkelsåg så lägg bara något som du kan ha som anhåll typ en regel så kommer du få finna raka snitt.

mycket snyggare om du spikar den framifrån och drar skruvar från insida skåpen i reglarna.
så behöver du låsa skivan någon gång så skruvar man ut skruvarna i skåpen och tar ner regel + skiva.

gällande ventilation är de enklaste att åka till typ Byggmax eller liknande och köpa ett ventliationsgaller typ som man har till kylskåp och såga upp ett hål i skivan med stick såg, behöver inte vara snyggt ramen på gallret kommer täcka de
 
Jag har under natten kommit på hur jag ska lösa mitt problem! Jag sätter två reglar längs skåpsidorna, där fästet är bra. Breda nog att de täcker springan mellan fläkt och skåp. Samma regel kan jag också kapa och fästa var sin horisontella del längs skåpets underkant. Borde räcka med 25x25 trots att springan är 30. Tänker för att slippa vibrationer från fläkten som fortplantar sig in i skåpstommarna. Är springan för bred kan jag täta den med t.ex. fönsterlist.
Förskjutet på dessa reglar fäster jag sedan skåplucksmagneter som jag sedan kan klicka fast en rektangulär skiva på. Den rektangulära skivan kan jag dessutom dela i två, för att lättare kunna mecka ventilationen på plats i överdelen.
Ventilationen kräver att röret dras fram med en 90˚ böj och en ventil kan då fästas på den övre delen av luckan. Det blir lätt geggigt i köksventilationen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.