Sen var det dags att skära upp hålet till röklådan. Jag använde vinkelslip och kapskiva 125x2,0. Sågade upp mer eller mindre hela hålet men sparade någon cm lite här och där så att luckan var fixerad till fastsvetsning av gångjärnen. Luckan slog sig lite i två hörn men kan nog banka till det lite senare. Fastsvetsningen gick som planerat. Inte snyggaste fogarna men dom sitter som berget :)

Gångjärn fastsvetsade på en orange röklåda med märken efter arbete med vinkelslip, i en verkstadsinställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Orange röklucka i verkstad med påsvetsade gångjärn och uppsågat hål, omgivet av verktyg och svetsutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jodå, det ser ut att kunna bli ganska bra. Funderade ett tag på motvikter på luckan om den skulle vara för tung för att lyfta men det behövs nog inte. Den var inte så farligt tung faktiskt :cool:

Öppen, rostig, orange lucka på en byggkonstruktion i en verkstad med verktyg omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stor orange cylinderformad lucka på arbetsbänk i verkstad med verktyg runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snål-Jocke
  • Laddar…
Det var ungefär vad jag hann med idag. Nu är allt nedpackat och det blir nog inget gjort förrän söndag tidigast.

Nedpackade verktyg och byggmaterial, inklusive en gasflaska, väntar på fortsatt användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
nino nino skrev:
Blir väl att stort as det där?
Inget man vevar igång för en pulled pork? Utan hellre 4-10 st?

Nja den blir hälften så stor som jag tänkt från början ;)
På sista bilden där allt ligger på EU-pallen får du kanske mer en uppfattning om hur det kommer se ut?
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Chaly Chaly skrev:
Kul! kommer också följa detta bygge! Har själv haft ögonen öppna efter lämpligt material att bygga en dylik av under ett par år men inte sprungit på nåt ännu. Blev sugen för ett par år sedan efter något bygge jag såg på youtube... Nu blir jag sugen igen!
Kör oftast mina revbensspjäll i vanliga klotgrillen än så länge...
Tackar! :)

Jo, jag har dammsugit youtube och diverse amerikanska grillforum hela vintern och samlar idéer. Efter en tur till skroten hade jag två cylindrar att börja bygga med. Har som sagt alla ritningar i huvudet och min erfarenhet av sådana hör projekt är att man kommer att ändra sig en hel del under resans gång. Men det är helt ok :D
 
Hur tänker du göra eld lådan?
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Hur tänker du göra eld lådan?
Den kommer att sättas på tvären Snett under högra hörnet på röklådan.
 
Inte helt med på konstruktionen, gissar du gått på rekommendation på tjockplåt för att hålla jämna temperaturer. Min erfarenhet är att svåraste är att hålla ner temperaturen. Tänk till i konstruktion an eldlådan så inge tjuvluft kan komma in. Bifogar en bild när jag rökte julskinka i -10.
 
  • Termisk bild av en rökning av julskinka där temperaturer visas på en skärm.
B larry78 skrev:
Inte helt med på konstruktionen, gissar du gått på rekommendation på tjockplåt för att hålla jämna temperaturer. Min erfarenhet är att svåraste är att hålla ner temperaturen. Tänk till i konstruktion an eldlådan så inge tjuvluft kan komma in. Bifogar en bild när jag rökte julskinka i -10.
Jag förstår det. Jag har ju inte presenterar några ritningar. Jag kommer att använda tjock plåt till baffle plåten (5-6mm).
Var menar du tjuvluft riskerar att komma in? Det kommer finnas två vridspjäll som ska monteras på varje gavel. De kommer att kunna stängas helt. Sen kommer en gaveln att vara öppningsbar med vertikala gångjärn (som en dörr), för att lägga i vedträn. "Dörren" kommer att tätas med eldfast garn (sånt som man tätar öppna spisar och kaminer med).
Var menar du att jag ska se upp med tjuvluft? Frän röklådan? Den kommer också att tätas med garn längs med underkant på locket och även ev kommer toggle clamps att monteras för att lägga tryck på locket.

Ser najs ut med julskinka. Får testa det till jul :cool:

Förresten! Du får gärna presentera din smoker i denna tråden :geek:
Vad jag kan tyda på bilden verkar det vara en Reverse flow?
 
Redigerat:
Jag fick tjuvdrag vid eldningsluckan så spjällen gjorde inte så mycket nytta. Kolla på en kamin så ser du de sällan är helt plana. Jag hade även svårt att få tätningsbanden sitta kvar oavsett lim. Det var bara 3mm gods i den jag hade och konstruktionen är nog samma som du tänkt dig med en plåt i botten för att rökgaserna skall gå längre väg och jämna ut temperaturen. Upplevde dock första 30cm är väldigt mycket varmare än resten. Köra under 100 grader sommar halvåret var svårt, lättare med 200 :)
 
Plåttjockleken är avgörande när det gäller att kunna hålla en stadig låg temperatur. Ja självklart tätheten också.
Många jänkare moddar sina billigare offsets med värmelagrande stenar eller heat baffle plåtar för att få upp trögheten. Att försöka sig på en riktig rökning med tex Landmanns offsets som säljs i Sverige är omöjligt tackvare att de är gjorda av typ aluminium folie.
 
B larry78 skrev:
Jag fick tjuvdrag vid eldningsluckan så spjällen gjorde inte så mycket nytta. Kolla på en kamin så ser du de sällan är helt plana. Jag hade även svårt att få tätningsbanden sitta kvar oavsett lim. Det var bara 3mm gods i den jag hade och konstruktionen är nog samma som du tänkt dig med en plåt i botten för att rökgaserna skall gå längre väg och jämna ut temperaturen. Upplevde dock första 30cm är väldigt mycket varmare än resten. Köra under 100 grader sommar halvåret var svårt, lättare med 200 :)
Aha ok! Bra att veta. Då ska jag lägga lite extra krut på att få tätningen att sitta kvar till eldningsluckan.
Den första halvan blir nog varmare hur man än gör. Men så länge det inte är dubbelt så varmt så ska det väl funka?:)
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Plåttjockleken är avgörande när det gäller att kunna hålla en stadig låg temperatur. Ja självklart tätheten också.
Många jänkare moddar sina billigare offsets med värmelagrande stenar eller heat baffle plåtar för att få upp trögheten. Att försöka sig på en riktig rökning med tex Landmanns offsets som säljs i Sverige är omöjligt tackvare att de är gjorda av typ aluminium folie.
Jepp, jag har samma tänk. Godset i mina cylindrar är ju 6 mm och tänkte att baffle plåten ska bli samma. Detta är ny mark för mig och jag har ingen kompis som har provat något liknande att jämnfördelat med. Så det kommer blir lie learning by doing både genom bygget och sedan rökningen.
Såg en sådan offset från landmann sist jag var på hornbach. Den såg....fattig ut :cool:
 
Undra om du inte skall ha samma hål diameter ut från elddelen som du har skorstensdiameter. De hade inte jag. Det finns även förhållande mellan allt för att få rätt flöde, inget jag märkte skillnad om jag körde kort eller lång skorsten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.