Hej!

Har en teoretisk fråga här.

Om man ser till att ens hus är sålt med ett långt framflyttat inflyttningsdatum
får man då exempelvis bygga ett hus med samma pris som ens försäljningspris?

Frågan handlar om man är ”garanterad” att få flytta med sitt bolån till ny adress om man inte behöver låna mer pengar.

Det vill säga kan banken lägga sig i vad man bor om man redan har ett tidigare bolån?

Förutsättningarna utgår jag då ifrån givetvis att skattesatsen är identisk eller mindre och driftkostnaderna är identiska eller mindre?

Har inte riktigt hittat ett svar på detta, dvs det blir mer att överlåta bolånet till ny fastighet med samma belopp där den ena delen då är motsvarande anskaffningskostnad så att säga.

För att vara övertydlig.

Du har ett hus värt 9 miljoner som du säljer. Lånet du har är 5 miljoner.

Du köper en tomt för 4 miljoner och har således 5 miljoner kronor att bygga för.

Har någon gjort detta?
 
  • Gilla
tobbetk
  • Laddar…
Ett bolån är kopplat till panten i fastigheten (eller bostadsrätten). Och gäller för just den bostaden. Du kan inte automatiskt räkna med att banken skall acceptera att du köper en ny bostad. Lån flyttas normalt sett inte över, även om det teoretiskt kanske är möjligt.

"Det vill säga kan banken lägga sig i vad man bor om man redan har ett tidigare bolån?" Ja självklart kan banken lägga sig i.

Men för att ta ditt exempel, under förutsättning att du har inkomst som banken anser räcker för att klara ett lån på 5 milj. så kommer banken att bevilja lånet på de förutsättningar du beskriver.

Men det handlar inte om vad det kostar att bygga huset, utan vad det färdiga huset kan antas vara värt. Bygger du för 5 milj. på fel plats, så är huset kanske bara värt 2,5 milj när det är färdigt.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Vad skulle vinsten vara, att inte omfattas av de nya amorteringskraven?
 
Detta borde ju inte vara något problem så länge att där du bygger är tillräckligt bra priser så du inte har för hög belåningsgrad.
 
Ja det funkar, vi gjorde så när vi sålde vårt hus, vi hade bra/låga räntor, vi frös lånen i 8mån till nya huset var klart..
 
Vi fryste våra lån i 8mån när vi sålde vårt gamla hus,
 
Mycket spännande hur länge sedan var detta och vilken bank har du?

H Husqvarna220Ac skrev:
Ja det funkar, vi gjorde så när vi sålde vårt hus, vi hade bra/låga räntor, vi frös lånen i 8mån till nya huset var klart..
 
R rickard_89 skrev:
Frågan handlar om man är ”garanterad” att få flytta med sitt bolån till ny adress om man inte behöver låna mer pengar.
Det vill säga kan banken lägga sig i vad man bor om man redan har ett tidigare bolån?
Huset/fastigheten har väl pantbrev, som är säkerhet för lånet, och kan värderas helt olika.
Det gamla och det nya huset är ju två helt olika objekt, och värderingen av de två har inget samband alls.
Så att du skall vara "garanterad" att få samma lån på den nya fastigheten har jag svårt att se.
Det måste ju helt och hållet bero på fastighetens egenskaper, dvs värde på en öppen marknad.
 
Förutsatt att nya huset blir värt lika mycket eller mer är det högst sannolikt att banken går med på detta.
 
Förr var det ju vanligt att köparna tog över lånet. Lånen är snarare knuta till fastigheten än personen. Det finns inga garantier för att banken erbjuder ett nytt lån till samma villkor. Det är helt upp till banken.
 
  • Gilla
Sylvestris och 1 till
  • Laddar…
Jag tänker just på faktorer såsom nya amorteringskrav etc för jag menar närt mitt hus köptes fanns inte alla regler som finns idag.

D Daniel 109 skrev:
Förr var det ju vanligt att köparna tog över lånet. Lånen är snarare knuta till fastigheten än personen. Det finns inga garantier för att banken erbjuder ett nytt lån till samma villkor. Det är helt upp till banken.
Det
 
När det gäller amorteringskrav så kan du inte ducka för det genom att ”behålla lånet” det räknas som ett nytt lån.
 
  • Gilla
Sylvestris
  • Laddar…
Det känns som du fokuserar på fel problem.
När det gamla huset är sålt och du bor i det färdigbyggda nya så ser jag inget större problem.

Jag tolkar ditt första inlägg som att du vill börja bygga ett nytt hus innan överlåtelsen är klar på det gamla.
Då kommer du att ha lån på båda fastigheterna samtidigt, och det finns ju inget att "flytta över" förrän överlåtelsen av den gamla är klar.

Ditt problem är alltså att övertyga banken om att få låna pengar till en ny tomt + husbygge innan du har fått betalt för den gamla fastigheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.