Hej.

Går som lärling på en mindre firma och som rubriken lyder går det sådär för mig. Gick inte bygg i gymnasiet så har inte så mycket förkunskaper. Dock tycker jag det är väldigt roligt. Men till problemet:

Det känns det som jag bara är i vägen, känner mig helt värdelös. Och han som jag brukar gå bredvid har gnällt till chefen. Att jag måste jobba snabbare osv. Så det känns inte riktigt som att han vill ha mig med.

Går i tankarna att helt sonika ge upp snickardrömmen och gå tillbaka till mitt gamla jobb.

Hur ska en lärling "vara" enligt er?
 
  • Gilla
KnegarnDegarn
  • Laddar…
Fråga vad som ska göras och göra det som han/hon får till svar och allra helst ta tag i uppenbara göromål på egen hand. ALDRIG stå med telefonen i handen.
 
Det som behövs är livsvisdom. Kan inte hitta på ett bättre ord. Det ungdomar i allmänhet saknar är självkänsla. Icke att förväxla med självmedvetenhet som är en förskräckligt frånstötande egenskap.

Ditt problem är att du tror för mycket om hur andra vill att du skall vara. Det gör att du visar ditt intresse på ett sätt som gör dina handledare trötta. Ingen vettig människa vill bli guru. Alla vettiga människor blir glada och hjälpsamma om någon visar genuint intresse av att lära sig något av det de kan.

Så hur går det till?

Jag har helt nyligen börjat lära mig svetsa. Hade tidigare en föreställning om att jag måste sätta en gräns någonstans. Som om huvudet kan bli fullt om man försöker skaffa sig för många kompetenser. Nonsen förstås. Och nu äger jag en 15meters stålbåt. Gränsen är nådd för vad jag kan förbättra utan att svetsa. Därför har jag börjat lära mig.

I lokalen bredvid firman där jag huvudsakligen jobbar håller en smidesfirma till. Smeder är ungefär som snickare. Alla som jobbar med den sortens hantverk har en eller annan personlighetsstörning. Att våga sig in är steg ett bland konstiga Hells Angelstyper. När man väl är inne inser man att det är det mjukaste och generösaste folk man kan hitta.

Jag gick in en eftermiddag med en skiss på en pakethållare till min mc och frågade om det var en helt idiotisk idé. En timme senare stod jag vid ett svetsbord med material som de visat mig hur man klipper till och förbereder.
Svetsad metallram för pakethållare, tillverkad av stål med tydliga svetsfogar, placerad på verkstadsgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag inser att jag själv är likadan. Vem som helst som frågar hur de skall göra något som jag kan ger jag mer än de kan ta emot. Har lärt mig med åldern att hålla igen lite.

Framför allt. FRÅGA ALLTID NÄR DU UNDRAR OM NÅGOT.

Aldrig för att visa att du är duktig. Bara när du faktiskt behöver klarlägga saker. Hantverkare har ingen pedagogisk utbildning. De har inte fått lära sig att smörja ditt ego. De skiter i hur bra du är på att fatta vad de säger. Är dina frågor genuina blir de glada och ger dig vad du behöver. Är frågorna till för att stärka din självkänsla så märks det och de tröttnar.

Om du redan vet vad du vill göra. GÖR DET! istället för att fråga om det är ett bra sätt. Ingen vill gräla med dig för att din idé är dum. De förstår mycket väl att du vill testa. De har varit där själva. Många gånger. Dessutom har alla konstnärssjälar en gnagande känsla att den där riktiga dårlösningen som de själva inte rodde iland kan fungera om rätt person försöker.

Ge dina ideer en chans, men begär aldrig att den som vet bättre skall säga åt dig att det går.

HÄNG INTE I HÄLARNA PÅ HANDLEDAREN. Hantverk kräver koncentration. Hantverkare vill jobba ifred. När ni är på ett ställe och skall utföra en tjänst så är det många saker som är självklara.
Städa.
Bära saker.
Skruva gips
För protokoll när han mäter.

Tänk ett steg extra och gör saker som gör dagen enklare för din handledare så kopmmer han att vilja ha med dig. Att du är klumpig ibland kommer han att acceptera.

LÅTSAS ALDRIG KUNNA NÅGOT OM DU INTE KAN. Se ovan om att fråga.
Mitt eget inlärningsmönster är att jag behöver repetera saker ett par gånger innan de sitter. Första tre gångerna som de säger att Casco 3384 är utelimmet fastnar det inte. Så när jag få instruktionen att använda utelim så måste jag fråga vilket det är.

Gör jag det inte kan saker jag tillverkar bli oandvändbara. Det är mycket värre än att demonstrera okunnighet.

Hoppas råden är till nytta. Nya killar och tjejer som vill göra saker på riktigt är roliga. Handledarna tycker det även om de verkar mest irriterade. Oroa dig så lite som möjligt om hur du uppfattas så kommer det gå bra.

mvh Findus
 
  • Gilla
Bettan74 och 7 till
  • Laddar…
Visa intresse för jobbet.
Stå inte still så fort chansen dyker upp.
Ge f#n i din telefon.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
Findus inlägg är så bra att det borde bli grundtes för en kulturrevoultion.
 
  • Gilla
Bettan74
  • Laddar…
Kloppe Kloppe skrev:
Det känns det som jag bara är i vägen, känner mig helt värdelös. Och han som jag brukar gå bredvid har gnällt till chefen
Av vad du skriver låter det som att du inte har funnit din roll än.
Meningen är ju inte att du skall "gå bredvid" och se på, du skall väl göra hälften av jobbet.
Hålla ena ändan av brädan, spika upp det som din "handledare" sågat till osv.
Se hela tiden var du kan göra lite nytta, hur oväsentligt det än kan verka.
 
Om det är nåt som du känner att du klarar av på egen hand, säg "jag kan fixa det där" och ta tag i det. Sen om det skiter sig kan man alltid be om råd/hjälp. Men ta initiativ och stå inte och vänta på order.
 
Ja, Findus inlägg är riktigt bra.
Edit: lyssna på alla inlägg!
Mina tips:
Se dig omkring om det finns nåt att göra, det finns det alltid.
Fråga gärna: vad kan jag göra, om det inte känns som du stör.
Se hur han du jobbar med arbetar, försök tänka, vad behöver han härnäst och var beredd med dom grejerna.
Iaktta och lär.
Stå inte med händerna i fickorna, sitt inte och titta. Ingen mobil!
 
  • Gilla
KnegarnDegarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.