Jag och min blivande sambo letar efter ett ”pepparkakshus” och har fastnat för a-hus. Vår fråga är hur man går tillväga? I vilken ordning går man med bank, hustillverkare, kommun etc? Ska man tänka på något speciellt eller finns det någon som har andra bra tips innan vi drar igång med vårt drömhus .
 
Börja med banken. Viktigt att från start veta vilka ekonomiska ramar ni har.

Prata med fler hustiłlverkare än en. Ofta kan olika säljare lyfta fram lite olika aspekter på planlösningar etc.
 
  • Gilla
Robnyb
  • Laddar…
Prata med banken för att veta budget. Gå sedan på alla deras husvisningar i verkligheten. Jag har varit på en del hos A-hus runt Göteborg. En del planlösningar är ganska bra, andra katastrof.

Villa Vallda är ett exempel som jag skulle avråda från. Många kanter och garderober som hamnar ivägen när man rör sig och trång "tv hall" samt extremt långt mellan soffans naturliga placering och TV

Anneberg och Kobbskär är ganska bra hus och finns på Husknuten i Göteborg, även massa andra hus där från övriga leverantörer som är bra att kika på. Tror det finns något liknande Husknuten utanför Stockholm också.

Undvik t.ex. jättesmå rum då de är hopplösa att möblera.

Nackdel är att de med många använder frånluftsvärmepump som medför kallras vid friskluftsventilerna i fönstren. Lite individuellt hur mycket man stör sig på det.
Trivselhus kör t.ex. bergvärme och FTX vilket är att föredra. (Lägre energiförbrukning, bättre komfort och luftkvalitet)
 
  • Gilla
Robnyb
  • Laddar…
Jag kikade på FTX och valde bort det. Googla lite innan du bestämmer dig är mitt råd. Verkar va svårt att tjäna in ett FTX system och jag hittade en del som gjorde att jag inte ville ha det. Men googla e mitt råd o bilda dig din egen uppfattning ..
Finns många bra leverantörer på småhus. Bestäm vilken form av entreprenad som du vill ha. Jag gick för totalentreprenad då jag jobbar och inte hinner projektleda.... Sen känn hur säljare o projektledare är, bryr de sig, om inte skit i dem.!
Och det kan skilja mellan olika orter så ett företag är bra i Stockholm men skit i Gbg osv...
Gå inte på det löser vi sen.... Pris här och nu gäller ..
 
  • Gilla
Robnyb
  • Laddar…
Var i Sverige skall ni bygga ?
 
R RoBo skrev:
Var i Sverige skall ni bygga ?
Vi skall bygga på Ekerö i Stockholm.
 
Kontakta Peter Björk på Uppsalakontoret så får ni all hjälp.
 
  • Gilla
Robnyb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.