Till er som har snabbchuckar, jag har vad jag tror är en snabbchuck på min pelarborr men jag måste använda två händer för att spänna och lossa chucken, är det normalt att det ska vara så knepigt att man önskar att man har tre händer?
 
Japp, tre händer är behövlig.
Om du lägger i en lägre växel så går det så pass tungt att du ska bara behöva en hand att skruva åt chucken.
METABO har en snabbchuck med låsning så gängtappar mm följer med i vänstervarv.

Protte
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Till er som har snabbchuckar, jag har vad jag tror är en snabbchuck på min pelarborr men jag måste använda två händer för att spänna och lossa chucken, är det normalt att det ska vara så knepigt att man önskar att man har tre händer?
Olika från chuck till chuck, vissa är lättare andra svårare. Om man har låg växel i funkar det ofta bra med en hand. Om det inte räcker, eller om man står o borrar i hög växel så håller du helt enkelt ringer m vänster hand, borret med lill+ringerfinger (typ) på höger och greppet på chucken m resten av högerhanden. Samma procedur både när du lossar och spänner. Det är bara att träna så tänker du inte ens på det.

När det gäller nyckelchuckar så gör jag tvärtom, borret i vänsterhanden. Detta eftersom jag sen ska ha chucknyckeln i högerhanden. Jag spänner alltså nyckelchucken för hand så hårt att borret sitter fast o sen späner jag det sista lilla m nyckeln. Det är såklart lättare på större chuckar.
 
mattiasp mattiasp skrev:
Jag köpte en sån här på tyska ebay om jag minns rätt. Mycket trevlig chuck. Går inte att köra i vänstergång om man har såna böjelser.
En integrerad borrchuck från OTD kostar 600+ frakt.
En Röhm med kona kostar 1300+ frakt från svh24.
Är den den värd det dubbla priset?
Svårt och ge svar om du inte testat bägge såklart och där står inget om noggrannheten på OTD.
 
Har du inte bråttom rekommenderar jag dig att bevaka Tradera. Ofta kan man hitta nya eller nästan nya märkeschuckar till en bråkdel av nypriset.
 
Z ZipLock skrev:
Har du inte bråttom rekommenderar jag dig att bevaka Tradera. Ofta kan man hitta nya eller nästan nya märkeschuckar till en bråkdel av nypriset.
Hm, min erfarenhet av tradera är att det oftast blir dyrare än nytt :thinking:
Men tack för tipset, ska hålla koll! (y)
 
C Chiippe skrev:
En integrerad borrchuck från OTD kostar 600+ frakt.
En Röhm med kona kostar 1300+ frakt från svh24.
Är den den värd det dubbla priset?
Svårt och ge svar om du inte testat bägge såklart och där står inget om noggrannheten på OTD.

Jag har testat båda. Med det sagt så måste du nog mäta lite på din maskin, för att få fram hur precis den är i sig själv innan du avgör hur bra chuck du bör satsa på. Den du hittade på OTD för 600 är en no-name kinachuck som jag inte rekommenderar.

OTD hade tidigare Wodex chuckar som gjorde kopior på Röhm Supra vilka var extremt prisvärda och bra. Tyvärr finns de inte kvar längre. Jag rekommenderar dig, om maskinen i övrigt är i skick, att köpa en Röhm Supra (inte Supra S) md B16 fäste 1-13mm. Denna chuck satt som original på min Arboga pelarborr och är en väldigt bra chuck. Artnummer hos OTD: 4000832060. Till denna behöver du en chuckdorn MK3 (om det nu är det du har, det ser onekligen ut så, ta lite mått på konan o kontrollera mot Wikipedia eller här) förslagsvis denna: DS50131312

Är din maskin i väldigt bra skick och du ska borra med väldigt hög precision så kan det vara ide att kolla på en Röhm Spiro som Mattias skrev om, den är steget upp från Supra.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Jag har testat båda..
Någon super precision vill jag inte skryta med då jag ens inte har något att mäta maskinen med.
Däremot så ska jag mäta och kolla så jag har MK3 innan jag bestämmer mig. :)
 
Du torde ha MK3.
Om du inte har det är din maskin extremt konstig.

Jag har en vanlig 16 mm chuck med nyckel till min Arboga. Billigare än en snabbchuck och duger endå. Förra ägaren hade köpt den som nödlösning men jag tycker inte att en chucknyckel är så speciellt besvärlig.

Skulle jag satsa på en ny chuck skulle jag köpa Röhm eller något annat proffsmärke.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Du torde ha MK3.
Om du inte har det är din maskin extremt konstig.

Jag har en vanlig 16 mm chuck med nyckel till min Arboga. Billigare än en snabbchuck och duger endå. Förra ägaren hade köpt den som nödlösning men jag tycker inte att en chucknyckel är så speciellt besvärlig.

Skulle jag satsa på en ny chuck skulle jag köpa Röhm eller något annat proffsmärke.
Ja, vad jag har kunnat läsa mig till så borde det vara så, men vill ändå dubbelkolla när jag kommer hem imorgon.
Och om det nu är så, så vet vi nog alla hur detta brukat sluta. :p
 
H heimlaga skrev:
Du torde ha MK3.
Om du inte har det är din maskin extremt konstig.

Jag har en vanlig 16 mm chuck med nyckel till min Arboga. Billigare än en snabbchuck och duger endå. Förra ägaren hade köpt den som nödlösning men jag tycker inte att en chucknyckel är så speciellt besvärlig.

Skulle jag satsa på en ny chuck skulle jag köpa Röhm eller något annat proffsmärke.
Håller helt med dig. I min pelarborr för trä så har jag en gammal Röhm Prima 3-16mm nyckelchuck som föregående ägare har "knackat ihop" i nosen. Den fungerar utmärkt, snurrar extremt centriskt och när man är van så går det fort att byta verktyg.

Närbild av en gammal Röhm Prima 3-16mm nyckelchuck på en pelarborr, med fokusering på chuckens nos och tandkransen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.