nino nino skrev:
Går det att skriva ut saker i lite mjukare plast?
Har ett sidostycke till ett buddyseat som är trasigt, men det måste gå att böja / töja lite då den krängs på en stålbit
Eller går det att värma upp plasten så den blir lite formbar så man kan trä på den på plattjärnet, när den är på plats så gör det inget att den är stel
 
richardtenggren
Det går att skriva ut i gummiliknande filament har jag sett, har dock inte testat. På jobbet kör jag bara ABS och hemma PLA(har dock inte rört den på 3 år snart :s).

En intressant sak med ABS är att man kan fixa till ytan med hjälp av acetonångor, tror det funkar på PLA också. Men jag har bara lekt lite med det på jobbet än så länge. Ytan blir iaf slätare och blankare, tror att de blir täta också då lagren ”smälter” ihop.

Man märker att modellerna på jobbet blir fulla av lutlösning när vi badar dem i det för att få bort stödmaterialet.
 
Finns en del roliga flexibla material att skriv ut med. Har testat ett väldigt mjukt som TPU-filament med produktnamnet Ninjaflex samt ett lite hårdare. De har definitivt sina användningsområden!
 
Funderar på att kanske sälja min 3D printer nu. Datorn har rasat hemma så printern har stått och dammat ett tag.
Tänkte bara tipsa här före jag lägger ut på blocket om någon skulle vara intresserad.
Annons finns på säljes:
https://www.byggahus.se/forum/threads/3d-printer-zortrax-mm200.312153/

Hoppas det är okej att länka till den här:).
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
Är det nån som kan skriva ut 2 delar åt mig i mjukare material? Betalar så klart
 
Vad är det du behöver? Har du någon STL eller motsvarande så kanske jag kan bistå.
 
Grabben har ritat i autodesk inventor, kan säkert konvertera till annat format på skolan
 
Röd täckbit till gångjärn för buddyseat, placerad bredvid en linjal på mönstrad bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd täckbit till gångjärn för buddyseat, ligger på mönstrad yta bredvid en linjal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2st sånna bitar gärna i svart, är täckbitar till gångjärnen på ett buddyseat till en coronet -69 cab.
Buddyseat är ett litet säte som man sätter mellan stolarna så man får som en hel soffa fram
 
Alla skrivare kör .stl format så det är bara att spara ner och skicka till rätt printerperson
 
Ok kan man spara direkt från autodesk till .stl?
 
Inventor brukar man säga ;) och ja det går bra. Det är bara att välja format i menyn under "save as"
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
Ok ja jag har aldrig använt CAD eller likande program... Men hittade iaf att spara som stl
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
richardtenggren
Ett tips är att ställa "ner" toleransen på elementen, i nx som jag jobbar i är det 1/1000s tum som standard, jag brukar ta minvärdet.
Kör man standard så blir exporten mer eller mindre faceterad, upplevde samma problem när jag fick .stl från en annan avdelning på jobbet, som kör inventor. Osäker vilka alternativ som finns i inventor, men det gick att ändra i alla fall.
 
Om jag får en STL-fil så kan jag se hur den går att slica (typ CAM för 3d-printers, bygger upp utskriften lager för lager). Kan vara klurigt när det är något ihåligt.
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
Tack! Ja, enklast möjliga.
Du skulle inte kunna tänka dig att dela konstruktionen? :love:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.