Hej

1a inlägget. för mig.

Har ett oisolerat garage som ska fixas till som höstprojekt. Hade tänkt isolera och bygga förådsutrymme på "vinden", samt ev lägga klinkers på betongen.
Garagedelen är 5,8x3,6m

Har lite frågor:
1. Räcker 100mm isolering i väggar och 200 i tak.
2. Tips på lämpligt billigt stöttåligt klinkers
3. Takstolarna sitter cc 120 och är 2tum4, min tanke var att lägga ytterligare 2tum4 så cc blir 60 och sedan råspånt som golv på "vinden". Räcker det att gå på och förvara prylar, eller bör jag göra det ännu kraftigare?
4. hade tänkt vanlig gips på väggar, men vad ska man ha som innertak? Gips, plåt, träpanel?

Tar tacksamt emot alla tips

/Anders C
 
Lite tips:

- 100 isolering i vägg och 200 i tak räcker gott för ett garage tycker jag. I det huset (1970-tal) som jag bodde i tidigare hade dessa tjocklekar ....
- Tips på klinker - det finns massor, men jag vet att Höganäs har en serie som används mycket i offentliga miljöer och som finns i olika färger och storlekar. De har en liten skrovlig yta.
- 2tum4 är lite klent, normalt i ett mellanbjälklag har man 2tum10 eller 2tum8, men då är det beräknat på att man skall kunna förvara tunga möbler på detta. Om du använder dig av kraftig spont (21x95), så bör det ändå räcka med 2tum4. Jag är lite osäker..
- Om jag hade skulle gjort mitt garage nu, så hade jag använt OSB innanför gipsen på väggarna istället för bara gips, för då kan man hänga upp tunga saker på väggarna utan problem. I taket går det bra med gips.

Lycka till!
 
Tack för svaren.

Jag får fundera lite mer på bjälklaget och hur jag ska göra.

/Anders C
 
Enligt "Garageboken" ska det räcka med 120 mm isolering i tak och 95 i väggar om man ska ha ca 10 grader varmt i garaget och bor i Mellansverige. Ska man ha 18 grader behövs det mer.
 
Vi kommer att ha 340mm isolering i väggarna och 500mm i taket, samma som i huset med andra ord.

Till garagegolvet har vi köpt granitkeramik som är väldigt hårt, samt att det ej tar upp fukt. Snyggt är det också!

(Golvvärme är det också i garaget).
 
Jesca_j skrev:
Vi kommer att ha 340mm isolering i väggarna och 500mm i taket, samma som i huset med andra ord.

Till garagegolvet har vi köpt granitkeramik som är väldigt hårt, samt att det ej tar upp fukt. Snyggt är det också!

(Golvvärme är det också i garaget).
Hoaa! 500mm i tak. Jag hade tänkt att ha förråd på vinden, skulle jag ha 500mm fanns det inget utrymme kvar ;D

Berätta mer om granitkeramiken, pris? mm

/Anders C
 
mrx skrev:
Enligt "Garageboken" ska det räcka med 120 mm isolering i tak och 95 i väggar om man ska ha ca 10 grader varmt i garaget och bor i Mellansverige. Ska man ha 18 grader behövs det mer.
Tack. garaget står i Stenungsund på västkusten, växtzon 2

Jag kör med 200 i tak och 100 i vägg.

/Anders C
 
Anders_C skrev:
Hoaa! 500mm i tak. Jag hade tänkt att ha förråd på vinden, skulle jag ha 500mm fanns det inget utrymme kvar  ;D

Berätta mer om granitkeramiken, pris? mm

/Anders C
Granitkeraminken köpte vi i Polen, för runt 40:-/kvm, den finns på de flesta kakelaffärer och är vanlig i lokaler med stort slitage, garage, affärer osv. Det är en oglaserad genomfärgad platta, ljusgrå köpte vi, med grå-svarta prickar som jag hoppas gör så att inte smutsen syns så väl. Den kostar från 130:-/kvm har vi sett här i Sverige.

 
cc 60: t=28mm
cc 45: t=22mm

Då slipper man bli sjösjuk.
 
Vi har 120 mm isolering i väggarna, med tanke på att vi har ett dubbelgarage så tyckte vi att det inte var värt att isolera mera eftersom två portar gör ju att ena sidan är dåligt isolerad.
Eller hur välisolerade är era garageportar ijf med väggarna..?
 
Jag läste på någon porttillverkares hemsida att deras portblad med 40(?)mm isolering ger ett u-värde på 0,2.

Men det är förmodligen betydligt sämre än väggarna ändå....:(
 
Jag håller på att isolera mitt garage (34kvm). Jag använder 120 mm i väggar och 150 mm i tak. Jag använder gips både i väggar och tak. Hänga upp saker får jag göra där gipsskivorna är fastskruvade :)

Billigt och bra. 120 mm glasull kostar bara 34:95 kvadraten (på rulle). Tog 3 timmar att isolera väggarna. Därefter är det bara att skruva på gipsväggar. Taket har bara 120 mm reglar varför jag inte kan isolera ända upp då det kräver att jag bygger på takstolarna. Jag kör därför med plant tak. Skruvar dit en gipsskiva i taget och lägger på isolering efter hand.

Jag tänkte sedan ha mellan +5-10 grader under vintertid. När jag ska arbeta i garaget kan jag tillfälligt sätta på ett konvektorelement. Så jag räknar med att elkostnaden max skall var 2-300 kr i månaden under nov-mars.

 
låter vettigt.
Jag har också 120 mm i väggarna och det ska bli 145 mm i taket, funderar dock på att lägga på 50 mm extra.
Egentligen skulle man säkert behöva ha 250 i taket, men man vill ju inte förlora "hela" vinden.

Sedan är vi ju tillbaka till hur bra portarna är isolerade...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.