Bilderna dårå...
 
  • En stege uppsatt mot ett hus med vita fönster och en överhängande balkong med synlig takkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träregel förstärkt med en metallvinkel monterad under ett takutsprång på en byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Det där är jag rätt skeptisk till. Jag hade mycket hellre valt de fästen TeroM länkade till och köpt ett extra för att få fyra fästpunkter. Skruvat med fransk träskruv i takstolarna. En terassmarkis orsakar ett extremt vridmoment i sin infästning och nu har du byggt en hävarm.
 
  • Gilla
TeroM
  • Laddar…
Hur ser markisen ut? Går den inte att fästa uppåt?
 
Det ser ju onekligen ut som att du har monteringshål uppåt i dina "wall brackets".

Sen kan du såga till en rätvinklig triangel som stöd bakom.
 
Jag är inte oemottaglig för råd. De fästen som är specialgjorda är säkert bra men...
Just nu lutar jag mig mot Peters modell och har också förstärkt med vagnsbult M8. Ett tag var jag sugen på att fästa en tving i regeln och häva mig i den. Men jag har ramlat färdig hoppas jag. Utfallet är 2,5 och den kommer aldrig vevas ut i det, max 1,5m nu när den sitter 1m från vägg.
 
  • Förstärkt konstruktion under ett takutsprång med en träplanka och metallerade fästen, nära en husvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur sitter dina undre stöttor fast i väggen? Ser framför mig en vindpust som får hela taket att lyfta, oberoende av hur markisen sitter fast.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Ingen risk. Här har det blåst förut. Tänker inte ha markisen i blåsväder.
Det ligger förstärkning i regelverket för det här skärmtaket.
 
Två stora metallfästen för markis monterade på vägg under takfot, med trädgården i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När öronen växer och käften krymper...
De där fästena som såg så smäckra och smidiga ut på beskrivningen visade sig var rejäla klumpar i 6mm stål och en vikt på drygt 1,5 kg. Nu är de uppe och bultade med M10. Undrar om man behöver provhänga något innan markisen går upp? Det krävs minst två vuxna friska personer till monteringen enligt beskrivningen.
 
Redigerat:
Nu är den på plats. Testad ut till 2m. Ingen vind - ingen belastning. Kommer att hålla ett vakande öga på den. Extrasonen kom med den smarta idén att använda två spännband runt regeln och höja den bit för bit. Väl uppe i höjd smackade den dit som inget. Som jag oroat mig för det momentet! Nu klarade vi det galant på oss två.
 
  • Markis monterad på husvägg ovanför fönster och terrassdörr, utrullad till två meters längd utan vindbelastning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart markis monterad över uteplats vid hus med grön panel och tegeltak, med spännband och verktyg synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
erikby och 5 till
  • Laddar…
Hej Kjell! Jag håller på med liknande lösning du använder på bilderna, så jag är lite nyfiken på hur det fungerade i längden?
 
Inga problem så här långt. Mycket användbar fö. Uppskattar att jag tog en med motor
 
Tack för svar, det lutar åt att vi kör på samma konstruktion.
 
  • Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.