Vi ska flytta till ett hus med en tomt på ca 2 700 m2. Med största sannolikhet är tomten avstyckningsbar, där den avstyckade tomten är möjlig att bebygga. Vi har för närvarande inga planer på att sälja någon mark, men funderar ändå på att stycka av tomten för att möjliggöra en snabb framtida process om vi skulle vilja sälja den avstyckade tomten. Finns det några nackdelar med att stycka av tomten, d v s att äga två mindre tomter istället för en större under några år? (Bortse från avstyckningskostnaden, vilken vi är medvetna om och beredda att betala.)

Agneta med familj! ::)
 
Vi har funderat lite i samma banor. Har ni bestämt vilket hus ni ska bygga så skulle jag kunna tänka mig att ni kan få ett bra pris från "er" husleverantör om ni samtidigt låter dem köpa och bebygga den tomt ni ev ska stycka av. Förutom pengarna för tomten så kan man säkert samordna en del markarbeten etc de båda fastigheterna emellan och på så vi komma ner lite i pris. Kanske inte direkt svar på din fråga men ändå en liten synpunkt!
 
Det sammanlagda markvärdet kommer att öka med närmare det dubbla vilket i sin tur medför att taxeringsvärdet och ytterst fastighetsskatten kommer att öka med närmare det dubbla, vad avser marken. För huset blir det i princip ingen förändring. Detta innebär att om marken har lågt värde kan man bortse från kostnaden. Är taxvärdet 50 000 kronor på marken blir fastighetsskatten 500 kr/år, och det kan man ju leva med, eller hur?

Lycka till!  :) :) :)
 
Tackar för synpunkten! Det var precis detta som jag var ute efter!
Agneta
 
Kan ju vara bra att undersöka hur det ställer sig med olika avgifter. Ex . gatukostnadsersättning misstänker jag att man kan tvingas att betala även för en obebygd tomt.
 
Hemmakatten
Det är väl lite lite olika med gatukostnadsersättningen från kommun till kommun. Om tomten som avstyckas ligger vid vägen så har väl gatukostnadsersättningen redan betalts av ursprungliga tomten? Även om det blir en gatukostnadsersättning så vet jag att den i vissa fall tas ut först när tomten bebyggs.

Eventuella servitut (för väg, avlopp eller annat) kostar pengar att få upprättat. Lantmäteriet brukar inte vilja stycka av om inte tex tillfartsfrågan är löst på bra sätt.

Man kan gå in på skatteverket.se och beräkna själv hur mkt tax.värdet för tomten kommer att bli.
 
Har haft kontakt med Lantmäteriet i en liknande fråga i dag och fått följande information:

Man kan inte stycka av en tomt utan att den har bygglov, dvs man kan inte dela en befintlig tomt och få en helt tom tomt. För att detta ska kunna ske måste bygglov finnas på den nya (tomma) tomten.

 
Betina
Mitt råd är att vänta med att stycka av till ni har bott in er lite grand. Under tiden ni bor där kan era behov och intressen ändras och ni vill kanske få användning av de extra kvm senare.
Ni märker kanske också att intresset för tomten från utomstående ökar med tiden och kan göra er en hacka då, genom att förädla tomten ytterligare under tiden, utan att ha behövt betala extra fastighetsskatt.

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.