Hej

Jag håller på att bygga ett trähus i Marocko med isolering. Problemet som uppstått är att det finns inte tillgång till vindpapp eller asfabord. Så jag undrar vad kan jag använda istället?

Har tillgång till markduk 60g per m2, vanliga masonit skivor och plast.

Vad är bästa materialet att ersätta vindpappen med?

Väggarna kommer vara (inifrån och ut)
Gips skiva
Osb liknande skiva för att kunna hänga säker på väggen.
Spikreglar vågrätt med 60cm cc och mineralull 5cm mellan
Termoplast
Väggreglar stående med 60cm cc med 15cm mineralull
Någon form av vindskydd , vet inte vilken därav frågan.
Spikreglar vågrätt 60cm cc
Stående panel

Om ni har möjlighet snälla hjälp mig med lösningen där vindpapp inte behövs.
 
Vad använder de inhemska byggarna?
 
Har varit runt lite överallt här och mestadels av husen är inte isolerade och dom få som är det är uppbyga
Puts
10cm tegel
5cm cellplasts isolering
10cm tegel
Puts

Träbyggnation är inte så vanligt här och dom få som är det är oftast uppbyggda i tegel men med träfasad utanpå
 
Jag glömde nämna att jag har tillgång till 3mm plywood också om det går att använda
 
3mm plywood måste fungera utmärkt.
 
Jag skulle tro att du komma att svettas kupiöst i ett trähus i Marocko.
 
H
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag skulle tro att du komma att svettas kupiöst i ett trähus i Marocko.
Isolering funkar åt båda hållen
 
  • Gilla
garvin
  • Laddar…
Ja där nere isolerar man mot värmen.
 
Man behöver något tungt material i stommen som hjälper till att skapa fördröjning mellan dag och natt. Har man det inte i väggen får man ha det i golvet, t.ex.
 
Grunden är av
betong fuktspärr
5cm reglar
Byggskiva 1,3cm tjock
Sedan kommer trägolv/parkett

Vad menar du med tungt?
 
H
K Killerbee skrev:
Grunden är av
betong fuktspärr
5cm reglar
Byggskiva 1,3cm tjock
Sedan kommer trägolv/parkett

Vad menar du med tungt?
något som lagrar/fördröjer temperaturväxlingar
 
Som t ex?
Temperaturväxlingarna är inte så stora mellan dag och natt. Ca 35 dag och 25 natt under sommaren och vintertid 17-20 dag tid och 10-12 natt.
 
Normalt är temperaturväxlingarna större över dygnet i ökenklimat. Är det närheten till Atlanten som gör att det inte är så?
 
Är i den norra delen, inte så mycket till ökenklimat utan det är gräs och träd och relativt normala växlingar i temperaturen.
 
Vet bara att man även i Sverige får det rätt varmt i takrummen när solen ligger på. Även om det finns lite isolering under takpannorna. 5 cm isolering är inte mycket.
Med tungt material menas material med hög värmelagringsförmåga, som t ex de flesta stenmaterial. Dessa material jämnar ut temperturväxlingar. Det är det som gör att det känns svalkande när man går in i en kyrka i varma länder.
Trähus har inte den förmågan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.