Hej.

Osäker på om detta är rätt del i forumet. Mod får flytta isf.

Jag funderar på att bygga en enkelt utekök. Om man ska fälla in en klotgrill i bänkskiva. Vad bör man tänka på? Vad är lämpligt material att stödja grillen på.

Tanken är att lägga en solid träskiva som hänger ut över kanten på bilden.

Grillen är en Weber
 
  • Översikt över oavslutat trä uteköksstomme bredvid en leksaksfylld trädgård, avsett för integrering av en Weber grill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En sak är väl att klotet kan bli så varmt att det kan antända anliggande trä, är ju bara några mm plåt mellan glöd och trä.... Sten betong istället? Men kul projekt! )
 
  • Gilla
JRMKJRM
  • Laddar…

Bästa svaret

Jag har för mig att jag sett någon här på forumet som sågat upp ett hål som är någon cm större runt om och sedan satt i några skruvar som själva grillen vilat på.
 
Det där gillar jag. Låter som en riktigt elegant lösning.
 
Tobzter
Ska göra samma lösning här så bjud gärna på bilder under resans gång
 
Ge mig en månad eller två att fixa lite annat först =)
 
En månad blev en vecka.

Får se hur skivan klarar sig. Köpte en billig på Byggmax. Orkade inte limma ihop något själv.
 
  • Nyinstallerad enkel trädgårdsbänkskiva utomhus vid gult hus, med en grill ovanpå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej. Hur har det gått med skivan efter lite grillning?
 
Vit och fin, inga problem alls.
 
  • Gilla
krickelfox
  • Laddar…
A andersda skrev:
Vit och fin, inga problem alls.
En liten inflikning till din skiva.
Du får inte bygga på det viset sett till brandsäkerhet.

Om du inte har den fastsatt i huset så gäller lite andra regler, men för din, familjen, grannar och några till så måste jag säga att det inte är en bra idé att grilla i din klotgrill.

Om skivan slår eld så åtalas du med stor sannolikhet för diverse otrevligheter.

Gjut en i betong istället och ställ den en bit från huset.

/ P-A
 
  • Gilla
Kottar och 4 till
  • Laddar…
Tobzter
Hur är det med detta ,, håller på med uteköket med stora frågetecknet e så klart skivan va ska man ha för material?
Trallvirke? någon sorts träskiva?
Gjuta en betongskiva är inge alternativ tyvärr,
 
En fibercementskiva som man förstärker under med lite regling? Kan målas om man så vill.
 
  • Gilla
Flompy och 1 till
  • Laddar…
Tobzter
Och den tål ute klimat . Har tak över men kommer komma snö å skit på den..
 
Tobzter
Läste om skivorna låter som ett bra alternativ.. då kommer nästa problem såga ut för 2 grillar och en ho och lite annat? Diamantklinga på kapen för raka snitt men runda funkar en sticksåg?
 
Jag klöv mina med cirkelsågen när jag skodde garaget nedtill. Borde funka med sticksåg oxå.
 
  • Gilla
coda997
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.